کد خبر: 10030184961
اقتصادروزنامه

ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام کرد به صورت میانگین نرخ مواد اولیه حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته اما ستاد تنظیم بازار به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات، پاسخی نداد.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: با گذشت ۷۰ روز از سال جدید هنوز سیاست‌های قیمتی دولت در مورد قیمت لوازم خانگی مشخص نشده است؛ این در حالیست که نرخ مواد اولیه به صورت میانگین حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و از سویی دیگر نیز با افزایش دستمزد، افزایش نرخ حمل و نقل، تغییر مبنای نرخ ارز در گمرک و … مواجه بوده‌ایم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: با توجه به اینکه قیمت ۵ قلم کالا از گروه لوازم خانگی در ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، این نهاد در مورد درخواست تولیدکنندگان برای تعدیل قیمت‌ها متناسب با قیمت مواد اولیه و نهادهای تولید پاسخی نداده است.

وی با بیان اینکه ما موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیستیم، ادامه داد: در صورت تداوم پاسخگونبودن وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار احتمال کند شدن آهنگ تولید وجود دارد.

هاشمی در مورد رکود حاکم بر بازار، گفت: در حال حاضر بازار با رکود همراه است اما راهکار از بین بردن رکود، سرکوب قیمت نیست؛ وزارت صمت همانطور که مسئول حفظ حقوق مصرف کننده است، مسئول حفظ حقوق تولیدکننده نیز است. در حال حاضر به دلیل تغییر قیمت نهاده‌های تولید، ما چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.

وی تصریح کرد: در صورتی که قیمت‌ها به صورت دستوری پایین نگه داشته شوند، واحدها تحت فشار قرار می‌گیرند. بنابراین دولت باید یک طرح نویی را اجرا کند که به وسیله آن هم توان تولید حفظ شود و هم مصرف کننده به بازار برگردد.

۲ هزار و ۲۹۶ قلم لوازم خانگی بدون افزایش قیمت عرضه می شوند

در همین رابطه معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز گفت: از شهریور پارسال تاکنون با حمایت‌های دولت و وزارت صمت، قیمت درب کارخانه حدود ۲ هزار و ۲۹۶ قلم محصولات لوازم‌خانگی بدون افزایش در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدمهدی برادران اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در شهریور پارسال تاکنون با حمایت‌های دولت و وزارت صمت، قیمت درب کارخانه حدود ۲ هزار و ۲۹۶ قلم محصولات لوازم‌خانگی بدون افزایش در بازار عرضه می‌شود. بیان این نکته ضروری است که این محصولات در بازار افزایش حداکثر ۱۰ درصدی برای مصرف‌کننده داشته که این موضوع نیز قانونی بوده و خرده‌فروشان اجازه این افزایش قیمت تا سقف اعلامی را دارند.

وی خاطرنشان‌کرد: تلاش ما این است تا با حمایت تعرفه‌ای و تأمین مالی، امسال این موضوع را با قوت پیگیری کرده و با تأمین مواد اولیه واحدها، اجازه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در این گروه کالایی را ندهیم تا بازار آرامش خود را پیدا کند.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: اسامی همه این اقلام موجود است و مردم می‌توانند این فهرست را مشاهده کرده و با گران‌فروشی احتمالی از طریق گزارش به سامانه ۱۲۴، مقابله کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا