کد خبر: 160901111955
اخبار شرکت ها

ساخت پیشرفته‌ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی کشور در پتروشیمی گچساران

شرکت پتروشیمی گچساران با طراحی، تأمین تجهیزات و ساخت پیشرفته‌ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی در ایران با ظرفیت ۲۵۰ مترمکعب بر ساعت و با بازیافت ۱۰۰ درصدی ضمن حمایت از پیمانکاران اجرایی داخلی، گام ارزشمندی در راستای‌عدم تولید پساب و حفظ محیط زیست برداشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران در خصوص سیستم تصفیه پساب بدون مایع، Zero Liquid Discharge (ZLD) اظهار داشت: این سیستم، یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین سیستم‌های تصفیه پساب است که خروجی نهایی آن بدون هیچ‌گونه پساب مایع و شیرابه بوده و در واقع خروجی این سیستم، لجن جامد کیک مانند است.

مهندس مصطفی حیدریان افزود: با توجه به استراتژی کلان تعریف‌شده در سطوح مدیریت ارشد سازمان مبنی بر کاهش پساب و پسماند تولیدی فرایند خود و همچنین جهت دستیابی به الزامات قانونی و محلی در راستای حفظ محیط‌زیست و پایبندی به شعار توسعه پایدار، اقدام به طراحی سیستم ZLD کرده است. کاهش هدر رفت آب با بازگردانی آب مصرفی پساب، از ویژگی‌های اقتصادی این طرح است.

وی ادامه داد: از دلایل فنی پیدایش این سیستم، نواقص سیستم‌های قدیمی تصفیه پساب از جمله سیستم RO بوده که پساب زیاد، شوری و TDS (جامدات محلول در آب) بالا ایجاد می‌کرد.

این فناوری عمدتاً در کشورهای خارجی از جمله امریکا و اتحادیه اروپا طراحی و اجرا می‌شد که با تلاش و همت مهندسان ایرانی، پتروشیمی گچساران پیشگام در اجرای این سیستم در کشور عزیزمان است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران مراحل مختلف این فرایند را با توجه به دبی و ترکیب شیمیایی پساب اینگونه شرح داد:

مرحله اول شفاف‌سازی / راکتور (Softening / Reactor): در این مرحله با تزریق مواد منعقد کننده از جمله کلرید آهن (FeCL3) و آنتی اسکالانت در سه حوضچه راکتوری و مخازن سختی گیر، رسوب‌دهی افزایش و گروهی از فلزات، بی‌کربنات‌ها، سیلیس و غیره رسوب و بصورت لخته‌های جامد از آب جدا می‌شوند.

مرحله دوم اولترافیلتراسیون است. در این مرحله حدود ۳۶ گروه فیلتر غشایی وجود دارد که پساب مرحله قبل از این فیلترها عبور می‌کند و ذرات جامد در بین این فیلترها جمع‌آوری و به صورت دوره‌ای خارج شده و پساب وارد مرحله بعد می‌شود.

مرحله سوم شامل اسمز معکوس شماره یک (RO ۱) و اسمز معکوس شماره دو (CCRO) است که پساب با فشار بالا به سمت میکرو فیلترهای کارتریجی هدایت و ذرات معلق جامد به دام می‌افتد.

مرحله چهارم تبخیرکننده چندگانه (MEE) است که پساب اسپنت کاستیک (Spent Caustic) خنثی‌شده، طی فرایندهایی کریستالیزه می‌شود و نمک آن دفع و آب شفاف سرریز می‌شود.

لازم به توضیح می‌باشد پساب اسپنت کاستیک یکی از خطرناک‌ترین پساب‌های تولیدی در صنایع بوده که با این روش بطور کامل خنثی می‌شود.

در پایان آب شفاف جهت استفاده مجدد به سیستم برگردانده می‌شود و از هدر رفت بالای آب و انرژی ممانعت به عمل می‌آید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا