کد خبر: 07040034740
جهاندولت

سخنگوی وزارت خارجه: درباره تمدید تفاهم با آژانس تصمیم گرفته نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که درباره همکاری یا عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پاک کردن اطلاعات تصمیمی گرفته نشده است.

به گزارش تسنیم،‌ سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) خود در پاسخ به سوال تسنیم درباره اینکه تمدید یا عدم تمدید تفاهم فنی چند ماهه با آژانس است گفت: قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت روشن است و درهمین چارچوب حرکت شده. درباره موضوع ادامه یا عدم ادامه همکاری با آژانس همچنان تصمیم اتخاذ نشده است و درباره پاک کردن یا نکردن اطلاعات هم تصمیمی گرفته نشده است.

دلیل بی اعتمادی به آمریکا در برجام

وی درباره شرایط برجام و رفتار آمریکا گفت:‌ اگر امروز برجام زنده است این بخاطر ایران است… اگر یک دلیل برای بی اعتمادی آمریکا باشد همین رفتار ریاکارانه و قلدرمابانه آمریکاست.

ما تنها در خصوص چگونگی اجرای برجام و چگونگی بازگشت آمریکا گفتگو می‌کنیم… ما فکر می‌کنیم که همه طرف‌ها هم منطق و هم راه حل را می‌دانند.

من اطمینان می‌دهم که هیچ چیزی جز منافع مردم ایران برای ما مهم نخواهد بود… ایران نشان داده که به آنچه که امضا می‌کند با وجود برخی اختلافات داخلی پایبندی کامل دارد.

آمریکا باید به تعهدات خود متعهد باشد

خطیب زاده افزود: نه بیش از برجام و نه کمتر از برجام برای ایران مورد قبول نیست. آمریکا باید بداند که زمان تحمیل خواسته‌هایش گذشته است. آمریکا به عنوان ناقض برجام و طرفی که تروریسم اقتصادی را اجرا کرده و در آن شکست خورده، باید به تعهدات خود متعهد باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه آمریکا یک اعتیاد عجیب و عمیقی به تحریم پیدا کرده، چیز جدیدی نیست و ترک عادت هم موجب مرض است. به آمریکا توصیه می‌کنیم به جای این حرکات احساسی به آزادی بیان ملتزم باشد و گفت‌وگوها در بستر بی‌طرفانه جریان داشته باشد.

تنها راه حل افغانستان گفتگوهای سیاسی بین‌الافغانی است

خطیب زاده درباره شرایط افغانستان نیز گفت:  ایران در سطح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت و نگرانی دنبال می‌کند و در حال گفتگو هست. ما فکر می‌کنیم که حفظ تمامیت ارضی، امنیت در افغانستان و حفظ حقوق اقلیت‌ها مهم بوده و تنها راه گفتگوهای سیاسی بین الافغانی است.

وی ادامه داد: طالبان همه افغانستان نیست و همه افغانستان هم نخواهد بود. آنچه که مهم است دولت فراگیر با شمول همه طرف‌ها هست.

آنچه که مهم است تامین منافع جمهوری اسلامی ایران از بستر این گفتگوهاست و هر گاه این اتفاق بیفتد ما آن را اعلام می‌کنیم. تصمیم در این باره به این دولت یا آن دولت برنمی گردد.

کانادا تلاش می‌کند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد

خطیب زاده  در ادامه گفت: کانادا مثل سارق حرفه‌ای هست که بر سر کوچه ایستاده و فریاد «آی دزد آی دزد» دارد. کشوری که با نمایش‌های فریبکارانه سعی می‌کند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد در حالی که در گذشته خود کارنامه سیاهی دارد… نسل زدایی شرم آور در این کشور اتفاق افتاده است. ما در کنار کشورهای دیگر خواستار بررسی این نسل زدایی هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا