کد خبر: 211101120295
اخبار شرکت ها

رییس هیات عامل ایمیدرو: چابکی بخش خصوصی باعث شکوفایی معدن و صنایع معدنی شده است

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در سراسر کشور نیازمند همراهی استانداری، منابع طبیعی و سازمان‌های محیط زیست هستیم که پیش از آغاز مراحل اکتشاف در شناسایی ذخیره‌ها برای ما محدودیت ایجاد نکنند.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، وجیه اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاح سه طرح توسعه‌ای مجتمع فروکروم جغتای در استان خراسان رضوی گفت: در ابتدای انقلاب ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود، اما امروز و پس از ۴۴ سال، ظرفیت تولید به ۴۵ میلیون تن و تولید سالانه به ۳۰ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل ایمیدرو با مرور دستاوردهای ۴۴ ساله جمهوری اسلامی عنوان کرد: در مس امروز ۳۴۰ هزار تن ظرفیت تولید کاتد داریم و به رتبه پنجم دنیا در ذخایر مس رسیده‌ایم که بیش از ۱۹ میلیارد تن ذخیره است.

جعفری با اشاره به اینکه در بخش آلومینیوم هم این افزایش ظرفیت را داشته‌ایم، تصریح کرد: در حالی تولید سالانه طلا در کشور ما پیش از انقلاب ۲۰۰ کیلو بود که این ظرفیت امروز به ۱۰ تن طلا رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول این مدت اولین‌های زیادی هم اتفاق افتاده است، توضیح داد: امروز برای افتتاح تولید سیلیکون متال در اینجا حضور یافته‌ایم که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و این جز با زحمت دوستان در بخش خصوصی امکان پذیر نبود. تولید ورق زنگ نزن، ورق الکتریکی و بسیاری از اولین‌هایی که در همین چند روز شاهد افتتاح آنها بوده‌ایم را باید در همین دسته قرار داد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: به یمن این انقلاب و تلاش همه عزیزان، مهندسین و کارشناسان به اضافه تلاش و هماهنگی همه کارکنان در کشور به این سطح از تولید دست یافته‌ایم اما مفهوم این نیست که کار تمام شده و همچنان جای کار بسیار زیاد است.

در اکتشاف کارهای زیادی باقی مانده است

وی با اشاره به بخش اکتشاف به عنوان مثال به کارهای انجام شده در این بخش اشاره و تاکید کرد: همچنان در اکتشاف کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شود.

جعفری تصریح کرد: امسال در طرح تحول که قرار است طی دو سال آینده نهایی شود تهیه نقشه یک پنجاه هزارم اقتصادی کشور را دنبال می‌کنیم که اگر اتفاق بیفتد ما به ذخایر و آنومالی‌های جدید دست پیدا خواهیم کرد.

او با تاکید بر اینکه در همین فاصله ذخایر جدیدی به کشور اضافه شده، اظهار کرد: در بخش اکتشاف ذخایر زیادی داریم که شناسایی شده هستند ولی هنوز ذخیره قطعی نیستند اما به عنوان مثال تنها به اقدامات انجام شده توسط ایمیدرو اشاره می‌کنم و ذخایری که در پنج و همچنین دو سال گذشته اضافه شده است را اگر ما به صورت برجا – ذخیره قطعی داخل زمین – ارزش گذاری کنیم، ۲۷ میلیارد دلار ذخایر جدید افزوده‌ایم که همه در حوزه‌های فلزی مس، طلا، آهن و… است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین ادامه داد: طی دو سال گذشته هم ۱۴ میلیارد دلار ذخیره جدید پیش از استخراج توسط ایمیدرو شناسایی شده که وقتی به مرحله استخراج برسد ارزش آن ده برابر این رقم خواهد بود.

وی افزود: در معدن جانجا در استان سیستان و بلوچستان بسیاری معتقد بودند که ذخیره جدی وجود ندارد و از اینرو آن را منتفی شده تلقی می‌کردند ولی امروز به لطف خدا ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در این معدن شناسایی شده که تا سال آینده به ۱.۲ میلیارد تن ذخیره مس و طلا می‌رسد اما مساله این است که ذخایر شناسایی باید ابتدا قطعی و سپس اعلام شوند.

استانداری و محیط زیست همراهی کنند

جعفری با بیان اینکه برای دستیابی به ذخایر قطعی، همراهی استاندار و مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست را نیازمندیم، توضیح داد: دارایی را در نظر بگیرید که در جایی پنهان است و باید کشف شود این موضوع که مسائل زیست محیطی هم باید در آن منطقه رعایت شود از جمله مباحث بعدی است و در حالی که ما اصلا هنوز شروع به اکتشاف نکرده‌ایم نباید به این بهانه‌ها محدودیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اکتشاف فلزی فضای علمی و سیستماتیک خود را دارد و نمی‌توان با محدود کردن منطقه و معدن از انجام کار جلوگیری کرد. لذا ما باید بدون محدودیت در بحث اکتشاف کار کنیم و در غیر این صورت نمی‌توانیم ذخایر را شناسایی کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به ماده ۲۴ مکرر قانون معادن از استاندار خراسان رضوی درخواست کرد تا در برخی از معادن این ماده قانونی لحاظ شود و عنوان کرد: باید در اکتشافات هر شهری با استناد به ماده ۲۴ مکرر تا اندازه‌ای پیش رفت که حداقل به این پاسخ برسیم که آیا این ذخایر وجود دارد یا خیر؟

وی افزود: در این منطقه سبزوار و استان خراسان رضوی ما پهنه‌های زیادی شناسایی کرده‌ایم و آنومالی‌ها شناسایی شده اما توقع داریم که در انجام کارهای بعدی به ما کمک شود و اگر مشکلی هم ایجاد شد در بعضی موارد لااقل از ماده ۲۴ مکرر مثل معدن ماه چمن استفاده کنیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مساله زیرساخت‌ها تصریح کرد: در مساله زیرساخت‌ها در کشور به هر دلیلی در برخی از زیرساخت‌ها دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم.

از حدود ۷-۸ سال گذشته بحث تامین آب مطرح شد و در همین راستا همه فولادی‌ها را بسیج کردیم و کنسرسیومی تشکیل دادیم تا انتقال آب از خلیج فارس انجام شود که به لطف خدا انجام شد و امروز آب خلیج فارس حداقل به دو شهرستان رسیده که این کار بزرگی است.

وی با تاکید بر اینکه در زیرساخت‌های برق هم ما تیم سرمایه‌گذاران را معرفی و سال گذشته تفاهم کردیم که تولید ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات برق از طریق آنها سرمایه‌گذاری شود، ادامه داد: در صورتی که بتوانیم مشکل گاز نیروگاه‌ها را حل کنیم، در یک بازه سه تا چهار ساله تولید برق از این طریق به ۱۵ هزار مگاوات می‌رسد، اما اگر به هر دلیلی حتی تا سقف ۱۰ هزار مگاوات برق هم از این طریق به ظرفیت برق کشور اضافه شود، رقم قابل توجهی است.

به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های سبز هستیم

جعفری عنوان کرد: در عین حال ما تلاش داریم که تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی را به این مجموعه اضافه کنیم اما در اینجا هم مساله زیرساخت‌ها بیش از پیش اهمیت دارد و اگر زیرساخت اضافه نشود، تولید برق دچار مشکل خواهد شد و اساسا یکی از مشکلات ما در مسیر ورود سرمایه‌گذاران به مناطق محروم، مساله زیرساخت است.

وی در ادامه در رابطه با میزان تولیدات مجموعه‌های وابسته به ایمیدرو در سال جاری تصریح کرد: با اینکه در سال جاری در گاز و برق با محدودیت‌هایی مواجه شدیم اما در زنجیره‌های اصلی هیچ کاهش تولیدی نداشته‌ایم بلکه به لطف خدا افزایش تولید هم داشته‌ایم و این یعنی بخش تولید و سرمایه‌گذار کار خود را به درستی انجام می‌دهد و بر ما تکلیف می‌کند که آنها را بیشتر حمایت و همراهی کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط ایمیدرو اعلام کرد: تا امروز در ایمیدرو نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۰ حدود ۱۲ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی افزود: در سال جاری علیرغم اینکه هنوز سال به پایان نرسیده و نمی‌توان آمار قطعی را اعلام کرد اما حدود ۱.۷ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و سال گذشته هم ۳ تا ۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید و البته شکی نیست که بخشی از این اعداد و ارقام بزرگ سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی بوده است.

بیش از ۹۰ درصد واگذاری‌ها موفقیت آمیز بوده است

جعفری در رابطه با شکل واگذاری‌های ایمیدرو عنوان کرد: از سال ۹۵ که واگذاری‌ها به این روش شروع شد، بیش از ۹۰ درصد واگذاری‌ها موفقیت آمیز بوده است تنها به عنوان مثال محدوده‌ای را در نظر بگیرید که قرار بود به میراث فرهنگی واگذار شود اما ورود بخش خصوصی و چابکی این بخش باعث شکوفایی همان محدوده شده است.

وی ادامه داد: در همان مجموعه که پیش از واگذاری به بخش خصوصی ۱۱۰ شغل داشت و زیان ده بود امروز بیش از ۵۰۰ نفر مشغول به کارند و تولید آن ۶ برابر شده و طرح‌های توسعه‌ای هم در کنار آن در حال اجراست. امروز کارخانه‌ای که ۵۰ سال پیش ساخته شده بود، از نو ساخته شده و روش‌های جدید اکتشافی و استخراجی در آن اعمال شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه افزود: امروز بیش از ۹ میلیارد دلار را جذب سرمایه‌گذار از طریق بخش خصوصی کرده‌ایم که حدود ۵ میلیارد دلار آن در سال جاری اجرایی شده و ۷ هزار شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان و تاکید بر اینکه باید توجه بیشتری به آنها شود، اضافه کرد: امروز ما در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و ورق را در داخل کشور تامین می‌کنیم و در واقع تولیدات ما به حدی پیش رفته است که ورق‌های خاص از جمله ورق زنگ نزن و ورق الکتریکی را در داخل تولید می‌کنیم که بخش بزرگی از آن تا به امروز وارداتی بوده است.

از بومی سازی توسط بخش خصوصی حمایت می‌کنیم

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه امروز بخش اعظم زنجیره فولاد در داخل کشور بومی سازی شده است، بیان کرد: ما برای پیشبرد روند بومی سازی در کشور سامانه‌ای طراحی و بخشی از آن را به انجمن فولاد سپرده و فقط از آنها حمایت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سامانه دارای سه گروه شامل سازندگان، مصرف کنندگان و نیازمندان به قطعه و همچنین شرکت‌های دانش بنیان به عنوان ایده دهنده است و تاکنون حدود ۳۶ هزار قطعه در آن ثبت شده و تفاوت در اینجاست که قطعات ثبت شده باید حتما تایید انجمن فولاد را داشته باشند که تولید شده و تنها در حد یک ادعا نیستند.

جعفری با بیان اینکه از ۳۶ هزار قطعه ثبت شده حدود ۲۴ هزار قطعه ساخته شده است، تاکید کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله مباحثی است که در آینده نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در فرآوری ماده‌های معدنی هم می‌توانند کارآمد باشند، تصریح کرد: لازم است که برای استخراج، بهره‌برداری و فرآوری همه مواد معدنی و عناصر از جمله پتاسیم و … باید مشابه زنجیره فولاد برای آن برنامه ریزی داشته باشیم چرا که برخی از این عناصر علیرغم اینکه برای ما بسیار استراتژیک و راهبردی هستند اما یا تاکنون بر روی آنها کار نکرده‌ایم و یا اگر کاری بر روی آنها انجام شده خیلی با برنامه‌ریزی نبوده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین ادامه داد: ما عناصر کارآمدی را در برخی از باطله‌های معدنی داریم که هنوز روی آنها کار نکرده‌ایم و در اینجاست که بحث شرکت‌های دانش بنیان اهمیت پیدا می‌کند. فرآوری کبالت، فرآوری نیکل و… از طریق به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش دست یافتنی می‌شود و به همین منظور هم ایمیدرو با راه اندازی مرکز ایمینو و جشنواره اینوماین ایده‌ها را جمع آوری و از طرح‌های ارائه شده پشتیبانی می‌کند اما برای چابک سازی این مرکز هم نیاز به خصوصی سازی آن داریم تا مسیر بهتر و درست تر پیش برود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا