کد خبر: 03030183911
فناوری اطلاعات و ارتباطات

سرانجام پروژه تولید گوشی تلفن همراه بومی چه شد؟

با گذشت چندین سال از امضاء تفاهم نامه‌ای با عنوان «حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل» در دولت دوازدهم و تقاضای ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از دولت در این زمان، اگرچه شرکت‌هایی برای اجرای این پروژه انتخاب و برخی از آنها کار خود را آغاز کرده اند ولی همچنان آنطور که شایسته است، تولید گوشی بومی به سرانجام مطلوب نرسیده است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، گوشی تلفن همراه طی سال‌های اخیر به جزء لاینفکی از زندگی روزمره مردم از کودک تا بزرگسال تبدیل شده است.

شیوع کرونا طی سال‌های گذشته هم مزید بر علت شد تا وابستگی مردم به این تکنولوژی بیشتر و بیشتر شود؛ تا جایی که دانش آموزان و دانشجویان نیز مجبور شدند در دوران تحصیل خود برای ارتباطات مجازی از این تکنولوژی بیشتر از گذشته بهره برند.

در همین حال، از دولت گذشته تولید گوشی بومی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دولت قرار گرفت تا جایی که دولت بر تولید گوشی تلفن همراه بومی و سیستم عامل بومی تاکید ویژه کرد، اما علی رغم وعده‌های مستمر مسوولان وقت، تولید بومی این تکنولوژی آنطور که شایسته بود، عملیاتی نشد.

تولید گوشی بومی

راه‌اندازی خط تولید گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۸ طی تفاهم نامه‌ای فی‌مابین پست بانک ایران، اپراتورها و معاونت فناوری نوآوری وزارت ارتباطات شکل جدی‌تری گرفت. به ویژه این‌که محمدجواد آذری جهرمی،  وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تخمین زد که با این خط تولید، می‌توان دو میلیون دستگاه تلفن همراه بومی تولید کرد.

این تفاهم نامه با عنوان «حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل» امضا شد و در این طرح حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه سود برای سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات در نظر گرفته شد.

تقاضای ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از دولت برای گوشی تولید داخلی و ارائه اقساطی به متقاضیان

محمد جواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، اعلام کرده بود که تقاضای ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از دولت دارند تا بتوانند به اپراتورها وام بدهند. مقرر شد تا برای تحریک بازار تقاضا، گوشی تولید داخلی را به‌صورت اقساطی به کاربران ارائه دهند.

آذری جهرمی در همان زمان هم اعلام کرده بود که در این زمینه با بانک مرکزی هماهنگی نشده و موضوع به سازمان برنامه ارجاع شده است.

دستیابی به اهداف سهم بازار گوشی با مشارکت اپراتور‌ها و باندلینگ سرویس‌های ارتباطی روی سیم‌کارت

بر اساس اظهارات دکتر سیدستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم ، جی‌ال‌ایکس، جی‌پلاس، صاایران، مجموعه‌ای در منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی پیام، شرکت تبریزی پارلار صبح آسیا و شرکت ارگ جدید، برندهایی بودند که حتی با نگاه توسعه‌ی صادرات به کشورهای منطقه مشمول برنامه‌ حمایتی وزارت ارتباطات در این زمینه قرار گرفتند.

ستار هاشمی

وی همچنین در این زمینه اعلام کرد که طرح جامع حمایت از توسعه‌ زیست‌بوم همراه کشور با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صمت و سازمان برنامه‌و‌بودجه بازنگری و به مجلس نیز ارائه شده و ابراز امیدواری کرد که در بودجه‌ ۱۴۰۱ از محل افزایش تعرفه‌ای که در سنوات گذشته برای گوشی‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار در نظر گرفته شده، منابعی به این امر مهم تخصیص یابد.

هاشمی بر اساس گزارش سیتنا معتقد بود که با مشارکت اپراتور‌ها و باندلینگ سرویس‌های ارتباطی روی سیم کارت منصوبه در گوشی‌های ایرانی و تامین پلتفرم‌های فروش اقساطی گوشی به مصرف کنندگان نهایی به صورت B2B و B2C، حرکت خوبی در بخش تقاضای گوشی هوشمند تولید داخل ایجاد شود و به اهداف در نظر گرفته شده در سهم بازار دست پیدا کنیم.

مذاکره برای نصب سیستم عامل بومی بر روی برخی تلفن‌‌های همراه

در همین راستا، دکتر امیر ناظمی ماون وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نیز، پیرامون طراحی و نصب سیستم عامل بومی بر روی برخی تلفن‌‌های همراه موجود در بازار چنین گفت: از نظر ما سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی کشور باشد، اما این سیستم عامل قرار نیست جایگزین همه سیستم عامل‌ها شود؛ بلکه ما یک درصدی از نیازمندی‌هایمان که به سیستم عامل مطمئن با دو فاکتور امنیت و استقلال احتیاج دارد را از طریق سیستم عامل بومی تأمین می‌کنیم.

اگر دیگران تصمیم گرفتند اپلیکیشن‌های ما را حذف کنند، ما سیستم عاملی داشته باشیم که اختیار عمل در دست خودمان باشد و اپلیکیشن‌های ما از آن حذف نشود.

امیر ناظمی

به گزارش سیتنا، معاون وقت وزیر ارتباطات طی اظهاراتی در سال ۱۳۹۸، در مورد اینکه آیا سازندگان گوشی در این طرح با ایران همکاری می‌کنند و آیا می‌توان به این طرح امیدوار بود، گفت: هم‌اکنون این سیستم عامل بومی قابلیت نصب روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی را دارد و در همین حال با یکی از برندهای خارجی تلفن همراه که حدود ۸ درصد بازار ایران  را در اختیار دارند برای نصب این سیستم عامل بومی روی گوشی‌های آن شرکت وارد مذاکره شده‌ایم.

زارع‌پور: توانمندی لازم برای تولید گوشی تلفن همراه ایرانی را داریم

در همین راستا، دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های این وزارتخانه به مناسبت روز جهانی ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون صحت سنجی وزارت ارتباطات در اختصاص بودجه‌ به پروژه‌های مختلف طی سال‌های گذشته همچون تولید گوشی ایرانی، سیستم عامل ایرانی و جویشگر بومی، گفت: ما نسبت به بودجه‌هایی که در دوره‌های قبل برای جویشگرهای بومی صرف شد، نمی توانیم پاسخگو باشیم.

عیسی زارع پور

وی افزود: ما می توانیم در داخل کشور محصولات با کیفیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تجهیز و هم خدمات با کیفیتی را ارئه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در خصوص تلفن همراه ایرانی نیز همین طور است، اکنون تلفن همراه و سیستم عامل بومی با کیفیتی در داخل کشور نداریم، تمام تلاش ما در کشور برای این است تا این نیاز را که سهم قابل توجهی از واردات کشور را دارد، برطرف نماییم.

زارع پور تاکید کرد: ما در کشور توانمندی لازم برای تولید تلفن همراه ایرانی را داریم و در صورتی که گوشی با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه شود حتما مردم نیز استقبال و استفاده خواهند کرد.

به دلیل تحریم‌ها توان تولید گوشی و تبلت در کشور وجود ندارد

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تحقق وعده‌های تولید تلفن همراه داخلی و سیستم عامل بومی در دولت دوازدهم، گفت: ما در کشور توان تولید نداریم، قرار بر این شد خط تولید داشته باشیم اما تولیدی نداریم و شرکت گلدیران هم که گوشی های جی پلاس را دارند، آن‌ را مونتاژ می کنند نه تولید؛ هرچند همین مونتاژ هم با کیفیت و قوی انجام می شود.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، اظهار کرد: این به این معنا نیست که تکنولوژی نداریم، بلکه به دلیل تحریم‌ها توان تولید وجود ندارد و نه تنها در حوزه موبایل بلکه در حوزه تبلت و لپ تاپ هم این مشکلات وجود دارد و تحریم‌ها مانع تولیدات شده‌اند.

محمدرضا فرجی تهرانی

فرجی تهرانی، خاطرنشان کرد: اگر چین کار تولید انجام می دهد و به سراسر دنیا ارسال دارد به این دلیل است که هزینه مواد اولیه و کارگر در این کشور ارزان است اما در ایران با توجه به شرایط حاضر این هزینه‌ها بالاست.

وی، افزود: هرچه تولید انبوه تری داشته باشیم هزینه ها سرشکن شده و کمتر می شود. در دنیا از سیستم عامل اندروید و iOS استفاده می کنند و اینکه ما بخواهیم سیستم عامل داخلی هم تهیه کنیم درست نیست و عملیاتی نمی شود.

تا نیمه دوم امسال تبلت و تلفن همراه بومی و سیستم عامل داخلی معرفی می‌شود

مهدی محبی

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تولید گوشی بومی، گفت: تاکنون پنج شرکت وارد این عرصه شده اند و پیش‌تر نیز حدود سه شرکت در حوزه تولید موبایل و سیستم عامل بومی اقدام کرده اند که تا نیمه دوم سال تبلت و تلفن همراه بومی و سیستم عامل داخلی معرفی شده و در دسترس عموم قرار می گیرند.

با تصویب مجلس، برنامه حمایتی در خصوص گوشی تلفن همراه را عملیاتی می‌کنیم

حامد لدنی، مدیر کل دفتر فناوری و توسعه صنعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ن» تبصره ۷ بندی وجود دارد که سال گذشته نیز بود و در این بند اشاره شده که تعرفه گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ۱۲ درصد افزایش می‌یابد و امسال نیز موردی اضافه کردند که این تعرفه اضافه شده، به حمایت از گوشی تلفن همراه تخصیص می یابد.

مدیر کل دفتر فناوری و توسعه صنعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: تا سال گذشته یکی از معضلاتی که وجود داشت توان رقابتی با شرکت‌های خارجی بود که در شرکت‌های داخلی وجود نداشت و زمانی که می خواستیم حمایتی کنیم، بودجه حمایتی نداشتیم.

سرانجام پروژه تولید گوشی تلفن همراه بومی چه شد؟

وی، خاطرنشان کرد: در این راستا و با پیگیری‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم، این بند در قانون قرار گرفت و مقرر شد حمایت از طریق بند مذکور اتفاق بیافتد.

لدنی، اظهار کرد: آیین نامه اجرایی که وزارت ارتباطات به ویژه با همکاری وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه داشت، طی جلساتی با این مجموعه‌ها، آماده شد و به دولت فرستادیم.

اگر از طرف دولت مصوب شود، براساس برنامه ای که وزارت ارتباطات پیشنهاد داده است و در مجلس مصوب شده و با جلساتی که داشتیم و از این برنامه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و در سه جلسه دفاع کردیم و نهایتا مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد این بودجه تخصیص پیدا کند.

مدیر کل دفتر فناوری و توسعه صنعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: اگر این آیین نامه اجرایی هم مصوب شود، برنامه حمایتی در خصوص گوشی تلفن همراه داریم که فازهای مختلفی هم دارد و در چند فاز قرار است اقدامات مختلفی صورت گیرد؛ حمایت از تولید، تحریک تقاضا، فروش اقساطی، بررسی کیفی محصولات داخلی، مشارکت شرکت های خارجی و …. برخی از این برنامه‌ها است. اگر آیین نامه اجرایی مصوب شود می توانیم اقداماتی داشته باشیم.

وی، در پایان افزود: سیستم عامل بومی هم در همین حوزه گوشی تلفن همراه می گنجد. گوشی تلفن داخلی در کنار سیستم عامل داخلی است و سازمان فناوری اطلاعات بر روی آن کار می کند و در مسیر گوشی تلفن همراه از سیستم عامل هم حمایت می کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا