کد خبر: 13040189855
اقتصادبازارتولید و بازرگانیکشاورزی

رییس انجمن ملی خرمای ایران: خرید خرما تضمینی می شود

رییس انجمن ملی خرمای ایران از موافقت وزیر کشاورزی برای خرید تضمینی خرما خبر داد و گفت: به زودی دولت به بازار خرما برای خرید تضمینی این محصول از نخلداران ورود می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن رشیدفرخی، رییس انجمن ملی خرمای ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه میزان تولید خرما در کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: به طور متوسط میزان تولید خرما در کشور یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما، سال گذشته به دلیل تنش گرمای کاهش تولید داشتیم.

وی ادامه داد: میزان تولید خرما در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که، پیش بینی ما  برای سالجاری افزایش ۵ درصدی تولید نسبت به سال گذشته است.

رشیدفرخی با تاکید بر اینکه امسال در کنار افزایش تولید چند برابر شدن هزینه تولید نیز داشته‌ایم، افزود: این شرایط تولیدکنندگان خرما را با مشکل فروش محصول با قیمت مناسب در بازار مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد موافقت وزیر کشاورزی برای خرید تضمینی خرما نیز به همین دلایل باشد.

به گفته رشیدفرخی؛ هر چند در ظاهر ورود دولت به خرید تضمینی خرما مناسب و منطقی باشد اما، هر گونه دخالت دولت در خرید و قیمت گذاری کالا با هر عنوان و شکلی آن همانند خرید تضمینی، تا کنون نتیجه خوبی نداشته است.

رییس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه اقتصاد دستوری نیست، اظهار کرد: مشکلات اقتصاد هیچگاه با دستور حل نمی‌شود و راهکار حل مشکلات اقتصادی چیزی جز استفاده از تخصص و عقلانیت برای آن‌ها نیست.

رشیدفرخی معتقد است؛ ورود دستوری به بازار، رانت و فساد و مسائل مشکلات بعد از آن را ایجاد می‌کند و منجر به اتلاف وقت، انرژی و سرمایه می‌شود.

وی خرید تضمینی میوه های شب عید را از نمونه های ورود دستوری دولت به بازار عنوان کرد که هنور خبرها ناخوشایندی از آن شنیده می شود.

رشیدفرخی اظهار کرد: تا کنون نتیجه مطلوبی از خرید تضمینی و تعیین قیمت دستوری نه در بحث خرما بلکه در هیچ موردی دیگر دیده نشده است و دولت ها در خرید تضمینی آنگونه که باید و شاید موفق نبوده‌اند.

رییس انجمن ملی خرمای ایران، قانونی که منجر به سلامت و تعادل هر بازاری می شود را قانون عرضه و تقاضا دانست و گفت: اگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، قیمت ها نیز متعادل می‌شود و شاهد زیان کشاورزان نخواهیم بود.

بر اساس این گزارش؛ چندی پیش، مقداد تکلو زاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران، نیز با اشاره به افزایش برداشت خرما درسالجاری نسبت به سال گذشته و چند برابر شدن هزینه تمام شده تولید این محصول، از نگرانی نخلداران در خصوص کشش بازار این محصول خبر داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا