کد خبر: 08020024153
دولت

رییس جمهوری: پخش نوار صوتی برای اختلاف افکنی در داخل است

رییس جمهوری با تاکید بر لزوم بررسی دزدیدن فایل صوتی گفت و گوی وزیر امور خارجه گفت: درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است‌ آن را پخش می‌کنند تا در درون اختلاف ایجاد کنند. کسانی که ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند، این نوار را منتشر کردند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن (ع) را باید امام صلح، صبر و وحدت امت اسلامی بدانیم.

امام حسن مجتبی (ع) در شرایط سختی بار امامت و خلافت را توامان برعهده گرفت.

وقتی بی‌وفایی عده‌ای از یارانی که به زبان خود را از دوستداران می‌دانند و در عمل خود را عقب می‌کشند و در مسیر ایستادگی نیستند، چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: امام خمینی (ره) درباره امام حسن مجتبی (ع) جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه شرایط سخت بعد از مولا علی ابن ابی طالب (ع)، دوران امام حسن (ع) و حتی حادثه کربلا به دلیل مقدس‌مآبان احمق در نهروان بود، یعنی عده‌ای مقدس‌ماب که در ظاهر اهل نماز و دعا بودند اما با جهالت و نادانی برابر مولا ایستاده و در نهروان شمشیر کشیدند.

روحانی افزود: امام بزرگوار می‌گوید که اگر نهروان نبود این مشکلات زمان امام حسن (ع) و حادثه کربلا اتفاق نمی‌افتاد.

وظایف ما بسیار سنگین است. همه افرادی که خودشان را علاقه‌مند به کشور و انقلاب، اسلام و ایران می‌دانند، باید حواس‌شان را جمع کرده و در مقاطع حساس تاریخی باید به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد.

به گفته رییس‌جمهوری، آنچه برای امام حسن (ع) مهم بود مصلحت، وحدت و منافع دنیای اسلام بود و آنچه برای امام حسین (ع) مهم بود،

این بود که امت اسلامی در مسیر اسلامی و حق حرکت کند و انحرافی ایجاد نکند.

امام حسن (ع) مبارزه کرد که وحدت و اصل امت اسلامی باقی بماند و امام حسین (ع) جنگید که امت اسلام انحراف پیدا نکند یعنی یک هدف را در دو مسیر دنبال کردند.

روحانی افزود: وقتی شرایط جامعه سخت می‌شود و به صبر و تحمل یا مبارزه و شمشیر نیاز می‌شود، قرآن مجید می‌فرماید خداوند به برخی امت‌ها و ملت‌های مسلمان دو بار اجرا می‌دهد به دلیل صبر، ایستادگی و مقاومت‌شان.

وی با اشاره به تهمت‌هایی که به امام حسن (ع) بعد از پیمان صلح تصریح کرد: آن همه حرف ناروا به امام حسن (ع) زده شد و ایشان خم به آبرو نیاوردند.

صلح سخت‌تر از جنگ است. ظاهرش این است که جنگ سخت‌ است ولی سختی جنگ کوتاه است اما صلح یک صبر مداوم تا پایان عمر می‌خواهد. زخم زبان‌ها است که از زخم شمشیر بدتر است، تحریف‌ها و تخریب‌ها است.

به گفته روحانی، این کار برای امام حسن (ع) هم شد و حتی بعد از جنگ، برخی از یاران امام حسن (ع) حرف‌ها و سخنانی زده شد و به ایشان گفتند، تو ما را ذلیل کردی و عزت ما از بین بردی و امام صبر و تحمل کرد.

رییس جمهوری گفت: گاهی حرف‌های خیلی تند و ناروا بیان می‌شود اما پاسخ حرف‌های ناروا گاهی جملات مودبان قشنگ است که زشتی‌ها را با این آب پاک و زلال بشوییم و در راه خدا انفاق کنیم.

وی افزود: امروز در جامعه ما هر روز دشمنان ما یک داستانی را می‌سرایند و می‌خواهند جامعه ما را مشغول کنند و وحدت جامعه ما را برهم بزنند یعنی همان هدافی که امام مجتبی (ع) برای آن ایستادگی کرد که امت واحده اسلامی در برادری و وحدت کنار در هم قرار بگیرد.

رییس جمهوری با اشاره به پخش تقطیع شده فایل صوتی از گفت و گوی وزیر امور خارجه در شبکه ضد ایرانی گفت: این اقدام توسط کثیف‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضداسلام و ضدایران است و پول آن را عربستان سعودی تامین می‌کند، انجام شده و همه این را می‌دانند.

راست و دروغ را برای ایجاد اختلاف در جامعه به هم می‌بافند

روحانی اضافه کرد: انسان‌هایی که دروغ و راست را به هم می‌بافند برای اینکه در جامعه ایجاد اختلاف کنند و جامعه را از بین ببرند. گروهی را در برابر گروهی قرار بدهند.

الان دوران عصبانیت رژیم صهیونیستی است، دوران عصبانیت ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکاست. آنها می‌بینند مسیری را که پیش‌بینی کرده بودند به هم خورده است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در داستان ترامپ، چرا ترامپ در دام افتاد؟ ترامپ تنها رییس جمهور آمریکایی بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری کرد.

حالا روسای جمهور دیگر آمریکا هم با صهیونیست‌ها دوست بودند و حمایت می‌کردند اما هیچ کدام مزدور نبودند، و ترامپ مزدور آنها شد.

 وی ادامه داد: ترامپ در داستان برجام مزدور صهیونیست‌ها شد، کسی که ترامپ را تحریک کرد که از برجام خارج شود رژیم صهیونیستی بود، در ماجرای قدس که پایتخت‌ها به قدس منتقل شود، این جنایت را صهیونیست‌ها انجام دادند و این مزدور آنها بود.

رییس جمهوری گفت: در خروج از برخی از سازمان‌های بین‌المللی به بهانه فلسطین، با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها و مزدوری او این کار انجام شد همه تلاش خود را انجام دادند برای اینکه ایران را با مشکل مواجه کنند.

البته مشکل آنها، ایران نیست بلکه ظلم و تجاوز آنهاست. دست از تجاوز بردارند، سرزمین دیگران را که غصب کرده‌اند رها کنند، ملت فلسطین به سرزمین خودشان برمی‌گردد، کسی با آنها کاری ندارد آنها جنایت کردند و غصب کردند.

 روحانی تصریح کرد: برای ما یهودی و مسیحی و سایر ادیان فرقی نمی‌کند، بحث ما یهود نیست، بحث گروهی است که جنایت می‌کنند.

وی بیان کرد: آنها آمدند و این را از این مسیر منحرف کردند و وارد این داستان کردند. شهادت سردار سلیمانی هم کار صهیونیست‌ها بود.

درست است که ترامپ و آمر قاتل است اما کسی که پشت پرده اینها را تحریک کرد تا یک سردار بزرگی که به نفع منطقه همه زندگی خود را گذاشت، به شهادت برسانند.

رییس جمهوری گفت: شاید برخی‌ها فراموش کرده باشند روزهایی بود که هیچ‌کس جرات نمی‌کرد به میدان داعش برود.

برخی یادشان نیست که نه تنها کربلا و نجف و حرمت حرم اهل بیت در خطر بود، حتی خود بغداد هم در خطر بود و کسی جرات نمی کرد از منطقه سبز بغداد خارج شود.

کسی که راه افتاد به عتبات، بغداد و شمال عراق، نیمه‌شب، شبانگاه، تنها رفت و توطئه صهیونیست‌ها و آمریکا را در منطقه خنثی کرد، سردار سلیمانی بود

وی با بیان این که نباید یادمان برود که انسان‌های بزرگ در مقاطع حساس کارهای مهمی انجام دادند، گفت: کار بزرگی انجام گرفت و بحث، بحث ایران تنها نبود.

در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن همه جا آثار مجاهدت‌های شهید سلیمانی را مشاهده می‌کنید.

روحانی با تاکید بر این که دشمنان برای این که ایران را در کنج و تنها قرار دهند و بزرگان را از دست ما بگیرند، توطئه کردند، افزود: امروز عصبانی هستند برای این که تمام آنچه که بافته بودند از بین رفت.

۴ سال صهیونیست‌ها و ارتجاع توطئه کردند، تندروها توطئه کردند همه از دستشان رفت. امروز ۱+۴ و حتی آمریکایی ها فهمیدند راهی جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران ندارند باید تسلیم ایران شوند.

رییس جمهور یادآور شد: شهادت می‌دهم به عنوان فردی که از آغاز داستان هسته‌ای در تمام مقاطع آن به صورتی حضور داشتم که البته آغاز آن سال ۱۳۸۱ است که من حضور داشتم از سال ۶۲ مسوول شدم.

سال ۸۲، ۸۳ من مستقیم مسوول بودم. در مراحل بعدی هم می‌دانستم چه می‌گذرد و از سال ۹۲ دوباره مسوولیت مستقیم پیدا کردم.

 روحانی مسیر طی شده را سخت و دشوار عنوان کرد و گفت: این مسیر دشوار با تلاش و ایثار و فداکاری و قهرمانی و ایستادگی دیپلمات‌های ما طی شد و یک فرد آگاه و آشنای به مسائل مثل دکتر ظریف در صدر این حرکت بود.

همه تلاش کردند و توطئه صهیونیست‌ها و تندروها را در سال ۹۴ شکستیم.

وی اضافه کرد: ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ مردم یک احساس راحتی کردند و شرایطی پیش آمد که مردم راحت تر فعالیت کنند.

آدم نادانی مثل ترامپ روی کار آمد و صهیونیست‌ها روی آن سوار شدند و این توطئه را از نو تکرار کردند و سه سال و نیم ما را تحت فشار قرار دادند.

امروز دولت جدید آمریکا و دیگران فهمیدند که راهی جز تسلیم شدن در برابر حقانیت ملت ایران ندارند.

روحانی ادامه داد: در این وسط باید بهانه‌ای پیدا کنند و داستانی را علم کنند. دزدیدن یک سند و نوار مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این مقطع این کار را انجام دادند.

وزارت اطلاعات هم بررسی کند که ریشه‌های آن چه کسانی بودند. درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند که در درون اختلاف ایجاد کنند.

ما چگونه می‌توانیم پیروز شویم و تحریم را برداریم با اتحاد و وحدت، یکپارچگی اما با دو دستگی و اختلاف که نمی‌توانیم تحریم را برداریم و مشکلات مردم را حل کنیم. آنها ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند و این نوار را منتشر کردند.

مطرح کردن آزادانه نظرات افتخار ماست

روحانی با بیان اینکه دولت در سال آخر مانند همه دولت‌ها معمولا دستاوردها را در مجموعه و کتابی، ثبت و ضبط می‌کنند، اظهار داشت: این کار برای آن است که هم مردم و هم بعدی‌ها مطلع شوند و هم محققین به آن دسترسی داشته باشند.

هفت جلد به زودی به عنوان «روزشمار» منتشر می‌شود و یک جلد نیز در آینده منتشر خواهد شد. سه جلد کتاب به عنوان دستاوردهای دولت و دو جلد کتاب به عنوان جهش تولید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک کار دیگر هم انجام می‌شود و آن، این بود که وزرا و مسئولان اقدامات، مشکلات، کارهایی که کردند و مسیرهایی که طی شد و با فشارهایی مواجه بودند را در جایی بیان کنند.

بخشی از این صحبت‌ها، غیرقابل نشر و طبقه‌بندی‌شده است و بخشی هم منتشر می‌شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در شورای عالی امنیت ملی خیلی‌ صحبت‌ها می‌شود که طبقه‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: در ریاست‌جمهوری صحبت‌هایی زده می‌شود که طبقه‌بندی شده است.

این یکی از افتخارات ماست که مسئولان می‌توانند نظرات‌شان را آزادانه مطرح کنند.

البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود، چون دشمنان سوء استفاده می‌کنند. در تمام دنیا نیز همین گونه است. استثنا هم وجود ندارد.

قاطعانه با مقصران و قصورکنندگان در سرقت فایل صوتی برخورد شود

روحانی با بیان اینکه این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند، خاطرنشان کرد: اینجا سرقتی صورت گرفته است. فرد، جمعی و گروهی این کار انجام داده است.

وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را بکار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، باید با آن قاطعانه برخورد شود.

وی افزود: مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رییس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند، ابراز داشت: اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا میدان مبارزه پیروز شود یا مذاکره پیروز شود، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، این حرف دقیقی نیست.

من ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم و ۳۲ سال هم در این شورا حضور داشتم.

روحانی با اشاره به گفت‌وگوهایی که در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود، بیان کرد: مسائل مهمی داشتیم و تصمیمات مهمی گرفته شد.

خیلی از آنها را مردم نمی‌دانند. درباره مسائل مهم اختلاف نظر داشتیم. موضوعی بوده که هفت جلسه شورای امنیت ادامه دادیم تا به جمع‌بندی و تصمیم برسیم.

وی با اشاره به سوابق خود یادآور شد: من خودم در تجربه دفاع مقدس، هم در میدان بودم و هم در دیپلماسی. من هم فرمانده پدافند هوایی و هم رییس قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم.

در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم و هم عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ و هم رئیس آن بودم.

رئیس کمیسیون دفاع مجلس بودم و هم در بحث‌های سیاسی مربوط به جنگ حضور داشتم و در صحنه جنگ نیز بودم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای هستند که این باید به آن و آن به این کمک کند، عنوان کرد: آنها دو بازو هستند که باید به یکدیگر کمک کنند.

دو دست در نهایت یک کار را انجام می‌دهند.

کشور ما چارچوب دقیق دارد. تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و سیاست دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.

چه کار سیاسی مهم انجام دهیم و چه عملیات بخواهیم انجام دهیم، در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.

شهید سلیمانی درباره نظرات خود صلابت داشت

روحانی اضافه کرد: این شورا درست شده است تا روسای قوا در آن حضور داشته، بخش‌های کشوری و لشکری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم اتخاذ شده باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

شاید اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی این نظرات در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام مسائل مهم منطقه چه عراق، سوریه، لبنان و افغانستان و… در شورای عالی امنیت بحث می‌شد، گفت: سردار شهید سلیمانی شخصیت ویژه‌ای بود.

من ۳۶ سال با ایشان بودم؛ چه در جنگ، چه در دبیرخانه و چه در شورای عالی امنیت.

در روزشماری هم که منتشر خواهد شد، خواهید دید در دوره ریاست‌جمهوری چه روزهایی با ایشان ملاقات کردم یا گاهی ایشان با وزرا و مسئولان دیدار کرده‌اند.

رییس دولت تدبیر و امید شهید سلیمانی را شخصیتی باهوش، مخلص، فداکار و متواضع توصیف کرد و اظهار داشت: ایشان در عین حال، درباره نظرات خود صلابت داشت و به راحتی از نظرات خود دست نمی‌کشید.

روی نظر خود پافشاری می‌کرد و در نهایت، وقتی نظرات جمع را می‌دید، تغییر می‌داد.

هیچ گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد

روحانی با بیان اینکه بهترین مشاور برای سیاست خارجی در منطقه، شهید سلیمانی بود، تصریح کرد: درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیق مشورت کنیم، شهید سلیمانی بود.

نباید بگوییم یک بخش، سیاسی و فعالیت دیپلماتیک است و بخش دیگر، فعالیت نظامی است. در بخش‌های دیگر نیز همینطور است.

در اقتصاد هم کسانی که سیاستگذاری می‌کنند و کسانی که در بازار فعالیت می‌کنند، باید در کنار یگدیگر عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه من به ملت ایران می‌گویم ما در دولت به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی  احترام می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: از آنها به عنوان نیروهایی که برای حفظ امنیت، قدرت و توانمندی کشور شبانه‌روز عمل می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

چه در دفاع مقدس، چه در دفاع از حرم و چه در داخل کشور برای حفظ امنیت و چه در سیل، کرونا و زلزله، حضور داشتند. هیچ گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: ما در بسیاری از جلسات در کنار هم می‌نشینیم و بحث می‌کنیم.

در شورای عالی امنیت کنار هم می‌نشینیم و حتی در ستادهای مربوط به کرونا کنار هم می‌نشینیم و همدیگر را یاری می‌کنیم. در بخش‌های فضای مجازی و خیلی جاهای دیگر در کنار هم می‌نشینیم و مسائل را حل و فصل می‌کنیم.

احترام آنها به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و قدرت ملی ما هستند، جای هیچ تردید نیست.

روحانی افزود: شخص سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت فعال، باهوش ، مخصل و ایثارگر و فداکار در صحنه های مختلف همیشه مورد احترام ما است.

بارها به او می‌گفتم سفری که می‌خواهی بروی سفر خطرناکی است و خودش هم حس می‌کرد. به او می گفتم امروز نرو می گفت لازم است که بروم.

رییس جمهوری ادامه داد:‌ سردار سلیمانی تنها در منطقه فعالیت نظامی و دفاعی نمی‌کرد فعالیت دیپلماتیک هم می‌کرد.

سردار سلیمانی به راحتی با یک مرجع تقلید، یک رییس جمهوری و یک وزیر خارجه ملاقات می‌کرد و حرف می‌زد. یک شخصیت جامعی بود با ویژگی‌هایی که مورد احترام ما است.

وی گفت: همیشه ما به شخصیت‌های پرافتخاری شبیه به سردار سلیمانی فخر می‌کنیم و مردم ما هم این چنین هستند.

البته به کادر دیپلماتیک‌مان هم افتخار می‌کنیم. چرا که آنها در صحنه‌های مختلف حضور دارند و امروز هم در صحنه هستند و مداوم تلاش و فعالیت می‌کنند.

 نگذاریم دشمن مسائل را بزرگنمایی کند

روحانی تاکید کرد: نگذاریم دشمن مسائل را بزرگنمایی کند چرا که دشمن همیشه این کار را می کند.

دشمن دنبال اختلاف است ما نباید به او اجازه دهیم باید بگونه‌ای عمل کنیم که آنها بدانند مسیر آنها به جایی نمی‌رسد و راهشان بن‌بست است.

این عمل و تلاش ما است که باید این کار را انجام دهیم.

رییس جمهور گفت: از صدا و سیما، روزنامه‌ها، مسوولین سیاسی، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و از همه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت اگر گره‌ای ایجاد شده این گره را با دست باز کنند.

نگذاریم دشمن سوءاستفاده کند. شرایط ما شرایط خاصی است و هنوز درگیر جنگ اقتصادی، کرونا، ‌خشکسالی و طرح‌های نیمه تمام هستیم و در کنار آن خودمان را باید برای یک انتخابات پرشور آماده کنیم بنابراین یادمان نرود که وظایف بسیار سخت و سنگینی بر عهده داریم.

 اگر جایی مسئله ای  داشته باشیم فصل الخطاب ما رهبری است

وی با بیان اینکه دشمنان هیچ گاه به‌ آرزوی دوشقگی،‌ اختلاف و شکاف در ایران نخواهند رسید،‌گفت: صهیونیست‌ها،‌ ارتجاع منطقه و آمریکا بدانند. ما اگر جایی مساله‌ای داشته باشیم که حل نشود فصل الخطاب ما رهبر معظم انقلاب است.

اگر جایی دو قوه مشکل دارند و یا دولت مشکلی دارد به ایشان مراجعه می‌کنیم و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی فصل الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان به دولت در مسایل مختلف کمک کرده است.

 روحانی یادآورشد: در مساله هسته‌ای چهارچوب را ایشان اعلام و مشخص کرده است و ما هم طبق همان چارچوب عمل خواهیم کرد.

ملت ما به اهداف بلند خود خواهد رسید و دشمنان ما هیچ زمانی موفق نخواهند شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا