کد خبر: 121202153157
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهمجلس

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس: مالیات از «درآمدهای اتفاقی» در راه‌ است

به گفته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در برخی از کشورها مالیات بر «درآمدهای اتفاقی» دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است.

به گزارش عصراقتصاد، بابک نگاهداری در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی از امکان اجرای اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی خبر داد و گفت: در برخی از کشورها مالیات بر درآمدهای اتفاقی دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است.

وی با اشاره به موضوعات مالیاتی برنامه هفتم اظهار داشت: موضوع مهمی که در برنامه هفتم دیده شده است است که منبع اصلی درآمد اصلی بودجه به جای نفت در درآمدهای مالیات تمرکز شود، همچنین از دیگر بندهای برنامه هفتم در بخش مالیات تعریف پایه‌های جدید مالیاتی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از دیگر موضوعات برنامه هفتم در بخش مالیات این است که جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

اختلاف نظر بانک مرکزی و وزارت راه بر سر مبنای محاسبه مالیات بانک‌های متخلف

سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی نیز گفت: یکی از الزامات حرکت پرشتاب سازمان امور مالیاتی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است، برای شناسایی خانه‌های لوکس که به‌طور مثال بالاتر از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند، در کل کشور ۱۰ هزار خانه شناسایی شده بود اما با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این عدد فقط در تهران به ۱۲۰ هزار مورد رسید، این نوع مالیات رویکرد بازتوزیع ثروت را دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات ما در این همایش تقدیر از مؤدیان خوش‌حساب بود و این به‌معنای بد بودن سایر مؤدیان نیست، قائل بر این هستیم برای مؤدیان خوش‌حساب مسیر سبزی را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص جریمه مالیاتی بانک‌هایی که نسبت به وظایف خود در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی کردند، گفت: سازمان امور مالیاتی اراده جدی برای اجرای قوانین حوزه تنظیم‌گری دارد، در این حوزه دو قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات مربوط به بانک‌هایی که به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات مسکن عمل نکردند وجود دارد، در هر دو قانون وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات مربوط را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

وی ادامه داد: اختلاف نظری در زمینه مبنای محاسبه مالیات بانک‌ها وجود داشت، یک مبنا میزان افراد مراجعه‌کننده به بانک و مبنای دیگر سهمیه‌ای است که بانک مرکزی برای هر بانک تعیین کرده است، در این خصوص بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره هستند، البته سازمان جرایمی را برای بانک‌ها در نظر گرفت اما بانک‌ها معتقد بودند که افراد براساس سهمیه به آنها مراجعه نکردند و موضوع را در هیئت حل اختلاف دولت مطرح کردند.

سبحانیان در پاسخ به سؤالی در خصوص مالیات بر درآمد سلبریتی‌ها و حاشیه‌هایی که اخیراً در خصوص مالیات یکی از ورزشکاران پیش آمده بود، گفت: عدالت و قانون حکم می‌کند که اگر درآمدی رخ داده است ما مالیات آن را وصول کنیم.

کسی که دنبال‌کننده زیادی دارد و بابت تبلیغات درآمد دارد، فارغ از اینکه ورزشکار است یا هنرمند، باید مالیات درآمد حاصل از تبلیغات خود را بپردازد، در این مسیر نیز ما قصد ورود به بحث‌های رسانه‌ای را نداریم.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه دولت برای وصول مالیات از دستفروشان، گفت: برنامه‌ای برای مالیات‌ستانی از دستفروشان نداریم.

فعالیت ۹ شرکت معتمد به عنوان بازوهای اجرایی سازمان مالیاتی

در ادامه این مراسم محمد برزگری رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سازمان مالیاتی کشور، نیز اظهار کرد: این همایش با همکاری ۱۰ مرکز علمی و دانشگاهی آغاز شد.

در دوره‌های قبلی با مشارکت یک دانشگاه بود اما امروز ۱۰ دانشگاه در این زمینه با ما همکاری می‌کنند. نگاه ما از برگزاری این همایش آینده‌نگری است برای آنکه مسیر سازمان امور مالیاتی در آینده را شفاف کنیم تا از گذشته در قالب پژوهش‌ها و کارگاه‌های مختلف برای آینده‌ای دقیق‌تر و روشن‌تر استفاده کنیم.

وی افزود: فرار مالیاتی از چالش‌های اصلی در ارتقا نظام مالیاتی کشور است. نگاه ما در این همایش، استفاده از ظرفیت و نگاه صاحب‌نظران در این حوزه است. ۹ شرکت معتمد به عنوان بازوان سازمان امور مالیاتی در حاشیه این نشست حضور دارند.

همچنین از ساعت ۹ کارگاه‌های عملیاتی را در قالب دو پنل برگزار خواهیم کرد.

برزگری با بیان اینکه نظام مالیاتی در یک پیچ تاریخی قرار دارد و شاهد ایجاد دیتاهای زیاد هستیم، گفت: به این ترتیب می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده شاهد شفاف شدن پوسته اقتصاد ایران باشیم.

ایجاد سامانه ای محوری حول فعالیت‌های اقتصادی در عمل به عنوان متولی امر شفاف‌سازی اقتصاد عمل می‌کند. سایر قوانین که در مجلس در حال تدوین است نیز بر روی این سامانه استوار خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا