کد خبر: 160601100332
جهانسیاست

سخنان تازه پوتین؛ تهدید اروپا و سیگنال به ایران

ولادیمیر پوتین در این نشست تلاش کشورهای غربی برای انزوای روسیه را محکوم به شکست و تهدیدی برای سراسر جهان خواند و گفت: «مهم نیست عده‌ای برای انزوای روسیه چقدر تلاش می‌کنند، چنین چیزی غیرممکن است.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در نشست اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک با انتقاد شدید از تحریم‌های «غرب» علیه روسیه، تهدید کرد در صورت تعیین سقف قیمت برای سوخت، فروش گاز به کشورهای اروپایی را کاملا قطع خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز، این سخنان در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از دولت‌های اروپایی برای مقابله با افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی، تعیین حداکثر بها برای فروش نفت و گاز به مصرف‌کنندگان را در دستور کار قرار داده‌اند.

ولادیمیر پوتین با اشاره به همین رویکرد گفت: «تعیین سقف قیمت حماقت مطلق خواهد بود… اگر تصمیمی خلاف منافع ما گرفته شود، دیگر هیچ چیزی صادر نخواهیم کرد. نه گاز، نه نفت و نه ذغال سنگ.»

«روسیه تحریم منزوی شدنی نیست»

ولادیمیر پوتین در این نشست تلاش کشورهای غربی برای انزوای روسیه را محکوم به شکست و تهدیدی برای سراسر جهان خواند و گفت: «مهم نیست عده‌ای برای انزوای روسیه چقدر تلاش می‌کنند، چنین چیزی غیرممکن است.»

تحریم‌های گسترده و کم‌سابقه غرب علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، مسکو را به سمت تقویت مناسبات با حکومت‌های «غیرنرمال» ازجمله ایران و کره شمالی سوق داده است.

رئیس جمهوری روسیه بحران کنونی در عرصه بین‌المللی را مشابه شیوع کرونا توصیف کرد و گفت: «پاندمی کرونا با چالش‌های نظم جهانی جایگزین شده است؛ چالش‌هایی که تمام جهان را تهدید می‌کنند. من می‌خواهم درباره تب تحریم‌های غربی صحبت کنم.»

رکود ناشی از توقف تولید در دوران طولانی شیوع جهانی ویروس کرونا و در پی آن، تورم شدید طرح‌های اقتصادی پساکووید با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، چشم‌انداز کوتاه و میان‌مدت اقتصاد جهانی را به شدت تیره کرده است.

بسیاری از کشورهای اروپا با تحریم گاز روسیه و ناتوانی از جایگزینی فوری منابع جدید، برای زمستانی سخت آماده می‌شوند.

«غلات اوکراین به جای کشورهای فقیر از اروپا سر در می‌آورد»

رئیس جمهوری روسیه در نشست ولادی‌وستوک گفت بیشتر غلات صادراتی اوکراین به جای رسیدن به کشورهای فقیر به اروپا می‌رسد و همین مساله خطر بروز یک فاجعه انسانی را دوچندان کرده است.

روسیه و اوکراین حدود دو ماه پیش و با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد برای گشودن بندرهای دریای سیاه و از سرگیری صادرات غله اوکراین توافق کردند.

دوکشور درگیر در جنگ مجموعا حدود ۲۵ درصد غله جهان را تامین می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از نقش رو به رشد کشورهای شرق آسیا و اقیانوس آرام در مناسبات جهانی استقبال کرد و این «واقعیت» را با تضعیف جهان غرب همزمان دانست.

تلاش برای ورود به بازار ایران

به گزارش بی بی سی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید توسعه شبکه حمل و نقل این کشور در مسیرهای شرق و شمال-جنوب فرصت‌های تازه‌ای را برای ورود به بازارهایی مانند ایران باز می‌کند.

پوتین گفت که اکثریت قابل توجهی از کشورهای آسیا-اقیانوسیه «منطق مخرب» تحریم‌های غرب را قابل قبول نمی‌دانند و افزود «روابط تجاری بر اساس منافع دوجانبه، همکاری و فرصت‌های اقتصادی بیشتر به نفع شهروندان بنا می‌شود».

پوتین گفت که روسیه با استفاده از «امتیازات رقابتی طبیعی» خود، به افزایش توان حمل و نقلش ادامه می‌دهد، شبکه جاده‌ای و ریلی خود را گسترش می‌دهد و ظرفیت پایانه‌های دریایی خود را بالا می‌برد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به مسیرهای شرقی و دالان حمل و نقل شمال-جنوب و بنادر دریای سیاه به عنوان سه راهکار اصلی توسعه تجارت روسیه اشاره کرد و گفت این مسیرها «فرصت‌های تازه‌ای برای شرکت‌‌های روسی فراهم می‌کند تا وارد بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و کشورهای آفریقایی شوند و البته مسیر برعکس برای این کشورها».

پوتین پیش‌بینی کرد که حجم کل حمل و نقل کالا در این سه مسیر اصلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.

ولادیمیر پوتین قرار است در حاشیه نشست اقتصادی شرق با شمار قابل توجهی از رهبران کشورهای شرق آسیا دیدار کند.

روسیه و چین، اراده خود برای تشکیل یک بلوک از کشورهای شرق در برابر «جهان غرب» را پنهان نمی‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا