کد خبر: 15040190207
اقتصادروزنامه

ساماندهی عرضه نان بدون گرانی

در پی اصلاح نظام عادلانه یارانه‌ها و جلوگیری از قاچاق و فروش غیرمجاز آرد از شبکه توزیع، دولت سیزدهم اقدام به تجهیز سیستم کارتخوان فروش هوشمند نان در سراسر کشور کرد که اجرای این طرح در مناطق مختلف مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، یکشنبه شب اعضای ستاد اقتصادی دولت در حضور رئیس‌جمهوری به تشریح طرح مهیا (مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان) در استان‌های مختلف پرداختند. براساس خبر رسمی منتشر شده از این نشست مهم، وزارت اقتصاد دستاوردهای طرح مهیا را برای حاضران تشریح و اعلام کرد؛ تاکنون ۵۷ درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه این رقم به ۱٠٠ درصد برسد.

برآوردهای مقدماتی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که تاکنون ۴٠درصد یارانه آرد به ارزش سالانه معادل ۵٠هزار میلیارد تومان به‌صورت نان به مردم داده نمی‌شد و هدر می‌رفت. وزارت اقتصاد می‌گوید: از این پس و در نتیجه اجرای این طرح به‌صورت حقیقی و در قالب خدمات دیگر به مردم بازمی‌گردد. در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، آثار مثبت و سازنده حکمرانی مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح شده است. این گزارش نشان می‌دهد که دولت هم‌اکنون اشراف کامل‌تری بر میزان هدر رفت یارانه‌ها در زنجیره تامین آرد و نان به‌دست آورده است‌.

رئیس‌جمهوری در این نشست بر لزوم گران نشدن قیمت و ثابت ماندن بهای نان در سراسر ایران تأکید و اعلام کرد: هدف از اجرای این طرح، اصلاح زیرساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است و به هیچ عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود.

طرح فروش نان با کارتخوان هوشمند از اواخر اردیبهشت‌ امسال از استان زنجان کلید خورد.  در سیستم جدید فروش نان قرار است شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت‌های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام دهند تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می‌شوند خرید نان از طریق دستگاه‌های کارتخوان جدیدی است که در نانوایی‌ها نصب شده است.

این دستگاه‌های جدید که کار با آنها نیز چندان تفاوتی با کارتخوان های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می‌کند و هدف از ساخت و طراحی آن ثبت دقیق میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی‌ها است.

هنگام خرید با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند تصویر نان اعم از لواش، بربری، سنگگ و حتی نایلون در آن نمایش داده شده و خریدار با لمس نوع نان و تعداد نان، مبلغ خرید را با کشیدن کارت پرداخت می‌کند.

باید خرید با کارت‌های بانکی انجام شود و نانوایی‌ها نمی‌توانند از مشتری‌ها پول نقد دریافت کنند چراکه قرار است هر نانوا به میزان فروش خود، از دولت یارانه آرد دریافت کند.

با نصب دستگاه کارتخوان جدید در واحدهای نانوایی، تمامی نانوایی‌ها رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا براساس میزان پخت نان، آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند بنابراین اجرای این طرح سبب می‌شود نانوایی‌ها کیفیت نان خود را افزایش دهند زیرا همه باید از یک رویه مشخص پیروی کنند.

اکنون برای اجرای این طرح برخی استان‌ها به سیستم کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند که یکی از استان‌هایی که اخیراً به این طرح پیوست تهران است که ۹ هزار کارتخوان در نانوایی‌های این استان اختصاص یافته است.

مزایای این طرح که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته زیرا براین باورند که نانوایی‌ها علاوه به افزایش کیفیت نان نمی‌توانند دخل و تصرفی در قیمت نان داشته باشند.

این طرح فعلا دارای معایبی هم هست از جمله عدم امکان خرید اتباع خارجی با کارتخوان های هوشمند نان، کاهش خریدهای اینترنتی نان از طریق اسنپ، قهوه خانه‌ها، کله‌پزی‌ها، رستوران‌ها و تالارها.

البته نانوایی‌های دولتی و آزادپز هم از افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید از جمله بالا بودن اجاره‌بها، افزایش دستمزد کارگری، بیمه کارگری، مالیات، انرژی (آب، برق و گاز) و همچنین کمی سهمیه آرد دولتی پزها با توجه به افزایش تقاضای نان یارانه‌ای گله‌مند هستند که ربطی به این طرح ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا