کد خبر: 28020027580
آسیب اجتماعیبازارها و خدمات مالیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیروزنامهسلامت و رفاه

ساعات طولانی کار؛ همکار کرونا در کشتار کارگران

مترجم: علی اسدی خمامی

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد، ساعات کار طولانی هر ساله صد‌ها هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و این وضع ممکن است به خاطر شیوع بیماری کرونا شتاب بیشتری بگیرد.

در اولین پژوهش جهانی درباره رابطه مرگ‌ومیر با ساعات کار طولانی که در مجله Enviroment International منتشر شده، آمده است که در سال ۲۰۱۶، ۷۴۵ هزار نفر در اثر سکته و بیماری‌های قلبی ناشی از ساعات طولانی کار جان خود را از دست داده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۰ تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ماریا نیرا، مدیر اداره محیط زیست، اقلیم و سلامت سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «کار کردن به میزان ۵۵ ساعت یا بیشتر در هفته یک خطر جدی است.»

او افزود: «آنچه ما می‌خواهیم با این اطلاعات انجام دهیم این است که انجام اقدامات بیشتر برای حفاظت از کارگران را ترویج کنیم.»

این مطالعه مشترک را که سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی مشترکا انجام داده‌اند، نشان داد که اکثر قربانیان، یعنی ۷۲ درصد از ایشان مرد و میانسال  یا بزرگتر بودند. معمولا، این مرگ‌ها بسیار دیرتر از زمان کار، شاید دهه‌ها دیرتر اتفاق می‌افتد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مردمی که در جنوب شرق آسیا و منطقه پاسیفیک غربی (شامل چین، ژاپن و استرالیا) زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

به صورت کلی، این مطالعه که بر اساس اطلاعات ۱۹۴ کشور انجام شده است، نشان داد که ۵۵ ساعت کار هفتگی یا بیشتر، در مقایسه با ۳۵ تا ۴۰ ساعت کار، ۳۵ درصد خطر سکته قلبی و ۱۷ درصد خطر مرگ بر اثر بیماری سرخرگ کرونری را افزایش می‌دهد.

این پژوهش در  بازه سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ انجام شده است و دوره همه‌گیری کرونا را پوشش نمی‌دهد، اما مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند که موج کار از منزل و بحران اقتصادی جهانی ناشی از کرونا ممکن است خطر [مرگ بر اثر ساعات کار طولانی] را افزایش دهد.

این سازمان با تخمین اینکه دست‌کم ۹ درصد از مردم در شیفت‌های طولانی کار می‌کنند، گفت: «همه‌گیری کرونا در حال شتاب بخشیدن به فرآیندی است که ممکن است به افزایش ساعات کار منجر شود.»

کارمندان سازمان جهانی بهداشت، از جمله تدروس ادهانوم، رئیس این سازمان، می‌گویند که آن‌ها در دوران کرونا در شیفت‌های طولانی کار کرده‌اند. ماریا نیرا نیز در این باره گفت که این سازمان وابسته با سازمان ملل باید پس از این تحقیق به دنبال بهبود سیاست خود [درباره ساعات کار کارمندان] باشد.

فرانک پگا، افسر فنی سازمان جهانی بهداشت، هم در این باره گفت که در نظر گرفتن سقف برای ساعت کار می‌تواند برای کارفرما نیز مفید باشد، چراکه ثابت شده است این کار بهره‌وری کارگر را افزایش می‌دهد.

او افزود: «افزایش ندادن ساعات کار در یک بحران اقتصادی، واقعا یک تصمیم هوشمندانه است.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا