کد خبر: 04050039178
اقتصادروزنامهصفحه یک

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انرژی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

ترجمه: محمود نواب مطلق

چگونه می‌شود رعایت اهداف اقلیمی توسعه جهانی را از سوی شرکت‌های بخش انرژی فعال در بیش از ۶۰ کشور جهان با بیش از ۳۰ هزار کارمند تضمین کرد؟ تعهدات محکم و راهبردهای شفاف به این منظور کاملا ضروری هستند. سالی که گذشت حکایت از آن داشت که مبارزه با تغییرات اقلیمی و تعهد در قبال قوانین برای گذاری درست به انرژی‌های پاک از اولویتهای بسیار مهم جهانی هستند. تعداد فزاینده‌ای از دولت‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار این  مقولات را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.

بخش خصوصی به ویژه در بخش انرژی نیز نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند. مدیریت شرکت اِنی که در حوزه نفت و گاز فعال است، با آگاهی از تهدیدها و فرصت‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی برای اشخاص و شرکت‌ها می‌خواهد در ایجاد یک چرخه کاری درست و فعال در بخش انرژی نقشی فعال داشته باشد. به همین منظور، شرکت اِنی که بزرگترین شرکت صنعتی ایتالیا به شمار می‌رود، تلاش می‌کند یکی از مهمترین تهدیدهای این بخش را از سر راه بردارد: تضمین دسترسی آسان همگان به یک انرژی کارآمد و پایدار با انتشار حداقلی گازهای گلخانه‌ای؛ درست براساس مصوبات توافقنامه پاریس و قوانین توسعه پایدار. از این رو، این شرکت در برنامه عملیاتی خود پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی را اصل می‌داند و سه هدف اساسی را دنبال می‌کند: کیفیت بالای فعالیت، کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ و ایجاد اتحادیه‌های فراوان برای کمک به توسعه فعالیتهای پاک.

شرکت اِنی برای کربن‌زذایی تا ۳۰ سال آینده برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت پیش‌بینی کرده است. بر اساس این برنامه‌ها و با استفاده از فناوری‌های نو، انتشار گازهای کربنی در تولیدات این شرکت به حداقل خواهد رسید. بر این اساس تا سال ۲۰۵۰ تولیدات شرکت اِنی بدون کربن به فروش می‌رسند. برای دستیابی به  اهدافش این شرکت مبلغ ۵.۷ میلیارد یورو در بخش‌های کربن‌زدایی، تحقیق و توسعه، انرژی‌های تجدیدپذیر و امور جاری خود تا سال ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری کرده است.

کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت اِنی، در تشریح برنامه‌های راهبردی شرکت برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ چنین می‌گوید: «ما گامی نو در دوران گذار انرژی بر می‌داریم. ما متعهد شده‌ایم تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل محصولات بدون کربن تولید کنیم. این امر در کلیه روندهای تولیدات ما نیز ایجاد خواهد شد. برنامه ما کاملا شفاف و روشن و براساس قوانین توسعه پایدار طراحی شده  است. بسیار اقتصادی و مطابق فناوری‌های نوین عمل می شود.»

برنامه شرکت اِنی برای دستیابی به این اهداف از این قرار است:

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان ۲۵درصد تا سال ۲۰۳۰ (در مقایسه با سال ۲۰۱۸) ، ۶۵ درصد تا سال ۲۰۴۰ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۵۰

کاهش غلظت کربن خالص موجود در تولیدات برای فروش این شرکت به میزان ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۵۰.

رسیدن به این اهداف نیازمند اقدامات فراوانی است. شرکت اِنی به همین منظور در نظر دارد در روند پالایشهای کارخانه‌های خود پالایش زیستی  را افزایش دهد و آن را تداوم بخشد. البته شرکت یادشده از سال ۲۰۱۹ این روند را آغاز کرده و تا کنون میزان پالایش زیستی دو برابر شده است. بدین ترتیب از سال ۲۰۲۳ دیگر از روغن پالم به عنوان ماده اولیه در کارخانه‌های این شرکت استفاده نخواهد شد. در این حال، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود را تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۶۰ گیگا وات افزایش و از طرف دیگر، طی یک برنامه میان‌مدت تولید هیدروکربن را کاهش و تولید گازهای طبیعی را افزایش نسبی خواهد داد.

سوخت اصلی زیست پالایشگاهها و بسیاری از فعالیت‌های صنعتی با مصرف بالای انرژی شرکت اِنی  از این پس هیدروژن خواهد بود.

استخراج و ذخیره‌سازی کربن از دیگر برنامه‌ها و اقدامات مهم شرکت اِنی در فرآیند کربن‌زدایی این شرکت است. به وجود آمدن مراکز جهانی برای انبار کردن کربن استخراجی به روند کربن‌زدایی پالایشگاهها، کارخانه‌ها و صنایع پایین‌دستی این شرکت کمک شایانی خواهند کرد.

استفاده از فناوری‌های نوینی چون سوخت زیستی نقشی محوری در برنامه‌های شرکت اِنی ایفا می‌کند. در این فناوری‌ها از زباله‌های شهری روغن‌های زیستی و گاز بیومتان تولید می‌شود.

از دیگر نوآوری‌های این شرکت در تولید انرژی‌های پاک، مطمئن و پایان‌ناپذیر تولید انرژی از موج دریا و تبدیل آن به الکتریسیته و همچنین عملیات ذوب به کمک حبس دو هسته هیدروژن است که هردو در مراحل آزمایشی قرار دارند. همه اینها در زمره شیوه‌های تولید انرژی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.

برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار همه سازمان‌های ذی‌ربط می بایست به وظایف خود عمل کنند. از آنجا که شرکت اِنی در بسیاری از کشورها فعالیت می‌کند تلاش کرده است تا با اتحادیه‌های گوناگون در این کشورها به صورت هماهنگ به منظور رسیدن به اهداف کربن‌زدایی خود حتی در سطح حمایت از جنگل‌ها در کشوهای آمریکای جنوبی و آسیای جنوبی و آفریقا فعالیت کند. این فعالیتها منجر به توافقنامه‌های خوبی با فعالان محیط زیست در این کشورها شده است.

منبع:‌ یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا