کد خبر: 28040191922
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانیتولید و بازرگانی

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران: ۸۰ درصد مشکلات تجاری ناشی از خودتحریمی است

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه برخی صادرکننده نماها تالار دوم نیما را خراب کردند، گفت: از ابتدای شروع دولت سیزدهم کارگروهی را با بانک مرکزی ایجاد کردیم و گشایش‌هایی به‌وجود آمد؛ به نحوی که واردات در برابر صادرات برای همه گروه های صادراتی باز شد و واردات در برابر صادرات غیر نیز تسهیل گردید؛ البته برخی از مشکلات ما برای عدم مدیریت کار توسط بخش خصوصی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علیرضا پیمان پاک امروز در سی‌‌و‌ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد مسائل مبتلا به تجارت خارجی ایران، به خود تحریمی ها بر می‌گردد و ۱۰ تا ۲۰ درصد مربوط به مسائل تحریمی از بیرون است که آن مسائل به راحتی قابل مدیریت است زیرا در این بخش عزم‌ها هماهنگ است و نیت‌ها همسو است.

وی افزود: حل مشکلات خارجی نسبت به مسائل داخلی راحت تر است؛ در این میان نقشه راه کلانی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشته و با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی استفاده کردیم و لذا هدف گذاری حداقلی انجام دادیم تا در افق ۱۴۰۴ به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یابیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یکسری ملاک‌ها قرار دادیم مبنی بر اینکه براساس سیاست‌های کلان کشور تعامل با کشورهای همسایه  همسو باشد و بحث گسترش دیپلماسی تجاری ذیل دیپلماسی اقتصادی صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد.

پیمان‌پاک با بیان اینکه صادرات محصولات آب‌بر در شرایط کم آبی خوب نیست، تصریح کرد: این موضوع نباید قاعده در بودجه شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی  مشمول یک عوارض صادراتی شوند و نباید محصول صادرات کسی که در گلخانه هیدروپونیک بهترین تکنولوژی را دارد و کمترین آب‌بری را دارد با فردی که به صورت سنتی محصولی مانند هندوانه را تولید و صادر می‌کند دارای یک عوارض صادراتی باشند بنابراین اگرچه وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی خوب است اما به‌صورت تخصصی نبوده و مشکلاتی ایجاد شده است.

وی افزود: هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری ضرورت دارد و از ابتدای شروع دولت سیزدهم کارگروهی را با بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم گشایش‌هایی به‌وجود بیاوریم چنانچه واردات در برابر صادرات برای همه گروه های صادراتی باز شود و واردات در برابر صادرات غیر نیز موضوعاتی را دنبال کردیم البته برخی از مشکلات ما برای عدم مدیریت کار توسط بخش خصوصی بود بحث تالار دوم را ایجاد کردیم تا با نرخ توافقی صادرات کالا صورت بگیرد ولی برخی صادرات نماها کار را خراب کردند.

پیمان پاک گفت: صادرات را باید از بحث سنتی به صادرات فناور محور تغییر داد؛ ضمن اینکه به راه اندازی شبکه های خرده فروشی در کشورهای مقصد توسط صادرکنندگان توجهی نشده است و دولت نیز به آن توجهی نداشته است لذا تمرکز ما بر آن است که در بحث زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم.

وی افزود: یک اولویت بندی برای حوزه صادرات انجام داده ایم که اولویت اول کشورهای همسایه و یک سری کشورهای استراتژیک بود و در این فرآیند در چند محور تمرکز شد که یکی از محورهای اصلی بحث توسعه بازار بود و محور مهم دیگر هم بحث لجستیک بود.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: همچنین در بحث زیرساخت‌های ریلی کشور و در حوزه ترانزیت فعالیت‌های صورت گرفته است و برای حل مسائل گلوگاه‌های ریلی کارهایی انجام شده است در خصوص رفع مشکلات گمرکات هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های تجاری و بین المللی با کشورهای مختلف بیان داشت: بحث موافقتنامه تجارت آزاد را با چند کشور آغاز کرده‌ایم و بحث تجارت آزاد اوراسیا به صورت جدی دنبال می شود و طی ۹ نشست به نتایج خوبی رسیده ایم و تا آذر‌ماه امسال بر سر کالاها توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه دنبال می شود.

پیمان پاک بیان داشت: همچنین بحث تجارت آزاد با صربستان را آغاز کرده‌ایم و بحث تعرفه ترجیحی با اندونزی را آغاز کرده‌ و در خصوص مسائل پولی و مالی نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش کرده‌ایم شبکه های مدیریت تحریم در کشور را به کمک حوزه تجارت غیرنفتی بیاوریم.

پیمان پاک اظهار داشت: استقرار رایزنان بازرگانی را در برنامه داریم و رایزنان بازرگانی ما از ۵ نفر به ۱۲ نفر افزایش یافته؛ ضمن اینکه ۷ مرکز تجاری ایجاد شده که یکی از این مراکز مرکز امارات است و تاکنون موفق عمل کرده و تلاش ما این است که این مراکز به سفارتخانه های تجاری تبدیل شود که بتوانند همه خدمات را ارائه دهند.

پیمان پاک اظهار داشت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان از اولویت های اصلی ما بوده است و اقدامات مختلفی انجام داده ایم و سعی کرده ایم مساله ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را حل کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا