کد خبر: 290601102212
راه و مسکن

زمین‌گیری ۴۰ درصد ناوگان هوایی/ تاخیر پروازی ۲۵۶ روزه در یک ماه!

بنا به گفته یکی از متولیان صنعت هوایی در حال حاضر به دلیل کمبود و فرسودگی ناوگان هوایی چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از جابجایی مسافران ایرانی به جیب سه ایرلاین خارجی می‌رود؛ این در حالی است که به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی ماهانه بالای ۲۵۰ روز تاخیر در پروازهای داخلی ثبت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، تقریبا نیمی از پروازها تاخیر دارند؛ این گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری و گردشگری است که می‌گوید: برخی پروازها بیش از ۴ ساعت تأخیر دارند ولی آیا ایرلاین‌ها هزینه این خسارات را پرداخت می‌کنند؟ نمی‌شود که ایرلاین‌ها یک طرفه و بابت کنسلی پرواز، خسارت بگیرند ولی بابت تأخیرهایی که دارند به مسافر خسارت ندهند.

طبق آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در مرداد سال جاری از مجموع ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال مجموعا ۳۶۹ هزار و ۷۴۸ هزار دقیقه یعنی معادل ۶۱۶۲ ساعت تاخیر ثبت شد؛ یعنی معادل ۲۵۶ روز تاخیر.

اگر این موضوع را از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری دنبال کنیم دلیل تاخیرهای پی‌درپی و کمبود پروازها را به تحریم گره می‌زنند و می‌گویند کمبود و فرسودگی ناوگان هوایی علت آن است.

زمین‌گیری ۴۰ درصد ناوگان هوایی

با استناد به سخنان محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ درصد ناوگان هوایی کشور به دلیل نبود قطعات به ویژه موتور هواپیما زمینگیر هستند. در حال حاضر فقط حدود ۱۷۰ فروند هواپیما آن هم با میانگین سنی بالای ۲۰ سال فعال هستند. این در حالی است که صنعت حمل‌ونقل هوایی نیازمند حدود ۳۵۰ فروند هواپیماست.

آخرین اطلاعاتی که روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری از تعداد ناوگان و وضعیت پروازها درج شده متعلق به سال ۹۹ است. حدود دو سال از آخرین بروزرسانی این آمار می‌گذرد و مشخص نیست چرا این سازمان، اقدام به بروزرسانی اطلاعات نکرده است.

اما بنا به آمار سال ۹۹ سازمان هواپیمایی کشوری بیشترین تعداد ناوگان هوایی متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر با ۶۳، ماهان با ۵۷، آسمان با ۳۸ و زاگرس با ۱۹ فروند است.

این آمار در کنار تعداد ناوگان ایرلاین‌های اماراتی، قطری، ترکی و … کشورهای همسایه بسیار ناچیز است. البته در این آمارها اشاره‌ای به اینکه چند فروند از این هواپیما غیرفعال هستند، نشده است.

سود ۱۲ هزار میلیاردی سه ایرلاین خارجی از مسافران ایرانی

کمبود هواپیما و فرسودگی ناوگان منجر به این شد تا عرضه پاسخگوی تقاضا نباشد و همین امر قیمت بلیت پروازها را سر به فلک کشاند. اما این تمام زیان صنعت هوایی از کمبود ناوگان هوایی نبود.

کمبود ناوگان به ویژه در هواپیماهای پهن‌پیکر منجر به این شد که ایرلاین‌های اماراتی، قطری و ترکیش یک درآمد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی از جابجایی پروازها نصیبشان شود.

در این باره حمیدرضا سیدی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به ایلنا گفت: اگر تنها ۴۰ فروند هواپیمای دوربرد وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، امکان جبران ۸ هزار میلیارد تومان از این عدد را داریم و این درآمدها نصیب ایرلاین‌های داخلی خواهد شد.

از سوی دیگر فرسودگی ناوگان در این سالها منتج به نقص‌های فنی پی در پی و کنسلی پروازها شد؛ آخرین آن نیز مربوط به آتش‌سوزی موتور فوکر هواپیمایی آسمان  است.

این پرواز هواپیمای فوکر ۱۰۰ هواپیمایی آسمان که ساعت ۵ صبح گذشته قرار بود مسافران تهران- بوشهر را جابه‌جا کند، قبل از پرواز و در باند فرودگاه دچار ترکیدگی و آتش‌سوزی در قسمت موتور شد.

در حالی صنعت هوایی ایران نیازمند بروزرسانی و افزایش تعداد ناوگان در یک برنامه کوتاه‌مدت است که متولیان امر رویای ساخت هواپیمای مسافربری بومی را که به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران صرفه اقتصاد برای کشور نخواهد داشت، را در سر می‌پرورانند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا