کد خبر: 100801106777
انرژیجهانروزنامه

سقوط نفت به دلیل محدودیت‌های کرونا در چین و عملکرد ضعیف کارخانه‌ها

ترجمه: سلیم حیدری

یک نظرسنجی رسمی در روز دوشنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، به طور غیرمنتظره‌ای در ماه اکتبر (مهر) کاهش یافته است.

این اتفاق به دلیل کاهش تقاضای جهانی و محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ است که تولید را تحت تأثیر قرار داده است.

استفان اینس، شریک مدیریتی، گفت: “قراردادهای شاخص مدیران خرید (PMI) به بلوغ بازارهای نفتی پس از تصمیمات کنگره حزب چین می‌افزاید.

وی افزود: “تا زمانی که سیاست کووید-صفر پابرجا بماند، منجر به خنثی سازی درآمدهای نفتی می شود.”

قیمت نفت در روز دوشنبه پس از داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار مربوط به فعالیت کارخانه‌ها در خارج از چین و به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه محدودیت‌های گسترده کووید-۱۹ در این کشور باعث کاهش تقاضا خواهد شد، بیش از یک دلار کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۳۲ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش به ۹۴.۴۵ دلار در هر بشکه تا ساعت ۱۱۰۵ GMT رسید که افت ۱.۲ درصدی که در روز جمعه به وقوع پیوست را افزایش داد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از کاهش ۱.۳ درصدی در روز جمعه، ۱.۴۹ دلار یا ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۸۶.۴۱ دلار رسید.

با این حال، هر دو معیار در مسیر اولین سود ماهانه خود از ماه می (خرداد) هستند.

شهرهای چین با گسترش شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های مقابله با کووید صفر را افزایش می‌دهند و امیدها به بازگشت تقاضا را کاهش می‌دهند.

محدودیت های سختگیرانه کووید-۱۹ در چین به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ضربه زده و تقاضای نفت را کاهش داده است.

واردات نفت خام چین در سه فصل اول سال ۴.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که اولین کاهش سالانه از حداقل سال ۲۰۱۴ است.

در همین حال، طبق نظرسنجی S&P Global، منطقه یورو احتمالاً وارد رکود می شود و فعالیت تجاری آن در ماه اکتبر (مهر) با بیشترین سرعت نسبت به دو سال اخیر کاهش یافته است.

زیرا افزایش هزینه های زندگی، مصرف کنندگان را محتاط نگه می دارد و به تقاضای بازار مصرف آسیب می زند.

سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا پشت برنامه‌های ادامه افزایش نرخ بهره ایستاده اند، حتی اگر اتحادیه اروپا را به سمت رکود سوق دهد و نارضایتی سیاسی را برانگیزد.

به گفته دو منبع از اوپک، در چشم‌اندازی که روز دوشنبه منتشر می‌شود، انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادرکننده نفت به دیدگاه افزایش تامین نفت برای یک دهه دیگر با وجود افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی پایبند باشد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا