کد خبر: 280502135806
راه و مسکنروزنامه

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اعلام کرد؛ استفاده از گذرنامه زیارت فقط برای عراق و ایام محرم و صفر

به گفته رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، در حال حاضر مردم فقط در ایام محرم و صفر می‌توانند از گذرنامه زیارتی برای سفر به عراق استفاده کنند.

به گزارش عصراقتصاد، سردار علی ذوالقدر در مورد برخی از نگرانی‌ها درباره زمان دریافت گذرنامه از سوی زائران اربعین حسینی، گفت: استفاده از گذرنامه زیارت که با موافقت مقامات عراقی ایجاد شده است، مورد استقبال مردم قرار گرفته و شاهد افزایش درخواست‌های زائران برای دریافت این گذرنامه هستیم.

وی با بیان این که در چند روز گذشته تقاضا برای دریافت این گذرنامه افزایش پیدا کرده است، گفت: در همین راستا نیز ما برای پاسخ به این تقاضاها، سالن چاپ خود را به بیش از دو برابر و سیستم خدمت رسانی پست را به سه برابرحالت عادی افزایش داده‌ایم، کسانی معطل دریافت گذرنامه‌های خود هستند انشالله در روزهای آتی این گذرنامه ها به دستشان خواهد رسید.

وی با بیان این که امسال با توافق با دولت عراق موضوع تمدید گذرنامه‌هایی که مدتشان به پایان رسیده یا کمتر از شش ماه اعتبار دارند و یا این که دو سال از اعتبارشان گذشته است را در دستورکار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: این کار در مدت زمانی کم و بسیار سریع انجام می‌شود و هزینه‌ای از زائران نیز دریافت نمی‌شود.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در پاسخ به سوالی گفت : کسانی که مدت اعتبار کارت پایان خدمت شأن تمام شده باشد، می‌توانند گذرنامه زیارتی بگیرند ولی برای دریافت گذرنامه بین الملل باید اقدام به تمدید کارت پایان خدمت خود کنند.

ذوالقدر در بخشی دیگر ازصحبت های خود در رادیو اربعین نیز اظهارکرد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که از گذرنامه زیارت برای سفر زائران به عربستان و سوریه نیز استفاده کنیم که البته تحقق این موضوع منوط به موافقت دولت های سوریه و عربستان دارد، در حال حاضر با دولت عراق در ارتباط با استفاده از این گذرنامه برای ایام محرم و صفر توافق کرده ایم و انشالله اگر توافق جدیدی با دولت عراق صورت بگیرد، زائران می توانند از این گذرنامه در ایام دیگر سال هم برای سفر به عراق جهت زیارت استفاده کنند.

نحوه خروج وسائط نقلیه زائران اربعین

از سوی دیگر گمرک ایران در بخشنامه‌ای به همه گمرکات اجرایی کشور ضوابط گمرکی جهت برگزاری پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی (ع) شامل مواردی همچون چگونگی تشریفات گمرکی وسائط نقلیه، چگونگی تشریفات گمرکی کالاهای همراه موکب داران و میزان داروی مجاز همراه مسافر (زائرین) با رعایت ممنوعیت‌ها را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: با عنایت به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت برگزاری باشکوه پیاده روی عظیم اربعین امام حسین (ع) و لزوم اهتمام برای ارائه تسهیلات به زائران گرامی بویژه در گمرکات مرزهای غربی کشور ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم توسط آن گمرک به منظور ارائه خدمات مطلوب و تسهیلات مقتضی مراتب ذیل جهت بهره برداری و اقدام لازم اعلام می‌گردد.

۱ – تشریفات گمرکی وسائط نقلیه:

با توجه به هماهنگی به عمل آمده با ستاد مرکزی اربعین؛ صدور موقت کلیه وسائط نقلیه سواری، اتوبوس، کامیون، وانت و … اعم از عمومی شخصی و دولتی از تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ مقارن با اول ماه صفر تا پایان ایام اربعین پس از اخذ مجوز ستاد مرکزی عتبات عالیات یا نمایندگی ستاد در مراکز استان‌ها در هر مورد با رعایت موارد ذیل مجاز است:

الف – انجام تشریفات صدور موقت خودرو (شخصی و پلاک عمومی)، حتی المقدور در گمرکات مراکز استان‌های مجاز به انجام تشریفات صدور موقت صورت گیرد.

ب- صدور موقت ناوگان عمومی برای حمل و نقل مسافر و کالا در ایام موصوف علاوه بر تشریفات جاری گمرکی منوط به اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد صدور موقت وسائط نقلیه با پلاک دولتی نیز موکول به موافقت کتبی ذی‌حسابی دستگاه مربوطه است. ضمن اینکه خودروهای لیزینگی و یا دارای وام که سند مالکیت آنها در رهن بوده نیز منوط به موافقت کتبی مؤسسه رهن دهنده است.

ج- با عنایت به ازدحام و شلوغی در مرزهای خسروی، مهران چذابه و شلمچه در ایام اربعین امام حسین (ع) و ظرفیت محدود گمرکات عراق در پذیرش کامیون حامل کالاهای تجاری به جهت جلوگیری از توقف و ضایع شدن کالاهای صادراتی، ضمن هماهنگی قبلی با این دفتر صرفاً در ایام موصوف انجام تشریفات صادرات را از طریق گمرکات مرزی جایگزین باشماق، شوشمی شیخ صله پرویزخان سومار و مرز دریایی خرمشهر انجام نمایند.

۲- تشریفات گمرکی کالاهای همراه موکب داران:

الف- با عنایت به اینکه مطابق ضوابط جاری، صادرات برخی اقلام از قبیل گوشت، قرمز، برنج، روغن، مواد سوختی و….. مشمول محدودیت یا ممنوعیت و یا عوارض صادراتی است لذا با توجه به مفاد تبصره ذیل ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات، طبق بخشنامه‌های شماره ۱۷۷/۱۴۰۲/۶۶۰۱۸۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ و شماره ۷۹/۱۴۰۲/۶۹۸۲۲۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ این دفتر نسبت به ابلاغ سهمیه کالاهای اساسی مورد نیاز موکب ها به تفکیک نوع کالا و نیز سهمیه هر استان مطابق فهرست ضمیمه بخشنامه اقدام شده است. ضمناً مطابق مفاد نامه شماره ۷۹۹۹۲۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران که در حال انجام تشریفات ابلاغ است، این اقلام مشمول پرداخت عوارض صادراتی موضوع بند (و) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نخواهد بود. لیکن رعایت الزامات مربوط به مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای دامی نباتی) مورد توجه قرار گیرد.

ب- ارسال سوخت مصرفی مورد نیاز مرکب داران و دستگاه‌های خدماتی در ایام موصوف به همراه جدول سهمیه مربوطه صرفاً پس از موافقت وزارت نفت یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) با تنظیم اظهارنامه به نام ستاد عتبات عالیات توسط نمایندگان رسمی معرفی شده و کدینگ شده) مقدور می‌باشد. ج- انجام تشریفات صدور موقت وسایل ضروری همراه موکب داران از قبیل ظروف آشپزخانه، فرش، موکت و زیرانداز، چادر و … جهت آسان سازی حتی المقدور از طریق اظهار در گمرکات مراکز استان‌ها انجام گردد.

د- با توجه به لزوم ارائه مجوز برای صادرات دارو و یا تجهیزات پزشکی لذا هرگونه ارسال دارو و تجهیزات پزشکی در حجم تجاری پس از کسب مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً به نام ستاد عتبات عالیات و یا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است.

توجه: میزان داروی مجاز همراه مسافر

قرص و کپسول (۳) بسته آمپول ویال (۱۰ عدد)، شربت، سوسپانسیون (۵ عدد)، کرم پماد و ژل (۵ عدد)، قطره (۵ عدد)، اسپری تنفسی (۳ عدد)
همچنین مطابق نامه اخیر شماره ۷۲۵/۱۶۵۹۶۳۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ اداره کل محترم امور کنسولی وزارت امور خارجه منضم به نامه شماره ۱۶۵۳۹۵۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در عراق (فایل ضمیمه)، همراه داشتن ۱۰۹ قلم دارو (مطابق لیست ضمیمه نامه موصوف به مراه مسافر به عراق ممنوع است که عمده آنها نیز داروهای حاوی ترکیبات مخدر است. از این رو اطلاع رسانی لازم به زائران گرامی صورت گیرد. لذا شایسته است ضمن اقدام لازم مراتب را به کلیه واحدها و گمرکات اجرایی تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند.

بلیت در فرودگاه‌های عراق به‌ دلار فروخته می‌شود

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد بهتر است زائران بلیت پروازهای رفت و برگشت خود را در ایران تهیه کنند؛ زیرا بلیت در فرودگاه‌های کشور عراق یا پای پرواز صرفا به‌صورت دلاری فروخته می‌شود.

فروش بلیت پروازهای اربعین آغاز شده و شرکت‌های هواپیمایی باید از سایت رسمی فروش خود نسبت به فروش بلیت‌های اربعین اقدام کنند، در صورتی‌که ایرلاین‌ها از زیرساخت‌های لازم برای فروش بلیت برخوردار نباشند، صرفا مجاز به عرضه بلیت در بازه زمانی اربعین ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور از طریق این دفاتر خواهند بود.

در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری، در اطلاعیه‌ پروازهای اربعین اعلام کرد: حضور زائران در پروازهای رفت از ایران در فرودگاه سه ساعت قبل از پرواز جهت انجام تشریفات اداری، گذرنامه، پرداخت خروجی، دریافت ارز مسافرتی و… الزامی است. گیت خروج مسافرین در پروازهای خارجی یک ساعت قبل از پرواز بسته خواهد شد.

حضور مسافران جهت پروازهای برگشت از فرودگاه‌های نجف و بغداد پنج ساعت قبل از پرواز الزامی است. با توجه به انجام دو مرحله بازرسی (خودرو و مسافر) و صف‌های طویل ایجادشده در مسیر، لازم است زائران با در دست داشتن بلیت و گذرنامه زمان حضور خود در فرودگاه را مدیریت کنند.
امکان رزرو و خرید سفرهای بازگشت جاده‌ای اربعین

داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اعلام مناسب‌سازی پایانه مرزی شهیدسلیمانی و پارکینگ برکت از امکان رزرو و خرید سفرهای بازگشت جاده‌ای اربعین خبر داد.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده که از سال گذشته برای تسهیل تردد زائران اربعین انجام شد، اقدامات سخت‌افزاری از جمله آماده‌سازی پایانه‌های مسافری، پایانه‌های مرزی، پایانه‌های مجاور پایانه‌های مرزی مسافری و همچنین مسیرها و محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای اربعین انجام شده است و کارگاه‌ها به دلیل اتمام عملیات عمرانی به زودی جمع می‌شود.

وی با پیش‌بینی شرایط پردرخواست و پرزائر در سفرهای اربعین امسال، توضیح داد: تمامی تلاش ما این است تا از تمامی ظرفیت‌ها علاوه بر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای تسهیل در تردد زائران بهره ببریم.

باقر جوان افزود: تلاش شده است تا از ظرفیت دستگاه‌های دولتی، کارخانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و معادن همگی استفاده شود و این اقدام به تدریج در حال انجام است.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص میزان اتوبوس‌های آماده برای سفرهای اربعین توضیح داد: از مجموع ۱۵ هزار دستگاهی که کارت حمل و نقل هوشمند دارند، حدود ۷ هزار دستگاه توان حرکت و پیمایش مسیرهای ۳۰۰ کیلومتر به بالا را دارند و در سفرهای اربعین مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در کنار آن بهره‌مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌ها به تعداد ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه وسیله حمل و نقل عمومی در حال انجام است.

وی یادآور شد: مصوبات از ستاد مرکزی اربعین در زمینه تامین ناوگان از کشورهای همجوار داریم که در نهایت چنانچه توان داخلی و دستگاه‌های دولتی پاسخگو نباشد ناگزیر هستیم تا از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا