کد خبر: 14060044853
مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی؛ برای پیگیری مسائل اساسی در کنار دولت هستیم

محمد باقر قالیباف با اشاره به رای بالای نمایندگان به وزرای دولت گفت: گام اول در تعامل دولت و مجلس با روحیه خوب و با حسن نظر و همکاری برداشته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز (یکشنبه ۱۴ شهریور) گفت: ابتدا از همکارانم در مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که در بررسی کابینه دولت سیزدهم با تلاش فراوان کاری فشرده و برنامه ریزی شده، برگی درخشان در کارنامه مجلس یازدهم ثبت کردند.

وی اظهار داشت: در یک برنامه ریزی منظم برای اولین بار تمام نمایندگان مجلس با تشکیل ۲۷۵ جلسه با همه وزرا در کمیسیون های تخصصی و فراکسیون ها به صورت مستقیم و چهره به چهره آشنا شدند که این امر نقش مهمی در شناخت دقیق تر نمایندگان از وزرای پیشنهادی ایفا کرد.

گام اول برای تعامل دولت و مجلس به خوبی

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین با عدم اجازه ورود افراد غیر مسئول امکان ایجاد حاشیه های معمولی که بعضاً در دوره های گذشته وجود داشت، از بین رفت و فضای امن برای رسیدگی به صلاحیت وزراء ایجاد شد و در نهایت در چند روز پرکار در محیطی منطقی و نظمی ویژه برای رأی اعتماد نهایی شد.

قالیباف تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تسریع درتشکیل کابینه با اعتقاد به اینکه رییس جمهور مسئول اجرایی کشور است، با رأی حداکثری به تیم کاری رییسی زمینه تشکیل دولت قوی را برای حل مسائل اساسی مردم ایجاد کردند.

وی گفت: ما معتقدیم گام اول برای تعامل دولت و مجلس به خوبی با حسن نظر و روحیه همکاری برداشته شد. اراده مجلس از روز نخست همین بود و ان شاءالله به همین ترتیب تداوم پیدا خواهد کرد.

جدیت رییس جمهور و اعضای هیات دولت در تشکیل دولت مردمی

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهور و اعضای هیات دولت در هفته ابتدایی مسئولیت با حضورهای میدانی، جدیت خود را در تشکیل دولت مردمی نشان دادند و روح امید را در جامعه دمیدند.

قالیباف تأکید کرد: ما به عنوان نمایندگان شریف مردم وظیفه خود می دانیم، از این شروع امیدآفرین تشکر کنیم و تأکید می کنیم در پیگیری مسائل اساسی مردم مخصوصا مواردی که در زندگی جاری مردم تأثیر مستقیم دارد مانند مقابله با آسیب های مرتبط با حوزه سلامت و معیشت ناشی از بیماری کرونا، قیمت ارز، حفظ ارزش پول ملی، تأمین کالاهای ضروری مردم با قیمت مناسب، ثبات اقتصادی، توجه به مناطق محروم در کنار دولت هستیم و آماده ایم نیازهای تقنینی دولت را در جهت مصالح مردم برآورده کنیم.

وی بیان کرد: برای کمک به دولت وظیفه نظارتی خود را همدلانه و دلسوزانه در جهت رصد و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی، انجام می‌دهیم. اتفاق مبارکی که در هفته گذشته صورت گرفت رهنمودهای بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت بود که نقشه راه روشن را پیش روی دولت سیزدهم قرار داد.

عمل به وعده ها همراه با تعیین روزشمار

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: عمل به وعده ها همراه با تعیین روزشمار از رهنمودهای مهمی است که تجربه نشان می دهد می تواند علاوه بر امیدآفرینی در مردم، بخش های مختلف دولت را وادار به برنامه ریزی دقیق و قابل سنجش از پیشرفت کار کند.

قالیباف تصریح کرد: تأکید بر داشتن پیوست عدالت یکی دیگراز مهمترین فرازهای این نقشه راه بود که ما در مجلس شورای اسلامی نیز خود را مخاطب آن در تنظیم قوانین می دانیم و همانطور که در سال اول مجلس سعی کردیم به این مسئله توجه کنیم، تکلیف خود می دانیم با حساسیت و دقت بیشتر در قانونگذاری ها مخصوصاً در تصویب قانون بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه به آن توجه ویژه داشته باشیم.

امروز تجربه دولتمردان و افغانستان پیش روی همگان است

وی یادآور شد: نگاه تحولگرایانه ایشان با تأکید بر عقلانیت در انقلابی گری، ترجیع بند مهمی بود که علاوه بر اینکه دولت وظیفه دارد در بازسازی مدیریت های اجرایی کشور آن را به کار ببندد، باید وصف العین تمام دستگاه‌ها و جریان های سیاسی، اجتماعی و رسانه ای قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تحولات افغانستان محور دیگری است که اشاره به آن را لازم می دانم. تحلیل گران دنیا با سلیقه‌های مختلف فرار ذلیلانه ارتش امریکا از افغانستان را به عنوان نماد روشنی از افول قدرت بین المللی آمریکا تحلیل می کنند.

قالیباف اظهار داشت: همچنین امروز تجربه دولتمردان و افغانستان پیش روی همگان است. رها کردن کشور توسط دولت دست نشانده آمریکا در افغانستان و استقرار بی دردسر طالبان در سراسر آن کشور نتیجه نارضایتی گسترده از ۲۰ سال اشغالگری آمریکا و بی عملی دولت آمریکایی بود و به وضوح نشان داد که اعتماد برخی دولتمردان افغانستان نیز به آمریکا جهت به ارمغان آوردن پیشرفت امنیت برای کشورشان خطای راهبردی بود، به گونه ای که بعد از ۲۰ سال حاکمیت یک دولت آمریکایی علیرغم همه شعارها و تصورهای ایجاد شده نه تنها این کشور هیچ پیشرفت ملموسی در زیرساخت های اقتصادی و رفاه  عمومی نداشته است بلکه ابتدایی ترین نیاز یک جامعه مدنی یعنی امنیت نیز در این کشور تأمین نشده است.

جمهوری اسلامی ایران مدافع مردم شریف افغانستان

وی گفت: با توجه به تحولات اخیر، ملت ایران بر حفظ حقوق دینی و انسانی مردم آن دیار از همه قوم ها، نژادها و مذاهب و برقراری امنیت سراسری و پایدار در کشور افغانستان تأکید دارند و نهایتاً اراده جمهوری اسلامی ایران همان اراده مردم افغانستان خواهد بود و ما به آینده همسایه عزیز خود امیدوار و حساس هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مدافع مردم شریف افغانستان در مقابل تلاش های کشورهای سلطه گر خارجی به منظور ایجاد بی ثباتی و ناامنی خواهد بود و برنامه های آنها در این زمینه به دقت تحت اشراف قرار دارد.

قالیباف گفت: در پایان از همه عزاداران حسینی بابت برگزاری عزاداری پرشور حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی تشکر می کنم و از همه برای توفیق خدمت خالصانه و موثر التماس دعا دارم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا