کد خبر: 300801109328
اخبار شرکت ها

سبقت ایران خودرو از بحران چیپ ست در کوران تحریم‌ها

زینب غضنفری

یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو در بحران تحریم‌ها و در سال تولید، دانش‎ بنیان، اشتغال آفرین، اقدام به داخلی‌سازی یکی از مهم‌ترین قطعات تولید خودرو کرد.

شرکت ساپکو برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه، داخلی‌سازی و تولید انبوه چیپ ست‌های الکترونیکی مصرفی در خودرو را عملیاتی کرد.

امضای تفاهم‌نامه تولید چیپ‌ست‌ها و مدارهای الکترونیکی صنعت خودرو، دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد صنعت خودروی کشور در مسیر تکنولوژی روز دنیا گام بر می‌دارد.

شایان ذکر است که نمونه اولیه این قطعه طی دو سال گذشته تولید شده و هم اکنون وارد فاز تولید انبوه شده است.

صنعت خودروی کشور سالانه به حدود ۲ میلیون چیپ‌ست الکترونیکی نیاز دارد که این تفاهم نامه و تولید انبوه تراشه‌های مذکور به بحران کمبود آن پایان می‌بخشد و امید می‌رود زمینه خودکفایی در تولید تراشه‌های الکترونیکی سایر صنایع نیز محقق شود.

در یک خودرو معمولی حدود ۱۵۰۰ و در خودروهای مدرن ۳۰۰۰ تراشه نیمه‌هادی به کار می‌رود و در مجموع، ۱۵ درصد از تولیدات تراشه جهانی در صنعت خودرو مصرف می‌شود و بیشترین مصرف در بخش لوازم الکترونیک و خانگی است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در سالیان اخیر به سبب بحران‌هایی همچون شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی، دنیا با کمبود چیپ‌ست و تراشه مواجه شده که در نتیجه آن، در سال ۲۰۲۱ شرکت چرخ تولید خودروسازان جهان کم شد و فرصت تولید ۷.۷ میلیون دستگاه خودرو از دست رفت و بالغ بر ۲۱۰ میلیارد دلار زیان از این بابت زیان به خودروسازان وارد شد.

کمبود این قطعه مهم سبب افزایش تولید ناقص خودرو می‌شود و پارکینگ خودروسازان را از خودروهایی که شرایط عرضه به بازار را ندارند، پر می‌شود و حتی غول‌های خودروسازی دنیا نظیر تسلا، فورد و جنرال موتورز مجبور شدند پارکینگ‌های خود را با خودروهای نیمه کاره پر کنند.

به همین جهت، تویوتا در سپتامبر سال ۲۰۲۱ مجبور شد ۴۰ درصد از تولیدات جهانی خود را کاهش دهد و جنرال موتورز نیز برخی تولیدات خود را در به نصف کاهش داد.

اثرات بحران کمبود چیپ ست همچنان ادامه دارد و در سال ۲۰۲۲ نیز دامن صنعت خودرو را گرفته و پیش بینی می‌شود این بحران تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. بر همین اساس، برآورد شده در سال ۲۰۲۰ کاهش تولید خودرو به حدود ۷ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۲۳ به ۱.۳ میلیون دستگاه برسد.

در شرایطی که صنعت خودرو جهان تحت تاثیر بحران کمبود تراشه است و ایران نیز تحت شدیدترن تحریم‌ها تاریخ، تلاطم در بازار قطعه و خودرو و پرشدن پارکینگ‌ها از خودروهای ناقص دور از انتظار نبود.

در چنین شرایطی تولید چیپ ست‌های الکترونیکی با همکاری ساپکو به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده قطعات محصولات ایران خودرو موضوعی قابل توجه است که نشان از مدیریت صحیح و حرکت در مسیر درست دارد و به این ترتیب، باری از دوش این صنعت مهم کشور برداشته خواهد شد و امید می‌رود، معضل کمبود تراشه‌های الکترونیکی در صنعت خودرو و سایر صنایع حل شود و در آینده‌ای نه چندان دور به صادرات این قطعه نیز می‌توان اندیشید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا