کد خبر: 17080053894
اقتصادانرژی

رییس ساتبا: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید انرژی تجدیدپذیر احداث می‌شود

رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محمود کمانی» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر طی بازه زمانی چهار ساله احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی است که همه اینها تنها یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

کمانی ادامه دارد: متوسط ظرفیت نیروگاهی جهان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۰ درصد است که در برخی کشورها به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد و روند کلی جهان رفتن به سمت تولید۹۰ درصد برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است و برخی کشورها تا سال ۲۰۳۰، برخی تا ۲۰۴۰ و برخی نیز تا سال ۲۰۵۰ اتمام استفاده از سوخت‌های فسیلی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: وضعیت جهانی در مقایسه با کشورمان نشان دهنده آن است که ما نیز باید تلاش بیشتری برای استفاده از این نوع انرژی‌ها بکار ببندیم زیرا دیگر نمی توان تنها به انرژی‌های فسیلی برای تامین برق متکی بود.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ارزان بودن و فراوان بودن سوخت‌های فسیلی را یکی از عوامل مورد توجه قرار نگرفتن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: این درحالی است که باوجود فراوانی سوخت گاز نیروگاه‌های ما در زمستان با مشکل روبرو شده و تامین برق با مشکل روبرو خواهدشد و علاوه برآن آلودگی زیادی به همراه دارند.

کمانی گفت: دیگر نمی‌توان با تکیه صرف به سوخت‌های فسیلی برق تامین کرد و براین اساس دولت سیزدهم و وزیر نیرو تلاش خود را برای بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر با اعلام احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نشان دادند.

ظرفیت ۱۴۰ هزار مگاواتی تولید برق از انرژی‌های خورشیدی و بادی

وی از شناسایی یکصد هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور خبر داد که هنوز مورد استفاده واقع نشده و خاطرنشان ساخت: ۱۰ هزار مگاوات در مقابل این ظرفیت عظیم عدد چندان بزرگی نیست.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اتفاق مهم در بخش هزینه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر رخ داده که استفاده از این نوع انرژی را مقرون به صرفه تر کرده است؛ از طرفی هزینه‌های تجهیزات مورد نیاز آن رو به کاهش است. زمانی، تجهیزات مورد نیاز برای تولید هر کیلوات ساعت برق حدود ۲ هزار دلار هزینه بود اما اکنون به این رقم به ۶۰۰ دلار به ازای هر کیلوات ساعت کاهش یافته است.

کمانی اتفاق دوم را افزایش بهره‌وری تجهیزات عنوان کرد که زمان طولانی‌تری می‌توان از آنها استفاده کرد و گفت: بر این اساس اگر نرخ گاز با نرخ صادراتی آن مورد محاسبه قرار گیرد استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در رقابت با انرژی فسیلی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود: اکنون ضرورت جدی است که کشور به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برود تا بتوان از مزیت‌های آن بهره گرفت.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ادامه داد: خرید تضمینی برق تولیدکنندگان انرژی‌های تجدید پذیر همچنان برای دارندگان مجوز و پروانه برقرار است و حمایت‌های لازم نیز از آنان انجام خواهد شد اما این نوع تامین سرمایه برای احداث ۱۰ هزار مگاوات جوابگو نیست بنابراین به دنبال مدل جدیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز هستیم.

کمانی از اعلام فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاران در این بخش خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۳۲ هزارمگاوات درخواست دریافت شده و پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۵۰ هزارمگاوات افزایش یابد.

وی ادامه داد: مسیر تازه‌ای که در نظر گرفته شده، استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و استفاده از تهاتر سوخت صرفه جویی شده است که کمک بسیارخوبی به سرمایه گذاران خواهد بود که اکنون درحال پیگیری مجوزها و آیین نامه های لازم هستیم تا اجرایی شود. به این ترتیب سود سرمایه گذاری طی مدت سه تا چهار سال برخواهد گشت و حدود شش تا هفت سال نیز تعهد تامین برق وجود دارد.

معاون وزیر نیرو افزود: از آن تاریخ به بعد به مدت ۲۰ سال سرمایه گذار می‌تواند برق تولیدی خود را عرضه کند به عبارت دیگر ما تعهد خرید تضمینی نداریم و خرید و فروش در بازار انجام می‌شود.

کمانی از تلاش برخی شرکت‌ها برای داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز خبر داد که طبق برنامه داخلی سازی تجهیزات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در باره اجازه صادرات برق توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انرژی تجدیدپذیر گفت: یکی از راه‌های تشویقی جهت ورود سرمایه‌گذاران به این بخش صادرات برق است به همین دلیل اکنون در حال تدوین آیین‌نامه آن هستیم تا تولیدکنندگان بتوانند بخشی از توان تولیدی خود را صادر کنند.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ادامه داد: اولویت ما تامین برق داخل است، در کنار این مساله مجوزهایی را برای استفاده از برق تولید شده از سوی استخراج کنندگان رمزارزها در نظر گرفته‌ایم که در زمان پیک مصرف بتوانیم از آن استفاده کنیم و در زمان غیرپیک معادل را به استخراج کنندگان تحویل دهیم.

کمانی با اشاره به وجود مطالبات در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: با وجود مطالبات بالا، هنوز علاقمندی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد ضمن آنکه تلاش خواهد شد هم مطالبات گذشته و هم مطالبات جدید با اجرایی شدن راهکار ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و از محل سوخت صرفه جویی شده انجام شود.

بدهی چهار هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان برق‌ تجدیدپذیر

وی گفت: میزان طلب تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر حدود چهارهزار میلیارد تومان است که آیین‌نامه پرداخت بدهی‌ها باید در دولت تصویب و تعیین تکلیف شود تا بتوان از محل سوخت صرفه‌جویی شده مطالبات را پرداخت کرد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اکنون ۴۰۰ مگاوات نیروگاه در حال نصب در بخش تجدیدپذیرها وجود دارد که تا پیک ۱۴۰۱ معادل ۲۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد.

کمانی در باره میزان استفاده از ظرفیت سرمایه‌های خارجی در این طرح افزود: برخی از شرکت‌های داخلی از طریق شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند علاوه بر این با چند شرکت خارجی نیز در حال مذاکره هستیم اما هنوز عددی در این زمینه پیشنهاد نشده است.

وی گفت: این برنامه چهار ساله تدوین شده و بر مبنای پیشنهاداتی که سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند پیش خواهیم رفت و پیش بینی می‌شود تا پیک ۱۴۰۱ با آنچه که در قبل از طریق خرید تضمینی وجود داشت، ۵۰۰ مگاواتنیروگاه احداث شود و بقیه تا پایان سه سال بعد از آن محقق خواهد شد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران گفت: منابع انرژی‌های تجدید پذیر از محل عوارض قبض برق تامین می‌شود که این عوارض ۴۵ درصد به برق روستایی و ۵۵ درصد به انرژی‌های تجدیدپذیر تعلق می‌گیرد.

کمانی افزود: پیش بینی می شود امسال از این محل هزار میلیارد تومان حاصل شود که برای خرید تضمینی برق اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر نیرو گفت که به منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

«علی‌اکبر محرابیان» خاطرنشان کرده بود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

www.irna.ir/news/84533946/
اخبار مرتبط
نیروگاه‌های تجدیدپذیر چه سهمی در تولید برق دارند؟
نیروگاه‌های تجدیدپذیر چه سهمی در تولید برق دارند؟
تهران- ایرنا- سهم نیروگاه‌های تجدید پذیر از تولید برق در تیرماه امسال افزایش یافت و به بیش…

۲۰۰مگاوات نیروگاه انرژی های تجدید پذیر بهره برداری می شود
سخنگوی ساتبا:
۲۰۰مگاوات نیروگاه انرژی های تجدید پذیر بهره برداری می شود
تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق ایران گفت: ۲۰۰ مگاوات نیروگاه…

سرخط اخبار اقتصاد
صادرات ۶۲.۵ هزار تن محصولات شیلاتی ایران در ۶ ماهه ۱۴۰۰
صادرات ۶۲.۵ هزار تن محصولات شیلاتی ایران در ۶ ماهه ۱۴۰۰
تهران – ایرنا – مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان…

۱ ساعت قبل
ضرورت تغییر شیوه اجرایی سرشماری چیست؟
ضرورت تغییر شیوه اجرایی سرشماری چیست؟
تهران- ایرنا- مهمترین موضوع سرشماری، شیوه جمع آوری است که با توجه…

۱ ساعت قبل
دو انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
دو انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
تهران – ایرنا – وزیر جهاد کشاورزی در حکمی «علی حایک» را به سمت مشاور…

۱ ساعت قبل
۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید انرژی تجدیدپذیر احداث می‌شود
۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید انرژی تجدیدپذیر احداث می‌شود
تهران- ایرنا- رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران…

۲ ساعت قبل
نظر شما

نام
ایمیل
نظر شما
captcha* لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید
پیشنهاد سردبیر
۱۲۳
افکارسنجی: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

۱- به نظر شما، تا چه اندازه سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف اولیه خود مبنی بر حمایت از مصرف‌کننده در دهک‌های پایین درآمدی رسیده است؟
زیاد
تاحدی
کم
اصلا

۲- به نظر شما، مهمترین پیامد منفی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چه بوده است؟
افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و ایجاد تورم
ایجاد رانت و فساد
افزایش اختلاف طبقاتی
چندنرخی و گران شدن کالاها

۳- به نظر شما، مهمترین پیامد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور چه خواهد بود؟
رونق تولیدات داخلی
توزیع عادلانه تر و جلوگیری از چندنرخی شدن کالاها
کاهش رانت و فساد در حوزه واردات
افزایش قیمت کالاهای اساسی و ایجاد انتظارات تورمی

۴- در شرایط کنونی، تا چه اندازه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقید؟
زیاد
تاحدی
کم
اصلا
پربازدیدها
سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب به دریاچه ارومیه
بارش‌های اخیر تنها یک درصد در ورودی سدها اثر گذاشت
آمادگی تولید نفت کشور به میزان پیش از تحریم‌ها
انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی نفتکش ایران
۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است
۸۵۰ هزار مشترک دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند
دستگاه‌های استخراج غیر مجاز رمزارز کشف شده از ۲۲۱ هزار گذشت
روند مطلوب سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها
کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت
۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید انرژی تجدیدپذیر احداث می‌شود

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا