کد خبر: 26070050244
جهانسیاست

سخنگوی وزارت امور خارجه؛ دلار به سلاحی تبدیل شده که گردن همه را می زند

نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

وى در خصوص مذاکرات بروکسل گفت: گفت و‌گوهاى پنجشنبه گذشته ایران با انریکه مورا خوب و سازنده بود و نکاتى که ایران باید به انریکه مورا مى‌گفت، گفته شد و توافق شد این گفتگو‌ها در بروکسل ادامه یابد. این توافق دو سویه بود و موانع شش دور مذاکرات وین باید در این گفتگو‌ها بررسی شود.

خطیب زاده در ادامه گفت: در خصوص عربستان چهار دور گفتگو برگزار شده است و در خصوص مسائل منطقه‌اى و دوجانبه بوده است. تماس‌ها ادامه دارد. گفتگو‌ها محترمانه و جدی است و امیدواریم به نتیجه برسد.

درباره سفر هیئت عربستانى به ایران، در خصوص آنچه بین ما و عربستات در میز مذاکرات صورت میگیرد اجازه دهید و من در خصوص تایید یا عدم تایید ان صحبت نکنم و سفر هیئت عربستانى تایید نمی‌شود.

خطیب زاده درباره گفت و گوهاى ایران و اروپا گفت: گفت وگوهاى ایران و اروپا اغاز شده است به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات وین. مواضع روسیه را از مسکو مى شنویم.

سخنگوی کشورمان با اشاره به بحران افغانستان تصریح کرد: چهارشنبه هفته آینده میزبان وزراى همسایگان افغانستان به صورت حضورى خواهیم بود و این نشست یک روزه را خواهیم داشت و برنامه مفصلى داریم و جزئیات آن را طى روزهاى آینده خواهیم داشت و دستورکار این نشست ادامه گفت و گوهاى مجازى نشست قبل است.

شش کشور متمرکز خواهند شد که به صلح در افغانستان کمک کنند.

سعید خطیب زاده در ارتباط با انتخابات اخیر عراق گفت: اتفاق میمون و مبارکى است و آنچه در عراق اتفاق مى‌افتد مربوط به احزاب، دولت و مردم عراق است، اما آنچه مربوط به ایران است استقبال از انتخابات و ساخت دولت دموکراتیک است.

سخنگوی کشورمان در ارتباط با از سرگیری مذاکرات وین بیان کرد: مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و فرآیند تصمیم‌گیرى در این خصوص به نتیجه رسیده است و اکنون در حال بررسی چالش‌هایی هستیم که در شش دور مذاکرات وین بوجود آمده است.

ما هیح وقت پیش‌شرطى براى آمریکا تعیین نکردیم چرا که آمریکا عضو برجام نیست. ما آنچه گفتیم مربوط به برگشت آمریکا به برجام است و هدف اصلى اطمینان از برداشته شدن همه تحریم‌هاست تا واشنگتن دنیا را به سخره نگیرد. بایدن روند جداگانه اى از ترامپ اعمال نکرد و با کلام هم نیت‌ها روشن نمى شود و در عمل تداوم اقدامات ترامپ بوده است.

خطیب زاده در ادامه افزود: آنچه امروز در روی زمین رخ می‌دهد فرقی با قبل از آمدن بایدن ندارد. آمریکا خیلی بیش از این می‌توانست بسیاری از اقدامات ظالمانه علیه ایران را متوقف کند.

دلار توسط آمریکا به ابزار نظامی علیه همه تبدیل شده است.

نظام‌های پولی و مالی دنیا تلاش کردند خودشان را مستقل از دلار کنند. برخی کشور‌ها وارد اتحادیه‌های مالی و پولی با هم شدند که مستقل از دلار است.

این اراده وجود دارد که برخی کشور‌ها به صورت مستقل کار‌های خود را از طریق پیام‌های سیستمی ادامه دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره روابط ایران و عربستان گفت: باید اجازه دهیم گفتگو‌هایی که در بغداد شکل گرفته و تماس‌ها بین دو طرف به نقطه قابل اعمال برسد. الان در آن وضعیت نیستیم.

وی افزود: سفر باقرى به پاکستان به دعوت ارتش پاکستان به این کشور صورت گرفته است. در همسایگی خود هیچ اقدامی علیه کشور همسایه را نمى‌پذیریم. این سفر در راستاى مراودات نزدیک بود و به صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند.

سعید خطیب زاده درباره نحوه انتخاب رایزنان بازرگانى گفت: این‌ها وابستگان بازرگانی هستند که وزارت صمت تعیین می‌کند. ما تسهیل می‌کنیم و سعی می‌کنیم وابستگان بازرگانی، مناسب کشور‌ها باشند، ولی وزارتخانه مسئول، بررسی کننده اولیه وزارت صمت است.

وزارت خارجه در دو ماه اخیر و در جلسات هیئت دولت اعلام کرده است حضور گسترده‌تر وابستگان بازرگانی را تسهیل کند. هر موقع به ما معرفی شوند سعی می‌کنیم در اسرع وقت حضور آن‌ها را تسهیل کنیم.

خطیب زاده درباره روابط ایران و مصر گفت: این روابط در سطح حافظ منافع پیگیری می‌شود و در بغداد هم گفتگو‌های کوتاهی بین وزیر خارجه ایران و رییس جمهور مصر انجام شد که امیدواریم که ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: تحریم‌ های فراسرزمینی آمریکا به همه نشان داد که چگونه دلار به سلاحی تبدیل شده که گردن همه را می‌زند.

این اراده وجود دارد که برخی کشورها به صورت مستقل از دلار کارهای خود را از طریق پیام‌ های سیستمی ادامه دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا