کد خبر: 24120074760
تولید و بازرگانی

سال ۱۴۰۰ سال صیانت از تولید

فرهاد اسکندری

مروری کوتاه بر گذر سال ۱۴۰۰ نشان می‎دهد تولید کشور برخلاف شعار سال ( تولید، پشتیبانی‎ ها و مــانــع‎زدایــی ‎هــا) رو بــه نابودی است و تصمیمات عجیب و عجولانه و غیرکارشناسی، گلوی تولید را به شدت فشار می‎ دهد تا مرز خفگی و تولیدکنندگان در بخش خصوصی دست و پا زنان تقلا می ‎کنند تا از مرگ تولید جلوگیری کنند.

در راه نابودی تولید داخلی صد البته مسئولان حق دارند بی‎ توجه باشند. در کشوری که به تعبیری تنها ۸ تا ۱۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است و بقیه بنگاه‎ های اقتصادی، دولتی و یا خصولتی  هستند؛ به‌طور منطقی هیچ مسئولیت زمانی را برای حل معضلات و رونق تولید بخش خصوصی تخصیص نمی ‎دهد و اگر وقتی هم باشد صرف ساختن مانع و دست‎انداز می‎شود تا باز شدن گره‎ای از مشکلات.

در صنعت غذا، تولیدکنندگان بعد از یک سال مبارزه با مشکلات ریز و درشت و در جنگی نابرابر با اداره کار، دارایی، بیمه تعزیرات و … و کمبود و قحطی مواد اولیه چون روغن ، تمام قدرت و تمرکز خود را برای ماه ‎های پایانی سال گذاشتند تا شاید نزدیکی به سال نو و افزایش تقاضای بازار و به طبع آن تولید بیشتر مرهمی بر دردهایشان باشد.

نـاگهـان ضربه نهایی وارد شد. درج قـیمت تولیدکننده مانند پتک بر سر تولید فرود آمد و با قفل شدن سیستم فروش، تولید در حالت سکته قرار گرفت. جلسات بی‎شمار سندیکای کنسرو کشور با همراهی سایر تشکل‎ ها با مسئولان امر کاملا بی‎نتیجه بود و گویی آقایان با تمام قوا وارد شدند تا هر طور شده بخش خصوصی را کاملا از بین ببرند.

تصمیم خلق‎الساعه مسئولان باعث از بین رفتن زمان طلایی تولید و توزیع شد و بسیاری از کارخانه ‎ها ترجیح دادند نرخ تولید را پایین آورده و گاه با بهانه ‎ای تولید خود را متوقف کنند.

در سردرگمی روزهای آغازین اجرای این طرح، خصوصا در برخی استان‎ها که گویی به صورت ایالتی و ملوک‎الطوایفی اداره می‎شوند، دستگاه‎ های ذیربط با وضع قوانینی سخت‎گیرانه ‎تر، از سوی سازمان‎های نظارتی چون تعزیرات، با شبیخون ناگهانی با دوربین به کارخانجات تولیدی هجوم آورده و با ثبت تصاویر تولید روزانه و ضبط هارد دوربین ‎های مدار بسته شرکت ‎ها، تولیدکننده درمانده را تهدید می‎ کنند و با اعمال جرایم نجومی و برخوردهای قهرآمیز، فضایی پر از استرس و وحشت در محیط کسب و کار به وجود می‎ آورند و مدیری که باید تمام فکر و ذهنش تولید محصولی با کیفیت و کار آفرینی باشد در راهروهای اداره تعزیرات، منتظر پاسخ‎گویی در جلسات متعدد دادگاه است.

در سرزمینی که اختلاس‎گران، مفسدان اقتصادی و ابر بدهکاران بانکی به پشتوانه روابط خاص و رانت سازمان‎یافته، با سین ه‎ای ستبر و قامتی راست، بدون پاسخ‎گویی به هیچ مرجعی در حال دوشیدن منابع بیت‎ المال هستند، برخورد با تولیدکننده به مشابه برخورد با قاچاقچی و قاتل و متجاوز به عنف هست، کارآفرینانی که روزگاری، احترامی شایسته داشتند و تولیدات آنها مرهمی بر دردهای اقتصاد شکننده کشور بود.

و در نهایت طرحی که حتی در مدت زمان نگارش این متن، ناباورانه چند اما و اگر و قانون و تبصره جدید به آن اضافه و یا کم شده، طرحی کارشناسانه و موفق است؟

و اگر هدف این طرح خلاقانه، کاهش قیمت تولید در جهت حمایت از مصرف‎کننده هست، آیا توضیحات کامل به مردم همان مصرف‎کننده نهایی داده شده ؟ یا ملت باید حیران و انگشت به دهان بمانند که چرا تا دیروز محصولی که خیلی شفاف قیمتی مشخص داشت دچار تغییر شده و ماشین حساب به دست دنبال محاسبه ضرائب و جداول فروش و توزیع بشوند تا بفهمند قضیه از چه قرار است و زیر لب درود ویژه بفرستند.

در آخرین ورژن تصمیمات، اینکه بر روی محصولی همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف‎ کننده و تاریخ تولید و انقضا و مالیات بر ارزش افزوده و سری ساخت و … چاپ بشود، با توجه به ابعاد محصولات شدنی است؟ یک درب قوطی فضای کافی برای نوشتار این کتاب عظیم و اشعار دستوری را دارد؟

و در کل، این طرح باعث کاهش قیمت مصرف‎ کننده و حمایت از آنها می‎ شود؟ پاسخ این سوال روشن است. به هزار و یک دلیل کارشناسانه خیر.

اما اکنون، ما تولیدکنندگان و کارآفرینان نگون‎بخت، چون موش آزمایشگاهی قربانی تصمیمات این چنینی هستیم و باید تن بدهیم به طرح صیانت از تولید و تماشا کنیم مرگ تدریجی یک رویا را. رویای سال تولید، پشتیبانی‎ ها و مانع ‎زدایی‎ ها.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا