کد خبر: 101101119019
تولید و بازرگانیروزنامه

زلزله اقتصادی در کارخانه سازه‌های فولادی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی با اشاره به تغییر قیمت‌های بسیار شدید فولاد طی امسال گفت که با این شرایط قیمت‌ها، زلزله اقتصادی در کارخانه سازه‌های فولادی اتفاق افتاده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سید حامد ضیائی در نشست تخصصی صنعت ساختمان در اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه مجلس دولت را موظف به تامین یک میلیون مسکن در سال کرده است، گفت: اخیرا معاون رئیس جمهوری اعلام کرده که منظور این نبوده که دولت مسکن بسازد بلکه خود مردم بسازند که این صحبت با قانون مغایرت دارد.

ضیائی افزود: انتظار این است اگر دولت تعهدی را می‌دهد نظرات بخش خصوصی را در آن زمینه جویا شود تا با مشکلات کمتری کار پیش رود.

وی ادامه داد: استانداردسازی در سازه‌ها نیاز ابتدایی احداث مسکن است و برای سرعت بخشیدن به ساخت مسکن امکان تبدیل کارخانه‌های فولادسازی به کارخانه‌های خانه‌سازی وجود دارد.

ضیایی، مساله مهم دیگر را تغییر قیمت‌های بسیار شدید فولاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: این افزایش قیمت ۳۵ تا ۴۰ درصدی به بخش سازه‌های فولادی آسیب بسیاری وارد کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی تصریح کرد: با این شرایط قیمت‌ها، زلزله اقتصادی در کارخانه سازه‌های فولادی اتفاق افتاده که امیدواریم با اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوان شرایط را برای تامین فولاد و مصالح مورد نیاز تسهیل کرد.

رشد میانگین ۱۲ درصدی تولید فولادی‌ها تا پایان آذر

از سوی دیگر طبق آمار، عملکرد فولادی‌ها در مجموع ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که همچنان با وجود اعمال محدودیت‌های زودرس گاز صنایع و مضاف بر آن، محدودیت‌های مصرف برق، روند افزایش تولید فولادی‌ها همچنان ادامه پیدا کرده و در نهایت تولید صعودی ۹ تا ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

آمار ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایسنا نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، تولید مقاطع طویل بیشترین افزایش تولید را معادل ۱۵درصد داشته‌ و در مقابل کمترین میزان افزایش را مجموع مقاطع تخت فولادی آن‌هم به میزان ۹ درصد به خود اختصاص داده‌ است.

در مجموع طی این مدت مقاطع تخت فولادی تولید شده معادل شش میلیون و ۸۵۰ هزار تن ثبت شده که نسبت به شش میلیون و ۲۸۶ هزار تن تولیدی طی ۹ ماهه ۱۴۰۰، رشد ۹ درصدی داشته است.

پس از آن، آهن اسفنجی با میزان تولید ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن ۱۱ درصد رشد تولید را تجربه کرده است. میزان تولید مقاطع در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ میلیون و ۸۰۱ هزار تن ثبت شده است.

از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار تن محصولات فولادی و ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن شمش فولاد تولید شده که به‌ترتیب ۱۲ و ۱۳ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در ۹ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ است.

در مدت مذکور سال گذشته، ۱۴ میلیون و ۷۱۶ هزار تن محصولات فولادی و ۲۱ میلیون و ۹۴ هزار تن فولاد میانی (شمش فولاد) به تولید رسیده بود.

تولید مجموع مقاطع طویل فولادی نیز با افزایش ۱۵ درصدی، از هشت میلیون و ۴۳۳ هزار تن در مدت ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۹ میلیون و ۷۳۶ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

رشد تولید فولادی‌ها در ۹ ماهه امسال در حالی است که زمستان امسال محدودیت تامین گاز صنایع فولادی و البته سیمانی‌ها زودتر از سال‌های گذشته، اعمال شد و امسال علاوه بر محدودیت‌های گاز، این صنایع با محدودیت برق هم همراه بوده‌اند؛ اما تاثیر خود را بر میزان تولید نشان نداده است.

علت این موضوع این است که صنایع از ذخایر مواداولیه خود تاکنون استفاده کرده‌اند؛ بنابراین طبق پیش‌بینی این صنایع، چنانچه محدودیت‌ها ادامه‌دار باشد، ممکن است اثر این محدودیت‌ها خود را در ماه‌های پایانی سال نشان دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا