کد خبر: 201201123633
اخبار شرکت هاروزنامهشرکت هاصنعت و معدن

سفری امن با ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات جدید سایپا

زینب غضنفری

هر چه به روزهای پایانی سال و تعطیلات سال نوی شمسی نزدیک می‌شویم، حجم سفرها و تردد در جاده‌ها بیشتر می‌شود؛ در این میان آن چه به یک دغدغه تبدیل شده، افزایش میزان تصادفات  جاده‌ای و تلخ شدن کام خانواده‌ها در روزهای خوش نوروز است. به طور کلی، سالانه حدود  ۱.۳ میلیون نفر در جهان به دلیل تصادفات  جاده‌ای جان خود را از دست داده و بالغ بر ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.

در تصادفات سه عامل انسانی،  جاده‌ای و خودرو دخیل هستند و بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهد که عامل انسانی بیشترین سهم را در این بین دارد و پس از آن مسائل و مشکلات  جاده‌ای اثرگذار هستند و خودروهای تولیدی در آخر تقصیرات تصادفات قرار دارد. بر اساس آمار و ارقام، علت بیشتر تصادفات در نوروز به‌ترتیب سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی ‌توجهی به‌ جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن‌همراه است. به عبارتی، بر خلاف نگاه موجود در جامعه و تصور اکثریت مردم، نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار کمتر از دو عامل دیگر یعنی خطای انسانی و جاده‌ای است.

نقش فرهنگ‌سازی سایر سازمان‌ها همچون پلیس و صدا و سیما در کاهش تصادفات مثبت ارزیابی می‌شود و فراموش نمی‌کنیم که در روزگاری نه چندان دور به کمک همین سازمان‌ها و عزم عمومی، بستن کمربند ایمنی در ترددهای داخل و خارج از شهر به یک فرهنگ تبدیل شد.

نقش پلیس در ارتقای فرهنگ ترافیکی و تاثیر آن بر کاهش تصادفات جاده‌ای غیرقابل انکار است و پلیس با آموزش صحیح قوانین و سخت‌گیری نسبت به رعایت قوانین و مقررات رانندگی و همچنین برخورد صحیح و به موقع با متخلفان می‌تواند تا حد زیادی از خطرات احتمالی در جاده‌ها جلوگیری کند. نقش فرهنگ‌سازی در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار حائز اهمیت است و پلیس در کنار صدا و سیما می‌تواند نقش مهمی در آموزش قوانین رانندگی داشته باشد و نباید صرفا به کلاس‌های آیین‌نامه در آموزشگاه‌های رانندگی اکتفا کرد.

بنابراین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات باید از سوی سازمان‌ها و دولت صورت گیرد تا میزان تصادفات به حداقل برسد و سازمان‌های مربوطه با برنامه‌ریزی جهت فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ رانندگی و دولت با مناسب‌سازی جاده‌ها و افزایش آزادراه‌ها و حذف مسیرهای پرخطر، سهم بسزایی در کاهش تصادفات جاده‌ای می‌توانند داشته باشند.

در کنار این موارد، افزایش و بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل قطعا اثرگذار است و تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته و رویکرد خودروسازان به سمت کیفی‌سازی و مقام‌سازی خودروهای جدید قابل تحسین است.

شاهین یکی از جدیدترین تولیدات شرکت سایپاست که به سبب رخ زیبا و پلتفورم جذاب آن، با استقبال قابل توجهی از سوی مردم مواجه شده است. این خودرو جزو باکیفیت‌ترین خودروهای ساخت سایپا محسوب می‌شود و آزمون‌های اولیه آن نشان داد که شاهین از مقاومت مناسب در برابر تصادفات برخوردار است. طراحی و تولید خودروهای جدید گروه سایپا همچون شاهین به گونه‌ای است که استانداردهای بین‌المللی در حفاظت از افراد در حین استفاده از وسیله نقلیه رعایت شده است و اکنون متقاضایان خرید خودرو با اطمینان خاطر بیشتری سوار بر شاهین می‌شوند و جاده‌ها را با امنیت بیشتری طی می‌کنند.

بر این اساس، افزایش کیفیت خودروهای داخلی همچون شاهین و کوییک در سال‌های اخیر باعث ایجاد شرایط مناسبی در کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است. با تولید و عرضه خودرو کوییک، به دلیل تفاوت قیمت اندک، رخ زیباتر، امکانات و کیفیت و ایمنی بالاتر و بدنه ضخیم‌تر و محکم‌تر، این خودرو به سرعت جایگزین پراید شد و مشتریان و متقاضیان بسیاری را به سمت خود کشاند تا جایی که کوییک خود را به جمع پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۱ رساند و با بهبود ۶۰ درصدی، رتبه خود را به ۴۵ خودروهای پرفروش جهان رساند.

کوییک با تجهیزاتی همچون سنسور پارک دنده‌عقب، مه‌شکن‌های جلو و عقب، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی، سیستم ضد سرقت، برف‌پاکن و گرمکن شیشه عقب، ریموت ‌کنترل و قفل مرکزی، قابلیت تاشوندگی و برخورداری از نگهدارنده صندلی کودک در صندلی‌های عقب و… در بازار عرضه می‌شود. به‌این تجهیزات در برخی مدل‌های کوییک مانند کوییک S یا کوییک‌پلاس اتوماتیک، امکانات دیگری مانند کروزکنترل، دوربین دنده‌عقب، نمایشگر کنترل فشار باد تایر (TPMS)، فرمان برقی، دی‌لایت و… نیز اضافه شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که با خداحافظی از خودروهای ناایمن و جایگزینی خودروهای جدید با کیفیت و مقاومت بالاتر، کاهش تصادفات جرحی و فوتی کمتر از گذشته خواهد شد و مردم با خرید خودروهای با کیفیت، از ایمنی سفر بیشتری برخوردار خواهند بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا