کد خبر: 190203158663
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهرئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با عصر اقتصاد

سربازان جبهه اقتصاد در نمایشگاه نقره داغ شدند

سهیلا روزبان

نمایشگاه بین‌المللی نفت برای بیست و هشتمین بار فعالیت خود را آغاز کرده است. رویدادی که هدف اصلی برگزاری آن معرفی توانمندی های حوزه انرژی و ایجاد بستری برای تعاملات بیشتر فعالین این حوزه بوده، حالا دیگر مسیرش عوض شده و به دکانی برای کسب درآمد بیشتر تبدیل شده است.

همین چند وقت پیش بود که مهراد عباد یکی از فعالین این حوزه در صفحه ایکس خود از اجاره ۷۰۰ میلیون تومانی غرفه در نمایشگاه نفت پرده برداشت. اما این تنها فعال حوزه انرژی نبود که نسبت به اجاره های نجومی غرفه های نمایشگاه بین المللی اعتراض داشته است.

حالا رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت می گوید که اجاره یک غرفه در نمایشگاه بین المللی نفت نسبت به سال ۱۴۰۱ بین ۳ الی ۵ برابر افزایش یافته است.

احسان ثقفی که معتقد است شرکت سهامی نمایشگاه ها در حال نقره داغ کردن سربازان جبهه اقتصادی است، به عصر اقتصاد می گوید: چرا در سالی که عنوانش جهش تولید انتخاب شده هزینه حضور در نمایشگاه های بین المللی باید چندین برابر رشد پیدا کند.

وقتی که نرخ تورم کشور حدود ۴۱ درصد اعلام شده و بهای ارز در بازار آزاد رشد حدود ۷۰ درصدی را تجربه کرده، بر اساس چه مبنایی هزینه های حضور در نمایشگاه از سوی یک نهاد دولتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته؛ بی آنکه تغییری در کیفیت خدمات ایجاد شده باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست های دولت در زمینه تخصیص ارز برای سال جاری، گفت: در قانون بودجه مقدار ارز در نظر گرفته شده برای صنعت از ۲۹ میلیارد یورو در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۷ میلیارد یورو برای امسال کاهش یافته است.

متن کامل گفتگوی عصر اقتصاد احسان ثقفی رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با عصر اقتصاد را در ادامه می خوانید:

در سال های گذشته بسیاری از سازندگان تجهیزات نفتی از عدم استفاده تولیدات داخلی در پروژه ها گله می کردند. با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی این مشکل تا چه اندازه برطرف شده است؟

در طول سال های گذشته مقدار استفاده از تجهیزات داخلی در پروژه ها افزایش یافته است. چرا که رشد قیمت ارز هزینه تامین و واردات تجهیزات از خارج از کشور را افزایش داده و تحریم ها دردسرهای متعددی را در این مسیر ایجاد کرده است. جدای از این قوانین وضع شده طی چند سال گذشته به گونه ای بوده که بسیاری از شرکت های دولتی و صنایع ناچار به استفاده از تجهیزات داخلی شده اند.

در حال حاضر عمق ساخت داخل در صنعت نفت به چه اندازه رسیده است؟ آیا می توان شرایطی را فراهم آورد که دیگر نیازی به واردات و تامین قطعات از خارج از کشور نداشته باشیم.

در حال حاضر می توان ادعا کرد که چیزی حدود ۸۵ درصد تجهیزات مصرفی در داخل صنعت نفت داخلی سازی شده است. به نظر من می توان عمق ساخت داخل را تا ۹۰ الی ۹۵ درصد هم افزایش داد. برای آن ۵ الی ۱۰ درصد تجهیزاتی وارداتی هم اینگونه نیست که تکنولوژی و علم آن را نداشته باشیم. مساله اینجاست که از یک جایی به بعد داخلی سازی توجیه و منطق اقتصادی ندارد.

۹۰ درصد تجهیزات داخلی استانداردهای بین‌المللی را دارند و به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود. اما متاسفانه به به‌دلیل تحریم‌ها ناچاریم که تولیدات خود را با برند کشورهای دیگر صادر کنیم

آیا کیفیت تجهیزات ساخته شده در داخل قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند؟

باید اشاره کنم که ۹۰درصد تجهیزات داخلی استانداردهای بین‌المللی را دارند و به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود. اما متاسفانه به به‌دلیل تحریم‌ها ناچاریم که تولیدات خود را با برند کشورهای دیگر صادر کنیم. بنابر این مشکلی از این جهت وجود ندارد.

هم اکنون مهم ترین چالش فعالان و سازندگان تجهیزات نفتی چیست؟

مهم ترین چالش فعالین این صنعت نحوه تخصیص ارز است. بر اساس آنچه اعلام شده فعالین اقتصادی تنها معادل ۱۳۰ درصد نیاز ارزی سال گذشته می توانند ارز دریافت کنند. جالب است که بدانید در قانون بودجه هم مقدار ارز در نظر گرفته شده برای صنعت از ۲۹ میلیارد یورو در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۷ میلیارد یورو برای امسال کاهش یافته است.

جدای محدودیت های در نظر گرفته شده برای مقدار تخصیص ارز، وزارت صمت گفته که تولیدکنندگان تجهیزات نفتی باید در همان ابتدای سال برنامه های خود را اعلام کرده و در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند. هدف از این کار مدیریت بیشتر در زمینه فرآیند تخصیص ارز اعلام شده است. حال آنکه بسیاری از اعضای ما سفارش کار بوده و بعد از دریافت سفارش کار خود را شروع می کنم. من تولید کننده حتی نمی دانم که ممکن در چند روز آینده ممکن است که چه سفارش هایی را دریافت کنم. در چنین شرایطی چطور می توانم برای یک سال آینده برنامه اعلام کنم تا بر مبنای آن ارز مورد نیاز خود را دریافت کنم.

متاسفانه اجاره یک غرفه در نمایشگاه بین المللی نفت نسبت به سال ۱۴۰۱ بین ۳ الی ۵ برابر افزایش یافته است. به نظر می رسد در سالی که عنوان آن جهش تولید انتخاب شده، شرکت سهامی نمایشگاه ها در حال نقره داغ کردن بخش خصوصی که به نوعی سربازان جبهه اقتصادی محسوب می شوند، است

ارزیابی شما از تاثیرگذاری نمایشگاه های بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی چیست؟ آیا این نمایشگاه ها توانسته اند اهداف مد نظرشان برسند؟

نمایشگاه نفت را می توان پربهره‌ترین نمایشگاه کشور است. هدف اصلی برگزاری نمایشگاه هایی از این دست بهتر دیده شدن بخش خصوصی است. اما چند سالی است که به نظر می رسد رویکرد نمایشگاه ها تغییر یافته به محلی برای حضور شرکت های دولتی تبدیل شده است. چه لزومی دارد که شرکت های دولتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی بهترین غرفه های نمایشگاه آن هم در مساحت های بالا به خود اختصاص دهند. آیا تغییری در محصولی که این شرکت ها ارائه می دهند، ایجاد شده است.؟

اما این تنها چالش رویدادهای بین المللی همچون نمایشگاه نفت نیست. متاسفانه اجاره یک غرفه در نمایشگاه بین المللی نفت نسبت به سال ۱۴۰۱ بین ۳ الی ۵ برابر افزایش یافته است. به نظر می رسد در سالی که عنوان آن جهش تولید انتخاب شده، شرکت سهامی نمایشگاه ها در حال نقره داغ کردن بخش خصوصی که به نوعی سربازان جبهه اقتصادی محسوب می شوند، است.

سوال من این است که وقتی که نرخ تورم کشور حدود ۴۱ درصد اعلام شده و بهای ارز در بازار آزاد رشد حدود ۷۰ درصدی را تجربه کرده، بر اساس چه مبنایی هزینه های حضور در نمایشگاه از سوی یک نهاد دولتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آنچه اعلام شده شده چیزی حدود ۱۵۰۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند. حالا خود شما حساب کنید که چه درآمدی در جیب شرکت سهامی نمایشگاه ها فقط از طریق این نمایشگاه ها می رود.

این افزایش قیمت ها در شرایطی است که تغییری در کیفیت خدمات ایجاد نشد است. بسیاری از فضاهای نمایشگاهی مستهلک شده و به بازسازی نیاز دارد. از طرفی در حالی فضای نمایشگاهی محدود اعلام می شود که تعداد زیادی از سالن های نمایشگاه ها به کارهای غیر تخصصی همچون برگزاری کنسرت و استودیوی صدا و سیما اختصاص یافته است.

انجمن استصنا چه برنامه هایی را برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت دارد؟

در این نمایشگاه از پروژه پژوهشی-کاربردی برای توسعه صادرات، شبکه آزمایشی استصنا و پلتفرم صنعت نفت، نیرو و معدن رونمایی می‌شود و شرکت مدیریت زنجیره آرمان با محوریت صادرات آغاز به‌ کار می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا