کد خبر: 210601100845
اخبار شرکت هابانک و بیمهروزنامه

سردی بازار بر تن بانک اقتصاد نوین می‌نشیند/ تراز بانک اقتصاد نوین پایین آمد

در دوران تحریم یکی از صنایعی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، صنعت بانکداری کشور بود. با بسته شدن درگاه سوئیفت بر روی بانک‌ها، اوضاع سختی بر بانک‌ها مستولی شد. بانک اقتصاد نوین نیز از این گزند در امان نماند و وضعیت این شرکت را بیش از پیش سخت کرد و سهامدارانش دست خالی ماندند.

بانک اقتصاد نوین (ونوین) در بازار سرمایه طی یک سال اخیر زیان حدود ۳۰ درصدی را متحمیل سهامداران خود کرد و حتی سهامدارانی که با دید بلندمدت و چند ساله به این سهم نگاه می‌کردند نیز عایدی چندانی نصیبشان نشد. در مجامع عمومی‌عادی سالیانه نیز رقم دندان‌گیری بین سهامداران تقسیم نشد و در آخرین مجمعی که برگزار شد، کمتر از ۸ درصد سود محقق شده به عنوان سود نقدی تصویب شد.

از منظر عملیاتی و بانکداری نیز وضعیت چندان مطلوبی را از این بانک شاهد نیستیم. نگاهی به آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تراز درآمدی پایینی دارد و طی ۵ ماهه منتهی به مرداد از ۸۸ هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی، ۸۴ هزار میلیارد ریال به عنوان سود سپرده‌ها هزینه شده است.

این در حالی است که عملکرد ۵ ماهه سال قبل بهتر از مدت مشابه سال جاری بوده و تراز درآمدی بهتری رقم خورده بود؛ به عبارت بهتر، فعالیت بانکداری و تراز درآمدی بانک در سال ۱۴۰۱ ضعیف‌تر از سال ۱۴۰۰ است.

این معضل را به خوبی در گزارش صورت‌های مالی دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد سال جاری می‌توان مشاهده کرد؛ فشار هزینه سود سپرده‌ها به حدی بوده که با وجود افزایش ۳۴ درصدی درآمد تسهیلات اعطایی، جمع درآمدهای عملیاتی فقط ۹ درصد توانست رشد کند.

تراز ماهانه شناسایی شده بانک اقتصاد نوین در مرداد ماه برابر یک هزار میلیارد ریال است که نسبت به تیر ۵۲ درصد کاهش داشته و در مقایسه با مرداد سال گذشته نیز شاهد افت ۵۸ درصدی تراز درآمدی هستیم.

به طور کلی، تراز بانک در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال بود و اکنون با گذشت ۵ ماه از سال، تراز درآمدی معادل ۴ میلیارد ریال است.

در مجموع، می‌توان چنین گفت که عملکرد بانک اقتصاد نوین با نماد «ونوین» در سال جاری چندان چنگی به دل نمی‌زند و تا به این جا عملکرد آن در مقایسه با سال قبل ضعیف‌تر بوده است.

در بازار سهام نیز وضعیت این نماد مناسب نیست و سهامداران نفع چندانی از معاملات این سهم در سال جاری نبرده اند و به نوعی می‌توان گفت که عملکرد مالی و بانکی «ونوین» به سهام شرکت نیز نفوذ کرده و برای رشد آن، باید منتظر عملکرد بهتری از باجه‌های این بانک مخابره شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا