کد خبر: 30030187663
جهانروزنامهکشاورزی

زیر سئوال رفتن برنامه های کشاورزی برای انطباق با قوانین گرمایش اقلیمی

۴۸ درصد آب مصرفی در فرانسه به آبیاری کشاورزی اختصاص دارد و با تکرار موج گرما کشاورزان، غلات کاران، دامداران و باغداران فرانسوی ناچارند در شیوه‌های تولید خود بازنگری کنند.

درجه حرارت در بسیاری از نقاط بیش از حد بالا رفته و به فراتر از ۳۵ درجه سانتیگراد رسیده‌؛ بنابراین تولید و بهره‌برداری‌های کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌است.

موج گرمای نیمه‌ماه ژوئن (اواخرخرداد) به‌دنبال دمای بالای ماه‌مه (اردیبهشت) پدیدار شده‌است. در این مدت باران نیز نباریده.

تولیدکنندگان گندم وغلات درمورد این شرایط می‌گویند: «این گرما برای تمام کشتها خطر سوختگی دانه‌ها را در پی دارد. یعنی دانه تولیدی کامل نمی‌شود. برداشت محصول جو زمستانه ۱۵ روز زودتر از موعد آغاز شده‌است.

اولین برداشت‌ها مربوط به زمین‌های سطحی است که بیشترین آسیب را از تنش های آبی و گرمایی متحمل شده‌اند. میزان بهره‌ وری در این زمینه کاهش یافته، اما برای ارزیابی نهایی باید چند هفته منتظر بود. زیرا در این مدت طوفانهای مفیدی هم رخ داده است.»

براساس آمار منتشرشده از سوی منابع معتبر امورکشاورزی در فرانسه درروز جمعه۱۷ژوئن (۲۷خرداد) میزان دانه‌های گندم تولیدی امسال در رده‌های خوب و خیلی خوب ۶۵ درصد بوده‌است.

در حالیکه این رقم برای سال قبل ۸۱ درصد بود. برای دانه های جو این ارقام امسال ۶۳درصد و برای سال گذشته ۷۶درصد اعلام شده است.

گرمای بهار امسال همچنین منجر به رسیدن زودتر از موعد علفها شد و کشاورزان ناچار شدند اولین برداشت زودهنگام از علفها را نیز با چیدن آنها انجام دهند. باغداران نیز شاهد رسیدن زود هنگام میوه های خود بودند.

گیلاس ها و زردآلوها زودتر از موعد رسیده ولی به اندازه کافی بزرگ نشده‌اند. کشاورزان که معمولا با تغییرات آب و هوایی خو گرفته‌اند و تلاش می‌کنند فعالیت هایشان را براساس آن تنظیم کنند این‌بار دچار اختلال فراوان شده‌اند. علاوه بر اینها در مورد آب موجود نیز نگرانی‌هایی به وجود آمده‌است.

کشاورزان در برخی مناطق به دلیل افزایش دما مجبور شده‌اند تا سه‌بار گندم‌هایشان را آبیاری کنند. امری که تاکنون معمول نبوده‌است. درنتیجه از آبیاری سایر محصولات خود از جمله ذرت و سیب‌زمینی در تابستان بازخواهند ماند.

باغداران که مشغول تولید زردآلو، هلو و امثال اینها هستند می‌گویند: «با بالا رفتن درجه حرارت برای به‌دست آوردن همان محصول با همان کیفیت باید آب بیشتری مصرف‌کرد.

بنابراین شاید برای آبیاری ناچار به استفاده از رودخانه‌های فرانسه شویم» براساس آمار انستیتو ملی کشاورزی، موادغذایی و محیط زیست فرانسه در حال حاضر ۴۸درصد آب‌مصرفی در فرانسه به آبیاری‌کشاورزی اختصاص‌دارد.

این درحالیست که تنها ۵ درصد از سطح زمین مفید کشاورزی آبیاری می‌شود. بدون هیچ تعجبی باید گفت نیمی از هکتارها زمینی که باید سیراب شوند به کشت انواع ذرت، غلات، دانه‌های مختلف و علوفه برای دام ها اختصاص دارد؛ پس از آن سهم گندم ۱۸ درصد است که البته در حال افزایش نیز هست.

سپس انواع میوه ۸درصد، سبزیجات ۷درصد و در نهایت چغندر، سیب زمینی، کلزا و انگور هر کدام بین ۲ تا ۴درصد است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا