کد خبر: 250202128292
اخبار شرکت ها

سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید

سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید صنعت خودروی سازی یکی از پول ساز ترین و مورد توجه ترین صنعت های موجود در کشورهای مختلف جهان است.

شرکت های خودروسازی در ایران و جهان همواره درصدد بوده اند که محصولات با کیفیت و متناسب با فناوری روز جهان را به بازارها ارائه کنند. در کشور ما نیز خودروسازانی در حال فعالیت هستند که همواره درصدد بوده‌اند گوی سبقت کیفیت در ماشین سازی را از دیگری بربایند و در عین حال بتوانند محصولات جدید تولید کنند که تا سرحد امکان بتوان آن را خودروی بومی خواند نه خودروی وارداتی و مونتاژی.

با این وجود ،تحریم ها نیز بر مشکلات ما در کشور افزود و این مسئله باعث شکل گرفتن آشفته بازاری در خودروسازی ها و قیمت خودرو شد. در این راستا عزم سایپا بر تولید محصولات بومی جزم شد توانست محصولات بیشتری را به بازار ارائه کند و تنوعی به بازار محصولات بومی بدهد.

وزارت صمت در گزارش سالانه خود نام برخی خودروهای بومی جدید برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. این خودروها محصولاتی هستند که نام و نشان ایرانی دارند و درمجموع شامل ۱۰ مدل شده و در کنار سایر محصولات مونتاژی جدید به بازار می‌آیند. همچنین در کنار نام این خودروها، برنامه و زمان عرضه آن‌ها از سوی این وزارتخانه اعلام شده است.

در این میان، سهم گروه خودروسازی سایپا از دیگر خودروسازان کشور ودر معرفی محصولات جدید بیشتر است، تا جایی‌که سایپایی‌ها با سهم بالای ۶۰ درصد از محصولات داخلی که امسال به بازار می‌آیند، پرچمدار محصولات بومی جدید محسوب می‌شوند. در ادامه این گزارش با ۸ محصول بومی سایپا آشنا خواهید شد. شاهین CVT شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن کلید خورده و در نمایشگاه‌های متعدد خودرو به نمایش درآمده است و در سال جاری به فروش خواهد رسید.

این خودرو هم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو M۱۵ مجهز است و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT کمپانی پانچ بر روی آن نصب می‌شود. در بحث ظاهری، این خودرو CVT به دستگیره‌های کرومی، رینگ‌های آلومینیومی مشکی، دکوراتیو جدید کابین، زه درِ صندوق کرومی، جلو پنجره کرومی و… مجهز است.

شاهین CVT در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، زیر آرنجی جلو، نمایشگر لمسی، نمایشگر تعویض دنده GSI، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان چرمی، آینه‌های تاشو برقی، دو کیسه هوا، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، حالت رانندگی اسپرت و برفی، حالت تیپ ترونیک ششسرعته مصنوعی، تریم چرم مصنوعی جدید صندلی‌ها و… مجهز است. علاوه بر شاهین CVT، عرضه شاهین پلاس با موتور CVT نیز در برنامه سایپا است.

شاهین پلاس پیشرانه شاهین پلاس ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. این پیشرانه فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. شاهین پلاس یکی از خودروهایی است که سایپا قصد دارد از موتور ME۱۶ برای به‌حرکت درآوردن آن استفاده کند.

این موتور که در مگا موتور تولید می‌شود، در حقیقت همان قوای محرکه‌ای است که پیش‌تر آن را با نام EC۵ می‌شناختیم. EC۵ محصول گروه پژو سیتروئن بود و این موتور حالا ایرانیزه شد و قرار است در خودروهای مختلفی از آن استفاده شود. فروش این محصول جدید قرار است از اواخر تابستان امسال آغاز شود.

کادیلا (ال ۹۰ ایرانی) کادیلا توسط پارس خودرو تولید می‌شود و نسخه نهایی این محصول بر روی پلتفرم ال ‌نود (لوگان) ساخته شده است که قبلاً سه خودروی تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ‌وی با آن تولید شده‌اند. پروژه P۹۰ در واقع نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است.

موتوری که در این خودرو استفاده می‌شود، بر پایه موتور K۴M ال ‌نود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از ال ‌نود است. خودروP۹۰ با پیشرانه ME۱۶ ساخت مگاموتور عرضه خواهد شد که این موتور ۱۶ سوپاپه تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن متر، گشتاور را خواهد داشت. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی ساخت کمپانی DAE عرضه می‌شود و احتمالا تولید انبوه آن در پارس خودرو از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

سایپا سهند سهند خودرویی سدان و چهار در کلاس بی است که توسط سایپا بر اساس پلتفرم x ۲۰۰ سایپا طراحی شده است. سهند اولین خودرویی است که در آن پیشرانه M۱۵GSI به کار گرفته شده است. این پیشرانه همچنان از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می تواند ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده سهند از نوع ۵ سرعته دستی است و احتمالاً در نسخه اتوماتیک آن از جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته استفاده می شود.

این خودرو ایرانی در سال ۱۴۰۱ رونمایی و در سال ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد. سایپا اطلس اطلس، جدیدترین محصول خانواده سایپا از پلتفرم X۲۰۰ است که با ایجاد تغییرات محسوس در نمای ظاهری داخلی و بیرونی خودرو و همچنین افزودن تجهیزات و امکانات بیشتر در ۴ تیپ با گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. در همه تیپ ها موتور ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ را داریم که M۱۵-GSI نام دارد. تفاوت این موتور نسبت به موتور M۱۵ معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین تر در دسترس باشد. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد و قدرت موتور نیز از طریق جعبه دنده CVT و یا ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. سایپا آریا این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۱۷۸ نیوتون متر روانه بازار شود اما ظاهرا سایپا قوای محرکه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است. این پیشرانه جدید با حجم کم، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و معادل استاندارد یورو۶ را ارائه می کند و حداکثر توانش به فراتر از ۱۴۰ اسب بخار می رسد و گشتاور آن احتمالا بیش از ۲۲۰ نیوتون متر خواهد بود.

پیشرانه توربو جدید سایپا برای کراس اوور آریا، از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۴۰۰ حداکثر گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد که احتمالا در همراهی با گیربکس دستی و اتوماتیک شتابی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد و شتاب گیری قدرتمندی را به نمایش خواهد گذاشت. بهره گیری از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریا است. سایپا پاژ پاژ طی یک پروژه مشترک از سوی سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور بر مبنای رنو کویید طراحی شده است.

پاژ یک هاچ بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار می آید. این خودرو در اندازه پراید هاچ بک (سایپا ۱۱۱) قرار می گیرد. هنوز اطلاعات رسمی این خودرو منتشر نشده است اما به نظر می رسد خودرو پاژ با یک پیشرانه یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به بازار وارد شود.

این پیشرانه ۷۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۰۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی پاژ می رساند. سایپا سیَلک پروژه C۳-XR نیز با نام تجاری سیلک روانه بازار خواهد شد و این خودرو تحت برند سایپا سیتروئن متولی عرضه خواهد شد. کراس اوور سیلک اواخر سال ۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد و از نظر ابعادی به پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی دارد.

این خودرو دارای موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو بنزینی با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است و از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته استفاده می‌کند. سیتروئن C۳-XR در چین علاوه بر پیشرانه ۱.۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری، با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۲ لیتری ۱۱۶ اسب بخاری نیز عرضه می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا