کد خبر: 250402132925
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

ریزش سنگین بورس در ناباوری سهامداران

روز گذشته شاخص کل بورس ریزش غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد و در حالی بود که فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که این بازار همچون روز شنبه با رشد همراه باشد.

به گزارش عصراقتصاد، شاخص کل بورس در روز شنبه ابتدا را با تقاضا شروع کرده و در انتهای معاملات با عرضه مواجه شده و تعداد نمادهای منفی تقریباً ۱.۵ برابر آغاز معاملات شد، بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه روز شنبه را با توجه به رسیدن به کف‌های جذاب صعودی پیش بینی کرده بودند اما صعود شاخص کل بورس تنها ۲ ساعت دوام داشته و شاخص باز هم اصلاح کرد، هرچند اصلاح شاخص کل بورس در روز شنبه بسیار خفیف بود.

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفته بود: انتظاری که برای رفتار حرکتی بازار در روز آتی (یکشنبه) خواهد رفت رفتاری تقریباً مشابه با روز شنبه خواهد بود که کم کم بازار را به سمت ساختن یک باکس رنج جدید سوق خواهد داد تا پس از وقفه‌ای چندروزه به سمت جهت حرکتی اصلی خود حرکت کرد، در نتیجه روز آتی (یکشنبه) معاملاتی را می‌توان روزی متعادل و خنثی در نظر گرفت که مقداری وزنه خرید و رشد قیمتی بالاتر از وزنه عرضه خواهد بود.

اما شاخص کل بورس در معاملات روزگذشته باز هم یک ریزش غیرمنتظره را تجربه کرد تا فعالان بازار سرمایه دوباره شوکه شوند، در معاملات روزیکشنبه بیش از ۴۹ هزار واحد شاخص ریزش کرده و به جایگاه ۲ میلیون و ۲۱ هزار واحد رسید.

در معاملات روزگذشته تنها ۳۵ نماد مثبت و ۳۸ نماد نیز در وضعیت صف خرید بودند اما ۲۷۱ نماد منفی و ۲۴۵ نماد صف فروش بودند که بسیار غیرقابل انتظار است.

ارزش معاملات خرد عدد ۵,۲۷۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۱۴ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۲۸ درصد کاهش داشته است.

گروه اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملات ۵۸ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه کانه‌های فلزی با ارزش معاملات ۱۵۴ میلیارد تومان و گروه غذایی با ارزش معاملات ۳۰۹ میلیارد تومان قرار دارند.

ارزش صف‌های خرید ۲۷۵ میلیارد تومان است که کاهش ۱۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۱۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۹۰۸ میلیارد تومان قرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا