کد خبر: 22060046035
جهاندولتسیاست

سخنگوی وزارت امور خارجه: لغو روادید عراق برای ترددهای هوایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر می‌کند.

به گزارش مهر، سعید خطیب، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری ضمن تبریک روز ملی سینما به اهالی هنر، گفت: ایران یکی از پرچم داران سینما جهان است و هنرمندان ما همواره در این عرصه چه در ارتباط با مردم و چه خود موفق بودند.

وی همچنین با ابراز خرسندی از کاهش آمار ابتلا به بیماری کرونا، افزود: امیدوارم در هفته آینده بتوانیم نشست خبری هفتگی خود را بصورت حضوری برگزار کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مطابق روال هر هفته به اعلام گاه شمار سیاسی هفته گذشته دستگاه دیپلماسی پرداخت و گفت: نخستین نشست وزیر امور خارجه با سفرا و روئسای نمایندگی خارجی مقیم تهران برگزار شد.

برای ترددهای هوایی توافق لغو روادید انجام شد

خطیب‌زاده با اشاره به پیام تبریک «اتمر» به «امیر عبداللهیان»، افزود: روز سه شنبه هم نشست هم اندیشی وزارت امور خارجه با مسئولان اتاق بازرگانی ایران را داشتیم.

وی همچنین به نشست مشترک وزرای امور خارجه و نیرو به عنوان رئیس کمیسیون ایران و تاجیکستان اشاره و تصریح کرد: این جلسه برای هماهنگی قبل از سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگ‌های بود.

لغو روادید عراق برای ترددهای هوایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران، گفت: سفر او به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق انجام شد.

خطیب‌زاده افزود: گفت و گوهای خوبی در تهران صورت گرفت و تمرکزی بر گفتگوهای تجاری و اقتصادی شکل گرفت و در مورد پروژه‌های اقتصادی مذاکراتی انجام شد.

وی با بیان اینکه دو طرف تلاش می‌کنند که میزان تعداد ویزاهای اربعین را افزایش دهند، اظهار داشت: برای ترددهای هوایی توافق لغو روادید انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص سفر «امیرعبداللهیان» به هند، گفت: این سفر در دستور کار بود اما بنابر چند مسئله از جمله اجلاس شانگهای و چندین جلسه فشرده، لغو شد.

رئیس‌جمهور به تاجیکستان سفر می‌کند

خطیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر می‌کند، گفت: این اولین سفر خارجی «رئیسی» است. یک جنبه، شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه سفر است و در هر دو جنبه برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است.

وی همچنین درباره به رسمیت شناختن طالبان، اظهار داشت: ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف ها در افغانستان روابط خود را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با برخی گفتگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر داشته‌ایم، افزود. همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفتگو کنیم و دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها را مشارکت دهیم.

ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه تشکیل شد

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست، تاکید کرد: بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم.

وی با بیان اینکه در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم، اعلام کرد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص توافق روز گذشته بین ایران و آژانس، گفت: مراودات ایران و آژانس فنی است و مادامی که جنبه‌های غیرسیاسی و غیرتبعیض‌آمیز آژانس با ایران حفظ شود، ایران، روابط خود را با جدیت پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سفر «گروسی» به ایران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب برخی از مسائل فی‌مابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس صورت گرفت و رایزنی‌های خوبی انجام شد.

وی افزود: این موضوعات، مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری‌های فی‌مابین در حال انجام است و این گفتگوها به خاطر نشست شورای حکام انجام شد.

قرار شد «گروسی» بعد از نشست شورای حکام به تهران سفر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: قرار شد همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های فنی و بدون مداخله دیگران ادامه یابد.

خطیب‌زاده گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در آینده در راس هیئتی برای حضور در اجلاس عمومی آژانس به وین سفر می‌کند، همچنین توافق شد «گروسی» سفرهایش به تهران را به صورت منظم‌تری انجام دهد.

وی اظهار داشت: قرار شد «گروسی» بعد از نشست شورای حکام به تهران سفر کند تا موضوعات دیگر که در دستورکار است، مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر کسانی بخواهند همکاری مبتنی بر فهم فنی را با اغراض سیاسی آلوده کنند، پاسخ ایران، پاسخ درخوری خواهد بود. برخی شاید به دنبال قطعنامه بودند، اما این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس انجام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا