کد خبر: 190402132420
جهانروزنامه

سقوط بازار مسکن بریتانیا با سریع ترین سرعت

ترجمه: سلیم حیدری

هالیفاکس گفت: تقاضا برای خانه‌های جدید کاهش یافته است زیرا خانواده‌ها قادر به پرداخت وام مسکن نیستند.

هالیفاکس، وام‌دهنده بزرگ وام مسکن بریتانیا، این هفته اعلام کرد، قیمت مسکن در بریتانیا با سریع‌ترین نرخ سالانه در ۱۲ سال گذشته کاهش یافت.

بر اساس گزارش هالیفاکس، پس از کاهش ۱.۱ درصدی در ماه مه (اردیبهشت)، قیمت ها در ماه ژوئن (خرداد) برای سومین ماه متوالی ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که بیشترین کاهش از ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون است. وام دهنده در بیانیه ای اعلام کرد که میانگین هزینه یک خانه در بریتانیا در ماه گذشته ۲۸۵۹۳۲ پوند (۳۶۴۳۲۰ دلار) بوده است.

آخرین رکود در حالی اتفاق می‌افتد که افزایش نرخ‌های وام مسکن، ناشی از یک سری افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان برای مهار تورم، باعث ایجاد آشفتگی در بازار مسکن شده است.

کیم کینارد، مدیر Halifax Mortgages، گفت که “فشار برای نگه داشتن قیمت های مقرون به صرفه به طور اجتناب ناپذیری به عنوان یک ترمز بر تقاضا عمل می کند” زیرا خریداران آنچه را که به طور واقع بینانه می توانند بپردازند را در نظر می گیرند.

به گفته کینارد، نگرانی در مورد تورم مداوم منجر به افزایش قابل توجه هزینه های تامین مالی شده است. همزمان با افزایش نرخ پایه با ۰.۵ واحد درصد دیگر به ۵ درصد، این به “جهش بزرگ” در نرخ های معمولی وام مسکن طی ماه گذشته کمک کرده است.

وی افزود: «با توجه به اینکه بازارها در حال حاضر اوج نرخ بانکی را بالای ۶ درصد پیش‌بینی می‌کنند، این احتمال وجود دارد که نرخ‌های وام مسکن برای مدت طولانی‌تری بالاتر باقی بماند و فشار مالی خانوار همچنان به فشار نزولی بر قیمت مسکن در سال آینده ادامه دهد».

معامله گران انتظار دارند بانک انگلستان تا دسامبر (آذر) نرخ ها را به ۶.۵ درصد افزایش دهد که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ خواهد بود. تحلیلگران پیش بینی می کنند که قیمت مسکن در بریتانیا تا ۱۰ درصد نسبت به اوج خود در تابستان سال گذشته کاهش یابد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا