کد خبر: 020801105718
اقتصادبورس

سرخ‌پوشی تالار شیشه‌ای / بورس در سراشیبی سقوط

شاخص کل بورس امروز همانند روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفت و در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز دوشنبه دوم آبان ماه روند نزولی داشت. شاخص کل با افت ۱۹ هزار و ۶۳ واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۷۷ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن در محدوده ۳۷۳ واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم گزارش به هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان رسید. همچنین امروز ۲۲۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار داشتیم.

بیشترین ارزش معاملات امروز به نمادهای شبندر، فولاد، شپنا، خزامیاد، دانا و خگستر رسید. همچنین بیشترین ارزش بازار سرمایه متعلق به نمادهای فارس، فولاد، میدکو، فملی، کگل و مارون بود.

امروز صندوق‌های آسام، اطلس، آساس، کاریس، صنوین، الماس و فیروزه منفی شدند.

علت نزول بورس چیست؟

امروز هم بورس روند نزولی به خود گرفت و نقدینگی سنگینی از دایره معاملات بازار خارج  شد. برخی از کارشناسان علت این موضوع ناشی از کمبود اعتماد است که به خروج نقدینگی از بازار سرمایه منجر می‌شود.

کمبود اعتماد و عدم تحقق وعده‌های بورسی دولت باعث شده که سهامداران نسبت به بدنه بازار اعتمادی نداشته باشند و در نهایت تصمیم به خروج از این بازار بگیرند.

زمانی این اعتماد ترمیم می‌شود که مسولانی بورسی به جای وعده دادن به وعده‎‌های پیشین خود عمل کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز مسولان دولتی و بورسی وعده‌های بسیار زیادی درخصوص بورس و ترمیم آن داده‌اند اما تا به امروز هیچ یک به صورت صدردصد عملی نشده است.

بخش عمده‌ای از ریزش بورس نیز به وضعیت وعده‌ها و نبود اعتماد باز می‌گردد. زمانی که سهامداران نسبت به بدنه بازار سرمایه اعتماد داشته باشند می‌توانند نقدینگی وارد این بازار کنند که در نهایت ورود نقدینگی به رشد بازار سرمایه و شاخص کل منجر می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا