کد خبر: 28040038497
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

زیان قطع برق برای ۱۰ غول صنعتی کشور: هفته ای ۱۹۱ میلیون دلار 

نماینده سیرجان زیان هفتگی ۱۰ غول صنعتی کشور را در اثر قطعی مکرر برق معادل ۱۹۱ میلیون دلار اعلام کرد.

شهباز حسن پور بیگلری که در نطق روز یکشنبه خود در مجلس شورای اسلامی به موضوع زیان ناشی از قطع برق به صنایع کشور پرداخته بود، در گفت‌‌وگو با عصر اقتصاد با ارائه جدولی که میزان خسارت هفتگی ده واحد بزرگ در صنایع فولاد و آلومینیوم را شامل می شود، اعلام کرد این واحدهای بزرگ از محل افت تولیدی که به دلیل قطع برق دارند، هر هفته معادل ۱۹۱ میلیون دلار خسارت می بینند.

او افزود: این میزان خسارت با توجه به نیاز جدی کشور به محصولات فولادی و آلومینیومی که توسط این صنایع عرضه می‌شود، تنها خسارت مستقیم این واحدهای بزگر محسوب می شود و کمبود و گرانی که در پایین‌دست این واحدهای صنعتی رخ خواهد داد، خساراتی به مراتب بیشتر از آنچه در این جدول محاسبه می کنید به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

نماینده سیرجان درباره دیگر تبعات قطع برق نیز گفت: تعطیلی کارخانجات که بر اثر نبود برق است باعث به وجود آمدن صف‌های طویل برای خرید سیمان و فولاد و حتی لوازم خانگی شده است. اگر دولت این وضع را پیش بینی می‌کرد، باید مثل همه جای دنیا مصرف برق را مدیریت می‌کرد ولی امروز می بینیم در نتیجه تعلل در مدیریت برق معاش مردم مورد تحدید قرار گرفته است.

او تاکید کرد: عقب افتادگی از برنامه های پیش بینی شده در تولید برق خورشیدی و دیگر منابع تجدید پذیر انرژی نیزاز دیگر تعلل­های رخ داده است و دولت جدید باید به سرعت برای تولید حداقل ۳هزار مگاوات برق خورشیدی اقدام کند. همچنین اگر مقایسه ای داشته باشیم بین میزان استانداردهای دنیا در زمینه اتلاف برق در شبکه توزیع می بینیم در دنیا این استاندارد ۵ درصدی برای اتلاف در شبکه رایج است در حالی که در شبکه توزیع در ایران ۱۰ درصد برق قبل از رسیدن به دست مصرف کننده تلف می شود، همین اتلاف غیر استاندارد رقمی نزدیک به ۸۰۰ مگاوات می شود و باید برای اصلاح این وضعیت نیز اقدامی جدی صورت گیرد.

حسن پور در نطق خود در مجلس نیز طی بررسی گزارش کمیسیون انرژی ایراد شد به این موضوع پرداخته بود و راه حل این مشکل را هماهنگی بین ارکان انرژی کشور دانسته و از دولت سیزدهم درخواست کرده بود در اولین روز کاری خود تکلیف وزارت انرژی را مشخص کند.

نام کارخانه محصول میزان تولید قبل از قطع برق(تن) افت تولید

(درصد)

افت تولید

(تن)

خسارت – هفتگی
فولاد خوزستان اسلب – بیلت ۸۴۰۰۰ %۱۰۰ ۸۴۰۰۰ ۵۱۲۴۰۰۰۰ $
فولاد مبارکه اسلب ۱۱۲۰۰۰ %۶۹ ۷۷۰۰۰ ۵۷۷۵۰۰۰۰ $
فولاد هرمزگان اسلب ۳۰۶۶۰ %۱۰۰ ۳۰۶۶۰ ۲۲۹۹۵۰۰۰ $
کاوه جنوب شمش فولاد بیلت ۳۷۵۰۰ %۹۰ ۳۳۷۵۰ ۲۰۵۸۷۵۰۰ $
جهان فولاد سیرجان شمش فولاد بیلت ۲۱۰۰۰ %۱۰۰ ۲۱۰۰۰ ۱۲۸۱۰۰۰۰ $
ایرالکو شمش آلومینیوم ۳۵۰۰ %۱۰ ۳۵۰ ۸۷۵۰۰۰ $
المهدی شمش آلومینیوم ۳۷۵۰ %۴۵ ۱۷۰۰ ۴۲۵۰۰۰۰ $
سالکو شمش آلومینیوم ۳۵۰۰ %۱۰ ۳۵۰ ۸۷۵۰۰۰ $
گهرزمین کنسانتره گندله ارقام به صورت کلی بدون اشاره به میزان تولید و افت از سوی نماینده سیرجان  اعلام شده است ۱۲۷۲۷۲۷۳ $
توسعه آهن و فولاد اسفنجی ۷۰۰۰۰۰۰ $
جمع زیان هفتگی: ۱۹۱۱۰۹۷۷۳ $

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا