کد خبر: 14060044849
اخبار شرکت ها

سبد محصولات “سشرق” رنگین کمانی می شود!

معاونت بازاریابی و فروش شرکت سیمان شرق گفت: با در نظر گرفتن کاهش تقاضای سیمان در آبان ماه، انتظار منطقی شدن قیمت ها در هفته های آینده می رود؛ مشروط بر آنکه پارامترهای اثرگذار بر تولید سیمان دچار تغییر نشود و مجددا شاهد قطعی برق یا گاز کارخانجات سیمانی نباشیم.

ورود سیمان به بورس کالا اتفاق خوشایندی برای سیمانی ها بود که رشد قیمت سهام این گروه را هم در پی داشت. “سشرق” یکی از نمادهای جذاب چند ماه اخیر بوده که از ابتدای خردادماه تا کنون، رشد ۸۰ درصدی در کارنامه خود ثبت کرده است.

سید محمدرضا طباطبایی معاونت بازاریابی و فروش شرکت سیمان شرق در این خصوص بیان کرد: در این خصوص بیان کرد: ظرفیت تولید سیمان در کشور ما حدود ۷۵ الی ۸۰ میلیون تن است.

طبق آمارهای رسمی تا دو ماه قبل، مصرف سیمان در کشور ما سالانه حدود ۵۵ الی ۶۰ میلیون تن بوده و تقریباً ۲۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور ما وجود دارد. از سوی دیگر سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن سیمان هم راهی بازارهای صادراتی می‌گردد.

به عبارتی، ظرفیت تولید سیمان در کشور ما به‌طور کامل جوابگوی نیازهای بازار داخل هست و امکان صادرات سالانه حداقل ۱۰ میلیون تن سیمان هم وجود دارد.

ازاین‌رو هیچ مشکلی در بخش عرضه سیمان وجود ندارد.

این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: ورود سیمان به بورس کالا، اتفاق چندان عجیب و جدیدی هم نبود و حدود ۶ سال قبل نیز، بحث ورود سیمان به بورس کالا به‌صورت جدی مطرح شد که درنهایت به نتیجه نرسید.

هدف سیمانی‌ها از اصرار برای عرضه سیمان در بورس کالا، افزایش قیمت‌ها نبوده است. هدف، ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش واسطه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت سیمان بوده است.

اما تقارن عرضه سیمان در بورس کالا با قطعی برق، این شائبه را برای عده‌ای ایجاد کرد که عرضه در بورس کالا عامل افزایش قیمت‌های بازار بوده است. حال‌آنکه تولید سیمان وابسته به برق و گاز است و قطعی هر یک از این دو، می‌تواند سبب توقف تولید گردد.

با توجه به اینکه هرساله از اردیبهشت‌ماه تا آبان ماه، مصرف سیمان افزایش می‌یابد، قطعی برق سیمانی‌ها موجب کاهش تولید و تحویل سیمان شد و التهاب قیمت ایجاد کرد.

البته ضعف دانش و تجربه مشتریان و نیز کارخانه‌های سیمانی در خصوص عرضه در بورس کالا و همچنین ضعف تجربه بورس کالا در مورد عرضه سیمان هم مطرح بود.

علاوه بر این، برخی اشخاص که قبلاً از محل معاملات سیمان، رانتی نصیب آن‌ها می‌شد هم به دنبال جوسازی در این زمینه بودند و مقاومت‌هایی باعرضه سیمان در بورس کالا شکل گرفت. هم‌زمانی تمامی این اتفاقات باعث تشدید التهاب قیمت‌ها در بازار سیمان شد.

وی اضافه کرد: مصرف سیمان در کشور به‌طور میانگین حدود ۱ میلیون تن است که در فصل پیک مصرف، این تقاضا افزایش‌یافته و در زمستان، مصرف سیمان کمتر از این میزان است.

شاید عده‌ای معتقد باشند که مشکل قطعی برق مربوط به خردادماه و تیرماه بوده و در مردادماه این مشکل برطرف شده؛ پس چرا قیمت سیمان بلافاصله اصلاح‌نشده است.

نکته اینجاست که اگرچه مشکل قطعی برق از نیمه مردادماه تا حدودی برطرف شده؛ ولی این مشکل هنوز به‌طور کامل برطرف نشده است‌. انباشت تقاضای سیمان در خردادماه و تیرماه، تقاضای سیمان در ماه‌های بعد را افزایش داده است.

به عبارتی، بدون قطعی انرژی، کارخانه‌های سیمانی معمولاً به‌اندازه حداکثر ظرفیت خود تولید دارند‌. چراکه کوره‌های تولید کلینکر طوری نیستند که بتوان آن‌ها را برای تولید با مثلاً ۵۰ درصد ظرفیت راه‌اندازی کرد.

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن بحث مسئولیت‌های هر کارخانه نسبت به مشتریان و مباحث نظارتی و همچنین نیاز به تأمین نقدینگی برای اداره کارخانه و…، تحویل سیمان هم به‌صورت منظم و معمولاً یک هفته بعد از فرآیند عرضه، انجام می‌شود و سیمان برای طولانی‌مدت دپو نمی‌شود.

اگر برق سیمانی‌ها چند هفته قطع شود، تولید و عرضه سیمان مختل خواهد شد و تقاضای پاسخ داده نشده در آن چند هفته، به هفته‌های بعد منتقل خواهد شد. در حال حاضر با توجه به میزان برق تخصیص‌یافته به هر کارخانه، سیمانی‌ها با حداکثر ظرفیت ممکن تولید می‌کنند، ولی هنوز تقاضای هفتگی سیمان بیش از عرضه‌ها است.

نکته دیگر اینجاست که در مردادماه، دومرتبه تعطیلات کرونایی داشتیم و در این دو سری تعطیلات، بورس کالا هم تعطیل بود. بنابراین انباشت تقاضا شدت یافت‌ و التهاب بازار هنوز کاملاً برطرف نشده است.

اما سیمان فله بعضی کارخانه‌های در عرضه‌های روز شنبه و یکشنبه هفته قبل، با قیمت پایه به فروش رسید‌.

بنابراین بازگشت قیمت سیمان به قیمت‌های اردیبهشت‌ماه اصلاً عجیب نیست و با در نظر گرفتن کاهش تقاضای سیمان در آبان ماه، انتظار منطقی شدن قیمت‌ها در هفته‌های آینده می‌رود.

مشروط بر آنکه پارامترهای اثرگذار بر تولید سیمان دچار تغییر نشود و مجدداً شاهد قطعی برق یا گاز کارخانه‌های سیمانی نباشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا