کد خبر: 13129917863
دسته‌بندی نشده

رییس بی اطلاع صادراتچی ها

سیف الله یزدانی

اول هفته رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در یک نشست مطبوعاتی ضمن اعلام خبر محدود شدن صرافی ها در مبادلات تجاری خارجی ارز، نرخ دلار ۴۱۷۰ تومان برآورد کرد.

این اولین بار نیست که یک صادراتچی خود را متولی بازار ارز میداند و برای رونق صادرات ، در مورد مسایل ارزی خط مشی تعیین میکند، اما سوال اینجاست که آیا راهکار اصلی توسعه صادرات دلار درمانی است .

ما در گذشته هم گفتیم که اختیار بخش خصوصی در دست افراد سوداگری است ، که منافع محدود و کوتاه مدت خود را بر منافع ملی و عموم مردم و حتی منافع پایدار و بلند مدت خود ترجیح میدهند و در این راه هیچ نگاه علمی و منطقی به مسایل اقتصادی ندارند.

مطالب پیشنهادی

ابراز خرسندی ایشان از محدودیت صنفی صرافان شاید به نقش این صنف در نقل و انتقالات ارزی مربوط باشد ، اما با توجه به آنچه که در آذرو دیماه در بازار ارز اتفاق افتاد، گویا برای صاحبان ارزصادراتی ، شریک شدن صرافان در منافع صاحبان ارز صادراتی  دربحران ارزی ، مهمتر ازاخلال گری احتمالی صرافان درنقل و انتقالات خارجی ارز باشد. چرا که مقطع پایان سال فرصت مناسبی برای برخورد با صرافان نیست و می تواند بازار غیر رسمی ارز را بحرانی تر کند. شاید هم چنین برخوردی با صرافان و داغ شدن بازار غیر رسمی ارز منافعی هم برای صاحبان ارز صادراتی باشد.

اما بخش دوم سخنان ایشان یک اقرار ضمنی است به نقش یا رضایت بحران سازی نرخ ارز در آذرماه و دی ماه ، چرا که وی دقیقا همان نرخی را برای ارز صادراتی پیشنهاد داده است که در همان ایام برای دلار در بازار غیر رسمی ارز ایجاد شده بود. به عبارت عامیانه ، دم خروس صاحبان ارز صادراتی در نقش آفرینی بحران ارزی از کلام ایشان مشهود است.

نرخی که وی پیشنهاد می کند و قبل از او هم دلالان ارز در دیماه در بازار ایجاد کردند، حتی با فرمول ناقص و مجعول تعیین نرخ ارز ( یعنی اصلاح نرخ برا بری ارزها بر اساس  مابه التفاوت نرخ تورم دوکشور)هم قابل اثبات نیست و در این خصوص نرخ اعلامی رییس کل بانک مرکزی (۳۶۰۰تومان) با ان فرمول ناقص و مجعول منطبق تر است.

البته نکته جالب دیگری هم در دیدگاه های اعلامی ایشان وجود دارد که متاسفانه شائبه فرصت طلبی را در مورد این مقام صادراتی بخش خصوصی ایجاد میکند. وی معتقد است که ثبات نرخ ارز برای ایجاد اطمینان در صادرکنندگان ضرورت دارد، اما معلوم نیست که چرا بعد از افزایش نرخ ارز و در قیمت غیر کارشناسی بالا باید این ثبات ایجاد شود؟

در مورقیمت واقعی دلار با نگاه ملی و حفظ منافع همه مردم و تعادل بازارهای مختلف کشور بعدا بیشتر سخن خواهیم گفت، اما در این خصوص فقط به دو نکته اشاره می کنیم:

۱- نرخ ۴۱۷۰ تومانی دلار، نر خی بی ثبات خواهد بود که فقط به درد کسانی می خورد که ارزهای اظهار نشده در داخل و خارج دارند و الا نه صادرات پایدارازآن بروزمی کند و نه رونق و رفاه ملی!

۲- این نرخ در حالی اعلام میشود که از یک سو همه مسئولین اقتصادی کشور با به تاخیر انداختن عملیات یکسان سازی نرخ ارز ، اجرای انرا در سال ۱۳۹۶ ضروری می دانند و دربودجه کل کشور نرخ ۳۳۰۰ تومانی را برای دلار تعیین کرده اند، بنابراین برای یکسان سازی نرخ ارز، یا بایدنرخ دولتی ارز را به ۴۱۷۰ تومان برسانند که همه محاسبات بودجه را بهم میزند و یا باید ایشان از نرخ ۴۱۷۰ تومانی عدول کنند.

ظاهرا به نظر می رسد رییس راهبردی ترین کنفدراسیون تجاری کشور که باید هر روز و بلکه هر لحظه همه اخبار مرتب با حوزه فعالیت خود را رصد کند و آثار این اخبار را در فعالیت حوزه خود برآورد نماید، از ضروری ترین جریانات مرتبط با حوزه خود بی اطلاع است!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا