کد خبر: 040602136347
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

رییس مرکز ملی فرش ایران خبر داد: افزایش ۷ درصدی تولید فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حمل مسافری را به ۲۴ متر افزایش داده‌ایم تا بتوانیم بدون بحث رفع تعهد ارزی به تولیدکننده و صادرکننده برای صادرات کمک کنیم. از مبادی غیررسمی فرش از کشور صادر و خارج می‌شود که در آمار رسمی ثبت شده ما وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرحناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه سی‌امین نمایشگاه فرش دستباف بیان کرد: تولید در حوزه فرش دستباف در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ متر مربع بوده است که نسبت به سال قبل ۷ درصد رشد را ثبت کرده است.

رافع افزود: در حوزه واردات مواد اولیه مانند ابریشم و پشم رشد داشته‌ایم. تعداد کارگاه‌های قالیبافی ما در حال افزایش است.

وی ادامه داد: صادرات فرش کاهش نداشته است، برای حمایت از تولیدکننده و صادرکننده کاهش پایه صادراتی را داشته ایم، قیمت پایه صادراتی از سال ۹۹ کاهش پیدا کرد، مثلا هر مترمربع فرش دستباف ابریشم قم قبلا ۲ هزار دلار اظهار می شد الان ۹۰۰ دلار اظهار می شود و این یعنی ۶۰ درصد کاهش.

اگر ما بخواهیم این قیمت را ضربدر قیمت پایه صادراتی قبل کنیم تورم را هم درنظربگیریم می بینیم که قیمت خیلی بیشتر است، درنتیجه صادرات ما در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار نیست، بلکه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است.

رییس مرکز ملی فرش تصریح کرد: علاوه بر مانع اصلی که تحریم است تعلیق کارت‌های بازرگانی هم سبب شده تا ما به راحتی فروش نداشته باشیم برای این که بازرگانان ما با قوانین جدید نتوانستند کارت بگیرند کارت آنها تعلیق شده است.

رافع گفت: در این دولت حمل مسافری را به ۲۴ متر افزایش داده‌ایم تا بتوانیم بدون بحث رفع تعهد ارزی به تولیدکننده و صادرکننده برای صادرات کمک کنیم. از مبادی غیررسمی فرش از کشور صادر و خارج می‌شود که در آمار رسمی ثبت شده ما وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا