کد خبر: 01120070452
بازارها و خدمات مالیجهان

ریزش قیمت بیت کوین ادامه دارد؟

قیمت بیت‌کوین و صندوق‌های قابل معامله آن در حال کاهش است. آیا این روند نزولی ادامه دارد؟

اقتصاد آنلاین؛ بیت‌کوین در سال جاری روی یک مدار نزولی قرار گرفته است. در زمان نوشتن این گزارش، این رمزارز از ابتدای سال افت ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. اما با استناد به روند تاریخی بیت‌کوین، احتمال بازگشت آن وجود دارد.

بیت‌کوین در طول تاریخ خود، بارها ریزش ۵۰ درصدی را نیز تجربه کرده است. به غیر از مورد اخیر آن، در تمام موارد شاهد بازگشت بوده است. بنابراین، اگر روندهای گذشته در روزهای آینده نیز اتفاق بیفتد، مجددا شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین خواهیم بود.

با این حال، با استناد به روندهای گذشته، نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. هر دارایی نوسانی که ارزش آن در نهایت صفر شده، سابقه فراز و نشیب داشته است. در موارد متعددی، بیت‌کوین پس از افت‌های خود شاهد بهبود بوده است.

اما فعلا باید دید که روند نزولی بیت‌کوین در بلندمدت ادامه خواهد داشت یا خیر. در ادامه، به بررسی چند دلیل احتمالی برای افت قیمت بیت‌کوین می‌پردازیم.

افزایش رقابت

یکی از عواملی که ممکن است بر قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارد، رقابت است. هزاران ارز دیجیتال وجود دارد و حداقل چند مورد از آنها دارای ارزش بازار قابل توجهی هستند. ارزش اتریوم در حال حاضر کمتر از بیت‌کوین بوده و به تدریج این فاصله را کاهش می‌دهد.

در زمان نوشتن این گزارش، اتریوم برای یک دوره ۱۲ ماهه بازدهی مثبت داشته، در حالی که بازدهی بیت‌کوین منفی بوده است.

نمی‌توان گفت که چه میزان سرمایه از بیت‌کوین به سمت اتریوم حرکت می‌کند، اما در حال حاضر هزاران آلت‌کوین موجود در بازار، بخشی از تقاضا برای بیت‌کوین را از بین برده و بر قیمت آن تاثیر منفی می‌گذارد.

فشار قانون‌گذاری

در مرحله بعد، شاهد فشار قانون‌گذاری هستیم. مقررات کریپتو به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان رایج می‌شوند. چین رمزارزها را ممنوع کرده و کشورهای دیگر تا حدودی قانون‌گذاری در این بازار را انجام می‌دهند.

در کانادا، صرافی‌ها باید اطلاعات مشتریان را به مقامات مالیاتی گزارش دهند. قوانین مشابهی نیز در مناطق دیگر اجرا می‌شود.

همه این‌ها چیزی را که زمانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ارز دیجیتال بود، یعنی حفظ حریم خصوصی، از بین می‌برد. همچنین ممکن است بخشی از تقاضا را نیز از بین ببرد.

در سال ۲۰۲۱، ماجراهایی در مورد ممنوعیت‌های رمزارز در چین وجود داشت و پس از هر کدام بیت‌کوین شاهد افت بود. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران رمزارز در حال حاضر نگران فشارهای قانون‌گذاری هستند.

نوسانات عادی

مورد دیگر نوسانات طبیعی است. بیت‌کوین همیشه نوسانی بوده و سال ۲۰۲۲  نیز از این روند کلی مستثنی نبوده است. در سال ۲۰۱۸، بیت‌کوین پس از رسیدن به ۲۰ هزار دلار، ۸۰ درصد سقوط کرد.

ریزش مشابهی نیز وجود داشت که از سال ۲۰۱۳ شروع شد و تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت. قیمت بیت‌کوین پس از آن شاهد بهبود بود اما برخی از معامله‌گران در ضرر بیت‌کوین خود را فروختند.

با این حال، افرادی که نمی‌توانند ریزش‌های سنگین بیت‌کوین را تحمل کنند، نباید در آن سرمایه‌گذاری انجام دهند. بازار رمزارزها دارای ریسک‌های فراوانی بوده و افرادی که قصد ورود به آن را دارند، باید تمام احتمالات را در نظر بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا