کد خبر: 140901111603
جهانروزنامه

سهمیه تولید اوپک به رغم تحریم روسیه تغییر نمی کند

ترجمه: محمود نواب مطلق

نمایندگان ۱۳ کشورکشور عضو سازمان تولید کنندگان نفت ، اوپک  به رهبری عربستان و متحدینشان شامل ده کشور به رهبری روسیه  که با یکدیگر اوپک پلاس را تشکیل می دهند روز یکشنبه ۴دسامبر(۱۳آذر) توافق کردند بر تصمیم ماه اکتبر(مهر) خود برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای خود تا پایان سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) باقی بمانند.

براساس اطلاعیه که اوپک پلاس منتشر کرد این سازمان برسر همان تصمیم اتخاذ شده خود در ماه اکتبر باقی خواهد ماند. این تصمیم برای حمایت از قیمتهای نفت گرفته شده بود. اقدامی که منجربه خشم کاخ سفید شد زیرا آمریکا درنظر دارد قیمت نفت را از منشاء تولید آن کاهش دهد.

تصمیم ماه اکتبر(مهر) زمینه‌ساز رسیدن قیمت طلای سیاه به ۸۰ تا ۸۵ دلار(۷۵ تا ۸۰ یورو) در هر بشکه شد. قیمتی که با ۱۳۰ دلار درهر بشکه مربوط به اولین روزهای حمله به اوکراین فاصله دارد.

دربیانیه اوپک پلاس براین موضوع تأکید شده است: «نگاهی به گذشته تأئیدی برحقانیت تصمیم اتخاذ شده در به ثبات رساندن قیمت نفت خام در بازار است.»

اجلاس آتی این سازمان در ژوئن۲۰۲۳(خرداد ۱۴۰۲) برگزار خواهدشد اما این سازمان اعلام کرد: «آمادگی دارد در صورت ضرورت برای اتخاذ تصمیمات مقتضی هر زمان که نیاز باشد اجلاس را برگزار کند.» این تصمیم که به راحتی قابل پیش‌بینی بود طی یک اجلاس غیرحضوری سریع به شیوه دوران کرونا اتخاذ شد.

برخلاف اجلاس استثنایی ماه اکتبر(مهر)  که در وین مقر اوپک پلاس به صورت حضوری برگزار شد. البته به اعتقاد کارشناسان این شیوه با توجه به بی اطمینانی در مورد اثرات مجموعه تحریمهای جدید بر ضد روسیه کاملا قابل توجیه است.

روسیه با سقف‌بندی قیمت نفت خود به وسیله اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا که از روز دوشنبه۵دسامبر(۱۴آذر) اجرایی می‌شود بشدت مخالف است.

درست درهمین روز تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه از طریق دریا نیز آغاز می‌شود. دراثر این تحریم اتحادیه اروپا دوسوم خرید نفت خود از مسکو را حذف می‌کند.

هدف این اقدامات محروم کردن روسیه از امکان تأمین مالی هزینه‌های جنگ با اوکراین است. اقدام جدید تحریمی درشرایطی که قیمت نفت «اورال» نفت خام روسیه در بازارهای جهانی ۶۵دلار(۶۱ یورو) بوده و با سقف تعیین شده۶۰ دلار(۵۶یورو) فاصله اندکی دارد؛ به ویژه درکوتاه مدت چندان کارآمد نخواهد بود.

البته روسیه اعلام کرده صادرات نفت به کشورهایی که این سقف‌بندی را رعایت کنند متوقف خواهدکرد. کارشناسان معتقدند این قبیل کشورها باید میان نفت ارزان روسیه و تحریم گروه ۷ یکی را انتخاب کنند و این موقعیتی ناگوار است.

بازار چین نیز عامل مهمی دراتخاذ این تصمیم اوپک پلاس بوده‌است. زیرا کمتر شدن محدودیتهای کرونایی دراین کشور نوید از سرگیری فعالیتهای اقتصادی را می‌دهد.

به‌ویژه آنکه چین اولین واردکننده جهانی نفت است و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی آن با تقاضای خود نقش عمده‌ای درتعیین قیمت نفت بازی می‌کنند.

از اینرو کوچکترین نشانه‌ای از بازگشت کرونا و یا رکود اقتصادی قیمت نفت را مستقیما تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دراین شرایط تاریک و از ترس رکود جهانی دوقیمت مرجع نفت خام دریای شمال و نفت خام «وِست تگزاس اینترمیدی اِیت» آمریکا از تصمیم ماه اکتبر( مهر) اوپک پلاس تاکنون ۸درصد کاهش یافته است.

به اعتقاد کارشناسان گرچه سازمان اوپک پلاس روزیکشنبه ۴دسامبر (۱۳آذر) تصمیمی محتاطانه اتخاذ کرد اما اقدامات تحریک‌آمیز غربی ها درسقف‌بندی قیمت نفت روسیه که منجر به بهم ریختگی بازار نفت خواهد شد می‌تواند منشاء اتخاذ تصمیمات تهاجمی  از سوی این سازمان درآینده باشد.

مجموعه این اقدامات وضعیت بحران انرژی را وخیم‌تر می‌کند. هرچند واشنگتن به دلیل شکست در مذاکراتش با عربستان برای کاهش بیشتر قیمت نفت خشمگین است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا