کد خبر: 270402133137
جامعه و فرهنگروزنامهگردشگری

سفر ایرانی‌ها به سوریه از سرگرفته شد

با اعلام سازمان حج و زیارت، اعزام زائران ایرانی به سوریه که چندوقتی متوقف شده بود، از سرگرفته شد.

به گزارش عصراقتصاد، حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: اعزام متقاضیان تشرف به اماکن زیارتی در کشور سوریه که چند وقتی متوقف شده بود، با رایزنی‌ها از سرگیری می‌شود.

او افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته توسط سازمان حج و زیارت، هر هفته یک پرواز توسط شرکت هواپیمایی کاسپین، زائران ثبت‌نام‌شده را در قالب کاروان زیارتی به دمشق منتقل می‌کند.

به گفته او، متقاضیان برای ثبت‌نام سفر زیارتی سوریه می‌توانند به سامانه جامع عتبات به آدرس atabatorg.haj.ir یا دفاتر زیارتی مراجعه کنند.

سفر زیارتی ایرانی‌ها به سوریه که در دوران همه‌گیری کرونا به دلیل اعمال محدودیت‌های مسافرتی، متوقف شده بود، از سال گذشته موقت و محدود از سرگرفته شد؛ آن زمان کاروان‌های حج و زیارت تنها از شهر مشهد و هر هفته با یک پرواز به دمشق اعزام می‌شدند که از اوایل امسال این سفرها به دلیل نبود پرواز کامل متوقف شد.

توافق برای اعزام سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دمشق

در سفر هیأت دولت به دمشق که اوایل سال جاری صورت گرفت، مسؤولان تفاهم‌نامه زیارتی و گردشگری امضا کردند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور هیأت اقتصادی ایران در سوریه گفت: سالانه ۵۰ هزار نفر به سفر زیارتی سوریه اعزام می‌شوند.

پس از امضای تفاهم‌نامه سفرهای زیارتی به سوریه، جلساتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان سازمان حج و زیارت برگزار شد و بذرپاش به تلاش برای تأمین پرواز اشاره کرد. عباس گلرو، نماینده مجلس و عضو هیأت اعزامی ایران به سوریه نیز گفت: از نیمه خرداد سفرهای زیارتی به سوریه ازسرگرفته می‌شود.

همین امر موجب شد تا بسیاری از زائران برای تشرف به سوریه از نیمه خرداد آماده شوند، اما حمیدرضا محمدی، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برقراری سفر به سوریه پس از تأمین پرواز انجام می‌شود، گفت: هنوز هیچ شرکت هواپیمایی برای سفر به سوریه اعلام آمادگی نکرده است.

با توجه به نبود پرواز برای سفر به سوریه، اعزام‌ها هم به تعویق افتاد و تلاش‌های مسؤولان زیارتی کشور نتیجه‌ای نداشت. شرکت‌های هواپیمایی دلیل پرواز نکردن به دمشق را نگرانی از تحریم‌ها پس از پرواز در آسمان دمشق عنوان کردند.

البته سازمان حج و زیارت با بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی وارد مذاکره شد و حتی آمادگی برای چارتر کردن پرواز با قیمت بالا را اعلام کرد تا بتواند سفر به سوریه را از سرگیرد.

سازمان حج و زیارت در هفته ۲ کاروان به سوریه اعزام می‌کند و به این ترتیب در یک هفته ۳۲۰ ایرانی به زیارت حرم‌های مطهر حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما می‌روند.

در حالی که اگر قرار بر اجرای توافق ایران و سوریه و اعزام سالانه ۵۰ هزار نفر باشد، به طور متوسط باید هر ماه بیش از سه هزار نفر عازم سوریه شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا