کد خبر: 291002149438
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

سایپا لیدر تولید خودروهای برقی می‌شود

زینب غضنفری

مدتی است که بحث خودروهای برقی بسیار داغ شده و روز به روز بر تعداد این خودروها در خیابان‌های کشورهای توسعه یافته و پیشرفته افزوده می‌شود.

سرعت رشد خودروهای برقی به حدی بوده که دولت‌ها و بسیاری از شرکت‌های خودروساز را مجاب کرده به سرعت به سمت تولید این مدل خودرو بروند.

اثرات مثبت زیست محیطی خودروهای الکتریکی و سایر مزایای که برای صنایع مختلف به همراه دارد، افزایش سودآوری و بهره‌وری را برای تولیدکنندگان به ارمغان می‌آورد و روند رو به رشد این بازار فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی را پدیدار کرده است.

تقریبا تمامی‌شرکت‌های بزرگ خودروساز در جهان برنامه تولید و توسعه خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در این میان، خودروسازان ایرانی همچون شرکت سایپا به سرعت دست به کار شده تا هر چه سریع‌تر خود را به آینده صنعت خودرو برساند.

بر اساس توافق‌نامه پاریس تا سال ۲۰۳۰ یعنی ۶ سال دیگر تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی باید ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند.

سال ۲۰۲۰ سهم خودروهای برقی سواری از کل فروش خودروهای سواری ۵ درصد و نیمه اول سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۵.۵ درصد رسید.‌ با وجود این که ایران با داشتن ۲ درصد از انتشار آلایندگی کل جهان هنوز به این توافق نپیوسته اما؛ گروه خودروسازی سایپا دست به کار شده و اقدامات مثبت و قابل توجهی را در این خصوص انجام داده ‌است.

از طرفی با درایت و پیشنهاد مدیر عامل گروه سایپا سیمنار خودروهای برقی چند هفته ای است که در این شرکت برگزار میشود ومدیران سایپا برای آنکه در صنعت خودرو پیشرفت مناسبی کسب و نیاز آینده بازار را تامین کنند،‌ حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را به جد دنبال می‌کنند؛ در غیر این صورت قدرت رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی کاهش می‌یابد و از نیاز بازار عقب می‌ماند.

در همین راستا، چندی پیش ‌سلسله سمینارهای تخصصی و علمی‌در مورد خودروهای برقی در گروه خودروسازی سایپا برگزار شد و ضمن آشنایی ‌مهندسان و کارشناسان این شرکت با دانش تولید خودروهای برقی، در خصوص برنامه‌های آتی گروه سایپا در این زمینه بحث و تبادل نظر شد.

در این سلسله سمینارها در خصوص موضوعاتی “آشنایی با خودروهای برقی، تکنولوژی‌ها و چالش‌ها، رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی، ‌باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت،‌ بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودروهای برقی، ‌بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی،‌ ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی و در نهایت معرفی خودروهای پیل سوختی” به مخاطبین ارائه می‌شود.

داده‌های جهانی نشان می‌دهد که به دلیل چالش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌ها، طی دو سال گذشته حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی و مشخصا برقی و هیبرید سرعت گرفته و پیشرفت کرده است. کربن زدایی حمل و نقل برای کاهش وابستگی به نفت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش کیفیت هوا نکات مهمی‌است که خودروسازان جهانی در راستای سیاست‌های کلان جهانی دنبال می‌کنند؛ ایران نیز در این قاعده بین المللی باید فعالیت‌های خود را آغاز کند.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا به عنوان مدرس در نخستین سمینار تخصصی و علمی‌با موضوع “آشنایی با خودروهای برقی، تکنولوژی‌ها و چالش‌ها”، سه حوزه زنجیره تامین،‌ روند تولید و خدمات پس از فروش خودروهای برقی را مورد تاکید قرار داد و با توجه به برنامه‌ریزی دولت در جهت کاهش آلایندگی هوا و همچنین مصوبه هیات وزیران در خصوص کاهش ۵ درصدی سبد مصرف سوخت خودروسازان، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبرید و تمام برقی را جزو برنامه‌های مهم و ضروری شرکت عنوان کرد.

در جهت مسئولیت‌های زیست محیطی، شرکت سایپا متوسط مصرف سوخت محصولات تولیدی خود را هم اکنون به ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داده و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم جهت کاهش این رقم به ۶ لیتر در هر صد کیلومتر در سال آینده انجام شده است.

لازم به ذکر است که متوسط مصرف سوخت (ترکیبی) محصولات گروه سایپا در سال گذشته حدود ۷.۲۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بود. در راستای کاهش آلایندگی هوا،‌ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌ضرورت دارد و بخشی از این کمبود را دولت می‌تواند با تخصیص بودجه به تولید خودروهای برقی جبران کند.

در حال حاضر اقدامات تخصصی برای ورود به تکنولوژی خودروهای برقی در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و مطالعات گسترده در خصوص زنجیره تامین، مواد و تجهیزات صورت گرفته است.

با توجه به این که میزان خرابی خودروهای برقی کمتر از سایر مدل‌ها است، یکی از مزیت‌های پرشمار این مدل خودروها، کاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش برای تولیدکنندگان و هزینه‌های نگهداری و تعمیر برای مصرف کنندگان است. با توجه به الزامات استانداردی،‌ کاهش مصرف سوخت و تنوع سبد محصولات، خودروی برقی یک فرصت قلمداد می‌شود چرا که در این نوع خودروها بخش قابل توجهی از مکانیزم‌ها که در خودروهای بنزینی وجود دارد،‌ حذف می‌شود و از دوام بالایی برخوردار است و در دوران استفاده، هزینه کمتری به خریدار تحمیل می‌شود.

هزینه نگهداری خودروهای هیبرید، پلاگین و برقی به طور میانگین ۳۳ درصد کمتر از خودرو احتراقی است. همچنین مقایسه بین چهار کلاس خودرویی احتراقی،‌ هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی نشان می‌دهد که هزینه نگهداری و تعمیر تمامی‌قطعات خودروهای تمام برقی حدود ۱۸۰۰ تومان به ازای هر کیلومتر پیمایش است که این عدد کمترین هزینه ممکن تا به امروز و بر اساس تکنولوژی روز است.

در سلسله سمینارهای علمی‌و تخصصی شرکت سایپا بر نیاز شدید به حمایت سیاستگذاران،‌ اعطای مشوق‌ مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشه راه تولید خودروهای تمام برقی تاکید شد. برای آن که خودروهای برقی در کشور با استقبال مناسب همراه شود و فرهنگ استفاده از آن بین مردم گسترش یابد، باید زیرساخت‌های لازم از جمله ایستگاه‌های متعدد شارژ در نقاط مختلف شهرها تعبیه شود که برای این موضوع نیز سایپا برنامه دارد.

بر این اساس، تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو (شرکت توسعه برقی سازی و ذخیره سازی انرژی مپنا) امضا شده است. همچنین راه اندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ ماژول،‌ احداث ایستگاه‌های شارژ هوشمند، ‌تفاهم‌نامه تامین شارژر اتوبوس‌های برقی در قراردادهای فروش،‌ همکاری مشترک با گروه بهمن در بهره‌برداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، ‌‌امضای قرارداد با شهرداری جهت نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموت خودرو از جمله اقدامات صورت گرفته است.

تولید محصولات برقی به حدی برای شرکت سایپا جذابیت دارد که تولید موتورسیکلت‌های برقی از اسفند ماه سال جاری را در برنامه کاری خود داد.

در مجموع می‌توان گفت که شرکت سایپا موضوع تولید خودروهای برقی را به جد دنبال می‌کند و تلاش دارد خود را به عنوان لیدر این حوزه در کشور و منطقه معرفی کند و همانطور که گفته شد اقدامات مؤثری در این خصوص انجام داده است.

شایان ذکر است گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون در نمایشگاه های مختلفی حضور داشته و در آن از محصولات جدید، همچین محصوات وارداتی که توسط این خودرو ساز وارد کشور شده رونمایی کرده تا مردم پیش از پیش با آن آشناه شده ودر آینده نه چندان دور از این محصولات استفاده کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا