کد خبر: 301102152290
اقتصاددولتسیاست

سخنگوی وزارت امورخارجه: اتفاقات اخیر به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، مسئله ایجاد شده در مورد عمره مفرده صرفا یک موضوع فنی است و اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است اما همان طور که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است این اتفاقات به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل فنی ایجاد شده حل و فصل شود.

به گزارش عصراقتصاد، ناصر کنعانی در نشست خبری که در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، با تبریک برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از ۶ سال گفت: در این جا لازم است از اهالی رسانه و دوستان در وزارت ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کنم.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود از حضور باشکوه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور باشکوه نشان داد که مردم کشورمان، خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند.

کنعانی گفت: این حضور خاک یاس و ناامیدی را بر دشمنان این مرز و بوم پاشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت باشکوه در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برگزار شد.

حضور باشکوه مردم در انتخابات نشان خواهد داد که متعهدانه پای انقلاب هستند

کنعانی همچنین با اشاره در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و با اشاره به اهمیت حضور باشکوه مردم در این انتخابات گفت: حضور باشکوه مردم در این انتخابات نشان خواهد داد که مردم ایران مسئولانه، متعهدانه و علاقه‌مندانه پای انقلاب اسلامی هستند.

کنعانی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ گزارش کوتاهی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی در یک سال گذشته گفت: در یک سال گذشته شاهد پویایی در روابط خارجی بودیم. در یک سال گذشته تلاش داشته‌ایم که سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی پررونقی داشته باشیم‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در سایه ارشادها و راهنمایی‌های حکیمانه رهبری و مبتنی بر نگاه دولت ایران مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و حوزه آسیا و برقراری روابطی پویا و متوازن با کشورهای مختلف جهان شاهد پویایی چشم‌گیری در توسعه روابط خود بودیم.

شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم

کنعانی ادامه داد: ما شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم و در سایه توسعه روابط اقتصادی، شاهد توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و پیرامونی و البته کشورهای دور دست هستیم. استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای و چندجانبه یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: عضویت در برخی سازوکارهای مهم از جمله بریکس و تقویت روابط با سازمان همکاری اوراسیا و امضای برنامه های جامع بلند مدت با برخی کشورها نشان دهنده پویایی کشور در رونق بخشی به روابط تجاری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است‌.

وی تصریح کرد: دولت توسعه مناسبات اقتصاد محور را با جدیت محل توجه خودش قرار داده و این موضوع را دنبال خواهد کرد. توجه به همه ظرفیت‌های ملی به ویژه در زمینه توسعه تجاری محل توجه دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که بتوانیم انتظارات به حق ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را برای معیشت مردم رقم بزنیم.

کنعانی بیان کرد: همکاری‌ها و هم افزایی‌های مناسبی میان وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم اهداف اقتصادی کشور را با این هماهنگی‌ها محقق کنیم.

پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاس فوری وزیران خارجه کشورهای اسلامی و میزبانی از آن

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد بازدارندگی فوری جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه گفت: در همین راستا ما خواهان برگزاری دومین نشست فوری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با تمرکز فلسطین شده‌ایم.

وی ادامه داد: در این ارتباط یادداشت رسمی از طریق نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی به دبیرخانه این سازمان ارسال کرده ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که میزبان این نشست باشیم.

روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی تاکید کرد: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد و در زمینه‌های متنوع و گسترده توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دو دولت ایران و عراق برای انجام تلاش‌های مشترک برای ارتقای مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و همکاری‌های امنیتی و مقابله با زمینه‌های بی‌ثباتی و تروریسم عزم و اراده مشترک دارند، ادامه داد: سند توافق امنیتی که بین ایران و عراق به امضا رسیده یکی از توافقات دو کشور است. گام‌های بزرگی در راستای اجرای این سند برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

کنعانی تاکید کرد: ما اجرای کامل مفاد این سند را در مسیر تحقق منافع دو کشور و تحکیم امنیت برای دو کشور قلمداد می‌کنیم و تفاهم خوبی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد.

توصیه به مدیر کل آژانس برای پرهیز از اظهار نظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌ای خود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست، گفت: همان طور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است فعالیت‌های هسته ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی است و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را در چارچوب حقوق و تعهداتش انجام می‌دهد، تصریح کرد: اساسا دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است.

کنعانی ادامه داد: ما به مدیر کل آژانس توصیه می‌کنیم که از اظهار نظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌ای خود پرهیز کند و اجازه ندهد که آژانس تبدیل به عرصه‌ای برای طرح مباحث سیاسی، غیرحرفه ای و غیر فنی شود.

طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کویت در مورد میدان آرش حقی برای آنان ایجاد نمی کند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت کویت در طول مدت اخیر برای چندمین بار اعلام کرده است که ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد و آیا تهران نمی‌خواهد اقدام جامعی در ارتباط با این‌گونه اظهار نظرها داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و حمایت از حقوق ملت ایران اهتمام جدی دارد و طرح مباحثی حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در مورد میدان آرش هیچ گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌کند.

کنعانی گفت: ایران بهترین راهکار را در مورد این موضوع حقوقی و فنی استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی و فنی دو کشور می داند و طرح این مباحث را در فضای رسانه‌ای کشور کمک کننده نمی داند.

وی تأکید کرد: ما در راستای استمرار و تلاش‌های حقوقی خود در این زمینه در راستای صیانت و حفاظت از حقوق ملت ایران ذره‌ای تعلل نمی‌کنیم.

مقدمات کار برای انجام عمره مفرده فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد اعزام شهروندان ایرانی به حج عمره در سال جاری منتفی شده است، تصریح کرد: موضوع عمره مفرده به عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با مقامات سعودی دنبال می‌شود. خوشبختانه در این زمینه توافقی مشترک برای انجام عمره مفرده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است.

کنعانی ادامه داد: هیأت‌هایی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور در این ارتباط به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای خوبی با همتایان خود داشتند.

وی گفت: براساس آنچه که ما می‌دانیم و مقامات سعودی از جمله شخص وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه ایران اعلام کرده است مسئله در این زمینه صرفا یک موضوع فنی است و اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است.

متأسفانه مذاکرات در این زمینه به درازا کشیده است. چندین بار وزارت خارجه در این زمینه ورود پیدا کرده است و با مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو داشته است. امیدواریم همان طور که وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با آقای امیرعبداللهیان وعده دادند خودشان در این زمینه ورود پیدا کنند و موضوع حل و فصل شود.

کنعانی ادامه داد: همان طور که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است این اتفاقات به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل فنی ایجاد شده حل و فصل شود.

هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند

وی درباره شهادت و ترور مستشاران ایرانی در کشورهای سوریه و واکنش ایران به این مساله گفت: مقامات ذی ربط ایران اعلام کردند هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و هر اقدامی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده و شود پاسخ داده می شود و هر اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر هم بدون پاسخ نمی ماند و مقامات صهیونیستی این پاسخ ها را درک کردند و بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیدند.

برجام هم‌چنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: این مساله هم‌چنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و بارها اعلام شده است که با وجود خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت و دستگاه دیپلماسی است اما رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسئولانه دیگر طرف‌های برجامی هم مدنظر دستگاه دیپلماسی است.

تلاش های دیپلماتیک متوقف نشده و گفت‌وگوهایی هم در این زمینه انجام شده و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام در این زمینه برقرار است و برای تامین حقوق ملت فرصتی را از دست نمی‌دهیم و به مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم.

وی درباره انفجار اخیر لوله‌های گاز در ایران گفت: با توجه به ماهیت امنیتی مساله، برای صحبت در این رابطه صاحب صلاحیت نیستم و اطلاعاتی در این رابطه ندارم و مراجع ذی‌صلاح بنا بر صلاحدید خود اطلاع رسانی می‌کنند.

حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات با طرف طالبان برای حق‌آبه رود هیرمند تصریح کرد: حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است و حقوق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه به حق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و می‌کنیم، معتقدیم در این رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهار نظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا