کد خبر: 10119914086
جامعه و فرهنگ

ریه‌های تنفس زاگرس به شماره افتاده است / چسب زخمی برای وندالیست بلوط ۴۸۰ ساله خرم آباد

چسب زخمی برای وندالیست بلوط ۴۸۰ ساله خرم آباد، پدر بلوط ایران استاد مظفر افشار با تعصبی به سان غرش شیر فریاد می‌زند ای کسانی که کت زنی به بلوط ۴۸۰ ساله لرستان زدید به خدا قسم در زندگی خیر نخواهید دید.

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: این بلوط ۴۸۰ ساله قصه جالبی دارد زمانی که جاده پهن باند خرم آباد به الشتر در استان لرستان احداث می‌شد به همت تشکل‌های مردم نهاد و تخصصی و دوستداران محیط زیست و فضای سبز و جنگل و به ویژه استاد مظفر افشار چهره ماندگار معاصر در باب نجات بلوط زاگرس در استان‌های لرستان؛ ایلام ودیگر مناطق مرتبط با بلوط، این جاده در جوار روستای دولتشاه تغییر مسیر یافت تا ادامه حیات سرسبز اش را جاودان سازد.

پدیده وندالیسم یا روحیه تخریب‌گری شهری و روستایی حاصل بسیاری عوامل روحی و روانی؛ جامعه شناختی ورفتار شناسی ارثی و محیطی است اما در بودجه‌های تخصیصی به حفاظت منابع طبیعی باید صدها برابر این بودجه را صرف فرهنگ سازی با استفاده از تمامی ابزارها وروش‌های اطلاع رسانی به ویژه کتاب‌های درسی؛ صدا وسیما؛ فضای مجازی؛ رسانه‌ها و موج آفرینی برای حفظ انفال و ثروت ملی صرف نمود که بسیار مطلوب تر از نوع برخورد قهرآمیز و یا رفتار قانونی در قبال تخریب کنندگان اموال و یادمان‌های فرهنگی؛ میراث کهن و… با وندالیسم هاست که حتی به روکش صندلی اتوبوس‌های مسافری وقطارها؛ مترو تاکسی هم رحم نمی‌کنند.

استاد افشار پدر بلوط ایران که جای سردیس ایشان در محوطه سرسبز سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیز داری کشور واقع در منطقه موسوم به مینی سیتی تهران بسیار خالی است با تمام وجود واز ته دل بانگ‌متعصبانه بر می‌آورد: این بلوط ۴۸۰ ساله ۶۰ درصد به شمای وندالیست بی رحم اکسیژن رسانی می‌کند و تمام سموم هوای منطقه را تصفیه کرده و هزاران لیتر آب را به طور مستمر به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌کند چرا به دست تخریب گر خود تیشه به ریشه ریه‌های زاگرس می‌زنید؟ چرا؟ و چرا؟

استاد افشار در حال هدیه دادن نهال بلوط زاگرس به نویسنده مقاله

متاسفانه این تخریب و کت کنی بلوط ۴۸۰ ساله بافت زایای زیر پوست را از بین برده که بیم آن می‌رود این بلوط کهنسال لرستان خشک شود که هرگز چنین مباد.

فرهنگ سازی و حفاظت از منابع طبیعی عاشقان و دلسوزانی مانند استاد مظفر افشار به تعداد فراوان می‌خواهد چرا که فقط یک دست صدا ندارد…

https://www.instagram.com/tv/CKmQ9tbgIQl/?igshid=bm06dq36dpq4

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا