کد خبر: 26020026977
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

زیرساخت ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان و دستگاه‌ها فراهم شد

معاون وزیر ارتباطات یادآور شد که زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان و تبادل داده میان دستگاه‌ها فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، امیر ناظمی در مراسم مجازی رونمایی از دو سامانه مهم «سماوا» و «پیام ایران»، افزود: وظیفه سازمان فناوری اطلاعات در یک دنیای فرضی دیگر می‌توانست توسعه خدمات دولت الکترونیک باشد اما بر اساس ساختار اداری که اکنون در کشور وجود دارد، سازمان فناوری اطلاعات چنین کارکردی را ندارد و صرفا کارکرد آن ایجاد زیرساخت برای توسعه دولت الکترونیک است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ایجاد زیرساخت به این معنا است که اگر قرار باشد از دستگاه الف داده‌ای به دستگاه ب انتقال داده شود، لازم است از زیرساختی امن با ساختار مناسب عبور کند. تهیه این بخش برعهده سازمان فناوری اطلاعات است.

این سازمان ارائه دهنده خدمت به مردم نیست بلکه وظیفه دارد زیرساختی را ایجاد کند که اگر دستگاهی قصد دارد خدمتی را ارائه دهد بهانه‌ای برای ارائه نکردن آن نداشته باشد.

ناظمی گفت: البته سازمان فناوری نمی‌تواند جانشین دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان باشد. توسعه ساختار دولت الکترونیک می‌توانست به صورت متمرکز پیش برود اما این اقدام انجام نشد.

ما در حیطه پاسخگویی باید پاسخگوی این باشیم که آیا زیرساخت مناسب را ایجاد کرده‌ایم یا نه.

مرکز ملی تبادل اطلاعات که در کشور راه‌اندازی شده و در مدت چهار سال از عدد صفر امروز به ماهیانه بیش از ۱۵۰ میلیون تراکنش رسیده‌ایم، اگر اجبار کردیم که خدمات دولتی الکترونیکی شوند و دستگاه‌های مختلف بتوانند به صورت الکترونیکی بتوانند با یکدیگر تبادل داده داشته باشند حاصل همین نگاه است که شرایطی را ایجاد کنیم تا دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: اکنون بیش از یک هزار خدمت دولتی الکترونیکی شده است، هر چند ممکن است ۹۹۰ مورد از این خدمات ازسوی دستگاه‌ها به شهروندان ارائه نشود بلکه بین دولت با دولت است.

امیدوارم در سال‌های آتی اتفاقی رخ دهد تا سایر دستگاه‌ها بتوانند زیرساختی که به وجود آمده را صرف تبادل اطلاعات‌ با بخش‌های دولتی کنند، به سمت تبادل داده بین شهروندان و دولت و کسب و کار و دولت و بالاتر از آن ارائه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی سوق دهند.

ناظمی با بیان این‌که امروز از دو سامانه سماوا و پیام ایران رونمایی شده است، افزود: سامانه سماوا یک خدمت دولتی برای احراز هویت است.

با این سامانه زمانی که بخش خصوصی و دولتی نیاز به احراز هویت کاربر داشته باشد، کاربر به صفحه‌ای هدایت می‌شود که در آن‌جا احراز هویت شده و خدمت موردنظر خود را دریافت می کند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که سامانه پیام ایران یک زیرساخت است، افزود: ما نمی‌توانیم اجبار کنیم تمام دستگاه‌ها مکاتباتی که با شهروندان دارند را از این سامانه ارسال کنند.

اما ما بر حسب وظیفه‌ای که داریم چنین زیرساختی را آماده کرده‌ایم تا دستگاه‌ها از آن استفاده کنند. باید مطالبات به سمتی برود تا دستگاه‌ها از آن استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: توسعه نیافتن دولت الکترونیک در کشور به ضعف دستگاه‌هایی باز می گردد که از این زیرساخت‌ها استفاده نمی‌کنند.

سامانه سماوا برای صیانت و حفاظت از داده‌های بانکی کاربران طراحی شده تا هر شرکتی قادر به دریافت اطلاعات مهم بانکی نباشد.

خدمات سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی تنها منحصر به بخش دولتی نیست و شرکت‌های خصوصی در بخش‌های مختلفی نظیر کارتابل اداری، ثبت درخواست وام و مکاتبات رسمی با سازمان‌های دولتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

سامانه «پیام ایران» زیرساختی ایمن برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های دولتی و مردم است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا