کد خبر: 21050195761
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

سرمایه گذاری «بیل گِیتس» در فناوری تهویه مطبوع کم مصرف

ترجمه: مجمود نواب مطلق

«بیل گِیتس»سرمایه دار آمریکایی به تازگی مبلغ ۲۰ میلیون دلار در فناوری پیشرفته به کار گیری شده در شرکت « بلو فرونتیه» سرمایه گذاری کرده است.

بازار این فناوری در حال رشد است و او نمی تواند به سادگی از کنار آن بگذرد. شرکت « بلو فرونتیه» با استفاده از فناوریهای نوین و پیشرفته در زمینه تولید دستگاه های تهویه مطبوع به دنبال استفاده هرچه کمتر از انرژیست.

بنیانگذار مایکروسافت نیز که معمولا در پی سرمایه گذاری در فناوریهای نوین است این شرکت را انتخاب کرده تا در اقدامات مبارزه با تغییرات اقلیمی و رسیدن به هوای سالمتر نقش خود را ایفا کند.

مطالب پیشنهادی

براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی در حال حاضر حدود ۲میلیارد دستگاه تهویه مطبوع در جهان وجود دارد که با توجه به روند گرمتر شدن کره زمین انتظار می‌رود طی سالهای آینده  تعداد آنها ۵۰ درصد رشد کند.

براساس آمارهای نگران کننده مؤسسات پژوهشی در آمریکا دستگاههای تهویه مطبوع به میزان ۴درصد در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان نقش ایفا می کنند.

مهندسان شرکت «بلو فرونتیه» در ابتکاری نو در نظام خنک‌کنندگی دستگاههای تهویه مطبوع به جای مایعات معمول که برای لایه ازن مضر هستند از رطوبت موجود در هوا برای سرماسازی استفاده می‌کنند.

آنها به جز گاز کلروفلئوروکربن که بسیاری از کشورها بکارگیری آنرا ممنوع کرده‌اند از سایر گازهای سرماساز به میزان بسیار کم استفاده می‌کنند. با بکارگیری فناوری‌نوین میزان مصرف برق به ویژه در ساعت های اوج به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابد.

مقامات این شرکت اظهار امیدواری کرده‌اند هر دستگاه تهویه مطبوع با فناوری‌ جدید آنها بتواند در سال بین ۳ تا ۵ تن کمتر گاز کربنیک تولید کند.

علاوه براین استفاده کمتر از برق و مایعات معمول سرماساز در  فناوری جدید به نوبه خود در کاهش تولید گاز کربنیک مؤثر است.

دستگاه های تهویه مطبوع جدید تا سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴(۱۴۰۱ و ۱۴۰۳) به صورت محدود و سپس در سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) به صورت گسترده وارد بازار می‌شوند.

با استفاده از این دستگاه های تهویه مطبوع دیگر نیازی به رعایت بیشتر صرفه جویی نخواهد بود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا