سفر داخلی برویم یا خارجی؟ | اختلاف قیمت تورهای داخلی با تورهای خارجی را ببینید

  کد خبر: 301102152260

با یک دو دوتا چهارتای ساده می‌توان برآورد کرد که یک سفر استانی به مقصد استان‌هایی مانند مشهد، شیراز یا هرمزگان برای یک خانوار ۴ نفره برای مدت ۳ شب و ۴ روز اقامت ممکن است تا ۴۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

همشهری آنلاین- هر چه عید نوروز نزدیک‌تر می‌شود حال و هوای سفر پررنگ‌تر می‌شود اما شرایط اقتصادی و گرانی هزینه‌های مسافرت سبب شده است در سال‌های اخیر گردش و مسافرت از سبد خیلی از خانوارها حذف شود. این شرایط امسال ملموس‌تر است چرا که با یک دو دوتا چهارتای ساده می‌توان برآورد کرد که یک سفر استانی به مقصد استان‌هایی مانند مشهد، شیراز یا هرمزگان برای یک خانوار ۴ نفره برای مدت ۳ شب و ۴ روز اقامت ممکن است تا ۴۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

برآورد هزینه‌های مسافرت به شهرهای داخلی ایران نشانگر آن است که اگر کسی بخواهد به صورت شخصی یا از طریق تور گردشگری مسافرت کند باید برای ۳ شب و ۴ روز اقامت بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان بابت هزینه حمل و نقل، اقامت و غذا پرداخت کند. این هزینه‌ها در مورد شهرهای جنوبی که این روزها در پیک سفر قرار دارند تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش می‌یابد. برای نمونه، هزینه تور قشم حدود ۱۰ میلیون تومان است که تا ۱۵ میلیون تومان هم افزایش می‌یابد.

همچنین، کف قیمت تور تهران-کیش برای تاریخ ۱۵ تا ۱۸ اسفند ۷ میلیون و ۹۰۰ میلیون تومان است که تا ۲۱ میلیون تومان هم بالا می‌رود. این در حالی است که در حال حاضر هزینه ۳ شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل سه ستاره حدود ۱۰ میلیون تومان است.

ایران به لحاظ تنوع جاذبه‌های گردشگری هیچ از کشورهای دیگر کم ندارد اما به دلیل اینکه هزینه سفرهای داخلی به ویژه سفرهایی که با هواپیما انجام می‌شود نسبت به سفرهای خارجی گران‌تر است و قیمت تورهای گردشگری داخلی با تورهای خارجی برابری می‌کند، برخی‌ها ترجیح می‌دهند به خارج سفر کنند.

محبوب‌ترین کشور برای سفر خارجی ایرانی‌ها ترکیه است. در نوروز ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که بیشترین سفرها به مقصد ترکیه بوده است.

این آمار در طول سال به ۶ میلیون نفر هم می‌رسد. علت اصلی اینکه ترکیه اولین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان است، این است که ویزا نمی‌خواهد و هر زمان کسی اراده می‌کند می‌تواند به این کشور سفر کند. این در حالی است که کشورهای آسیایی مانند دبی، تایلند، مالزی و غیره نیاز به ویزا دارند. علاوه بر آن، دسترسی به ترکیه راحت‌ است و ایرانیان هم از مرز هوایی و هم مرز زمینی می‌توانند به این کشور بروند.

ارزان‌ترین شهر ترکیه برای مسافرت، وان است. فاصله وان با شهرهای مرزی ایران کم است و سفر به آن برای ایرانیان مقرون به صرفه است. در حال حاضر، شروع قیمت تورهای تهران به وان به مدت ۳ شب از مسیر زمینی با اتوبوس از ۶ میلیون تومان است اما از ۲۸ اسفندماه که پرواز رفت و برگشت وان-تهران شروع می‌شود قیمت‌ها بالاتر می‌رود و ممکن است تا بالای ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.

علاوه بر وان، هزینه ۳ شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل سه ستاره حدود ۱۰ میلیون تومان است. این هزینه در نزدیک عید نوروز به بالای ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

علاوه بر ترکیه، تور باتومی گرجستان با هتل ۵ ستاره با صبحانه و شام در زمستان ۸ تا ۱۰ میلیون تومان بوده که از مسافرت به کیش و قشم ارزان‌تر است!

خروج از نسخه موبایل