کد خبر: 020801105791
اقتصاداقتصاد کلانصنعت و معدنفناوری اطلاعات و ارتباطات

زیان ۸۰ هزار میلیاردی صنایع از قطع اینترنت /تأثیر فیلترینگ بر کمبود دارو

بنا بر داده‌های اتاق بازرگانی اختلالات قطع اینترنت طی هفته‌های اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم و ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت غیرمستقیم به صنایع کشور تحمیل کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دردسرهای برآمده از کاهش سرعت، فیلتر و قطع اینترنت فارغ از دغدغه‌هایی که برای جامعه و افکار عمومی آفریده، دست‌وپای صنایع و بخش تولید و تجارت را هم قفل کرده است.

چنانکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق در یک ماه اخیر فقط به بخش صنایع و بازرگانی زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی را تحمیل کرد.

برای پی بردن به بزرگی این عدد می‌توان نگاهی به آخرین گزارش مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان انداخت. این گزارش که مربوط به سال ۱۳۹۹ است نشان می‌دهد در کل سال مذکور این شرکت‌ها ۶۷٫۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. یعنی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان کمتر از آسیب قطع اینترنت بر بخش صنایع در یک ماه.

در همین زمینه حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، اخیراً اعلام کرد که آسیب‌های ناشی از قطع اینترنت بر کارکرد خطوط تولید صنایع مختلف از لبنیات و دارو گرفته تا فولاد و نساجی تاثیر منفی گذاشت.

چرا که خطوط تولید مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی فعالند و خارج از کارخانه هم موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی بر پایه اینترنت کار می‌کنند.

با این شرایط اختلال در اینترنت پیامدهایی از قبیل کاهش فروش و سود و در پی آن کاهش اشتغال را دربرخواهد داشت.

بدسالاری؛ زمستان سخت ایران

پدرام سلطانی، نائب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی، هم در توییتی ابزار نارضایتی خود را از وضع موجود به این شرح توصیف کرد: «از کارخانه‌های بزرگ خبر می‌رسد فروش کاهش جدی یافته؛ کالا در انبارها دپو شده، برگشت پول کند شده و‌ نقدینگیشان به چالش افتاده است.

این شرایط در ادامه پرداخت حقوق کارگران را مختل می‌کند، اتفاقی که تعدیل نیروی انسانی را در پی خواهد داشت. بدسالاری اوضاع را هر روز بدتر می‌کند. زمستان سخت این است.».

پیش از این نیز بررسی‌های تجارت‌نیوز از داده‌های سازمان امور مالیاتی نشان داد که هر روز قطع اینترنت در ایران زیان حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را متوجه کسب‌وکارها می‌سازد.

چرا خسارت قطع اینترنت ۸۰ هزار میلیارد شد؟

فرزین فردیس، اعضای اتاق بازرگانی تهران، داده‌های زیر را درباره تاثیرپذیری تولید و تجارت ایران در اختیار تجارت‌نیوز قرار داد.

بر اساس این داده‌ها خسارات مستقیم ناشی از قطع ۳۰ روز ارتباط اینترنت بین‌الملل به بخش صنعت بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

لازم به توضیح است که این عدد بر اساس سهم ۳٫۳ درصدی اقتصاد ‏صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی و نرخ ارز ۳۰ هزار تومانی و تولید ناخالص داخلی ‌‏۳۵۰ میلیارد دلاری محاسبه شده است.

خسارت‌های غیرمستقیم که به فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان، صادرکنندگان، صنایع حمل‏‌ونقل و کشتیرانی، رشته‌های فعالیت خرده‌فروشی مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، گردشگری و … بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا