کد خبر: 171001115708
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

ساخت خانه بدون دریافت کمک از دولت و بانک‌ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از  آمادگی این اتحادیه برای ساخت مسکن حمایتی و باکیفیت بدون دریافت یک ریال از دولت خبر داد.

به گزارش عصر اقتصاد از روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، مدیرعامل این اتحادیه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت پروژه‌های مسکونی در مناطق کم برخوردار تهران، بین اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و اداره موقوفات مروی ادامه داد: در نخستین جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشته باشیم طرح و ایده خود را ارائه می‌دهیم.

خشایار باقرپور با تشریح جایگاه تعاون در اقتصاد کشور گفت: با توجه به اینکه مقوله مسکن یک مقوله چندوجهی است و با اقدامات یک ارگان یا یک نهاد نمی‌توان آن را اجرا کرد، ما در بخش تعاون در نظر داریم در کنار دولت سیزدهم قرار داشته و با تمام توان و ظرفیت برای حل مشکل مسکن مردم، بخصوص اقشار ضعیف جامعه که به دلیل تورم روزافزون توان خرید خود را از دست می‌دهند گام برداریم.

او تأکید کرد: در این اتحادیه با تکیه‌بر زیرساخت‌های قانونی و اسناد بالادستی کشور، آمادگی داریم بدون دریافت یک ریال نقدینگی از دولت و یا شبکه بانکی متقاضیان را خانه‌دار کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تأکید کرد: به ازای هر خانوار ایرانی ۱.۱ واحد مسکونی در کشور وجود دارد.

این معضل از پیش از انقلاب اسلامی وجود دارد، دلیل آن‌هم این است که نظام توزیع عادلانه‌ای در کشور برای مسکن ایجاد نکرده‌ایم.

در ادامه این مراسم معاون اقتصادی اداره موقوفات مروی، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته طرح جامعی نگارش شد که به‌جای خام فروشی و واگذاری زمین به مستاجرین با مجموعه‌هایی که در حوزه‌های مختلفی ازجمله تولید مسکن و یا شهرسازی فعالیت خوبی داشته‌اند تعامل و همکاری کنیم و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای این اراضی با ساخت مسکن ایجاد کنیم.

حسین منفرد تاکید کرد: همکاری با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و استفاده از تجارب و تخصص این مجموعه برای جذب مشارکت‌های عمومی یکی از اقداماتی است که اداره موقوفات مروی بسیار به آن خوش‌بین بوده و امیدواریم در مسیر جذب منابع و تولید و عرضه مسکن به متقاضیان واقعی از ظرفیت‌های موجود در این اتحادیه استفاده کنیم.

همچنین شهردار منطقه ۱۹ شهرداری تهران در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه اداره موقوفات مروی با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران به منظور اجرای پروژه مسکونی در منطقه ۱۹ ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون برای تحقق اهداف تولید مسکن از سوی دولت و شهرداری گفت: با توجه به تأکیدهای شهردار تهران و ایده ویژه ایشان مبنی بر ایجاد شهرک‌های الگو و در نهایت تحقق شعار «تهران؛ شهر الگوی جهان اسلام» در منطقه ۱۹ شهرداری تهران دو پروژه مسکونی تعریف و عملیاتی شد.

به گفته تورج فرهادی، احداث این دو پروژه که با هدف تأمین نیازهای هر پروژه در خود آن، با مطالعات و بررسی‌های کارشناسی در شهرداری منطقه ۱۹ و با همکاری و همراهی اداره موقوفات مدرسه مروی آغاز شد، می‌تواند در تأمین مسکن برای اقشار کم برخوردار مناطق جنوبی تهران بسیار مؤثر باشد و با امکانات و اقدامات صورت گرفته می‌توان تعداد پروژه‌ها را به‌مرور افزایش داد.

او تأکید کرد: شهرداری‌ها یکی از ارکان اصلی تولید مسکن هستند که در مباحث مختلفی اعم از صدور مجوزها، عوارض، پهنه‌ها و کاربری ها، جمعیت‌پذیری، مدیریت و خدمات شهری می‌توانند در کنار دولت قرار بگیرند.

شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به نقش تسهیل‌کننده تعاونی‌ها در این اقدامات افزود: اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران هم در راستای جلب و جذب مخاطب و کسانی که نیازمند واقعی مسکن هستند نقش مؤثری خواهد داشت.

این اتحادیه می‌تواند در این مسیر با جذب سرمایه‌های خرد به اجرای هرچه بهتر مأموریت بزرگ دولت کمک کرده و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

ما نیز در کنار موقوفه و بخش تعاون اراده داریم که در این مسیر با تمام توان گام برداریم و بخشی از معضلات مسکن مردم عزیزمان را برطرف کنیم.

در پایان مراسم انعقاد تفاهم نامه، مدیر پروژه‌های اجرایی موقوفات مروی نیز با تأکید بر نقش تعاونی‌ها در تأمین منابع پروژه‌های مسکونی گفت: ما نقشه راه‌های مختلفی را بررسی کردیم اما حضور تعاونی‌ها با توجه به تجاربی که در مباحث سرمایه‌گذاری، سرمایه پذیری و مدیریت منابع دارند می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف ما بسیار مؤثر باشد.

جلال بهرامی تأکید کرد: با مذاکراتی که با مدیران اتحادیه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در کنار آن‌ها ریسک عملیاتی ما بسیار کم شده و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های تعاونی ها و مدیران مجموعه زمان ساخت هر پروژه را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده و سرعت بیشتری به ساخت و تحویل پروژه‌ها بدهیم.

گفتنی است، نخستین پروژه همکاری بین اداره موقوفات مروی و اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، پروژه پونه واقع در جنوب غرب تهران و منطقه ۱۹ بوده که شامل ۸۸۰ واحد مسکونی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا