کد خبر: 051001114357
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

سواحل مکران اکسیژن توسعه ایران است

نماینده چابهار با اشاره به سواحلی بودن مناطق مکران خاطرنشان کرد که  به گواه بسیاری سواحل مکران اکسیژن توسعه ایران است. به گونه‌ای که فرصت‌های بی‌بدیل اقتصادی را در حوزه اقتصادی، شیلاتی، ترانزیتی، لجستیکی را شاهد هستیم.

معین الدین سعیدی در بازدید از طرح های توسعه ای سواحل مکران افزود: در واقع این منطقه در شاهراه شمال به جنوب قرار داد و تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود که معروف به هندوستان کوچک ایران است همچنین تمام نباتات گرمسیری در این منطقه پرورش داده می‌شود.

او تاکید کرد که یکی از بهترین راهبردهای آمایشی پیشرو برای توسعه، اتصال نواحی شرقی به بندر چابهار و سواحل مکران است.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: کویر و دریا از ظرفیت‌های سواحل جادویی مکران است و قابی زیبا و نادر از طبیعت را مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد، زیبایی حیرت برانگیز عاملی شده تا از آن به عنوان بهشت گم شده ایران یاد می‌کنند.

سعیدی افزود: درصورت مغفول ماندن راهبرد دریاگرایی مبتنی بر ظرفیت اقیانوسی جنوب شرق ایران، سایر بازیگران منطقه‌ای اقیانوس هند از این پتانسیل استفاده خواهند کرد.

او گفت: سواحل مکران پارادوکسی از ظرفیت‌های بی‌بدیل آمیخته با فرصت‌های طلایی که از عقب ماندگی‌های تاریخی رنج می‌برد. از ظرفیت راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، متصل بودن این سواحل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی شرق است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با تمام ظرفیت‌های بی بدیلی که سواحل مکران دارد، متأسفانه در همه شاخص‌های انسانی رتبه بسیار پایینی را در کشور دارد، برخلاف ادعاهایی که در قالب حمایت از هندوستان کوچک ایران مطرح می‌شود، در عمل شاهد چنین حمایت‌هایی نبودیم و توسعه ملی محلی در این منطقه تاکنون رخ نداده است

سعیدی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد توجه به ظرفیت‌های این منطقه یادآور شد: سازمان توسعه سواحل مکران با هدف عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین و ابلاغ شد، اما تاکنون شاهد اجرایی شدن هیچکدام از راهبردهای استراتژیک برای حل مشکلات این منطقه اقتصادی نبودیم، برنامه‌هایی را دولت سیزدهم برای پیشرفت این منطقه ارائه کردند که همچنان در بی مهری متولیان امر قرار دارد، سواحل مکران می‌توانست فرصت استثنایی باشد.

او در ادامه یادآور شد: دولت و مجلس سواحل مکران را به عنوان پیشران توسعه اقتصادی در قانون بودجه سال آینده ببینند؛ حدود چند ماهی سردار حسین دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران انتخاب شده است، امیدوارم طرح‌های متوقف مانده در حوزه سواحل مکران با وجود ایشان با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان مغفول ماندن فرصت‌ها در سواحل مکران خاطرنشان کرد: نگاه‌ها به سواحل مکران در دولت‌های مختلف نگاه کلیشه‌ای بوده است  و هر روز از منویات مقام معظم رهبری در حوزه مکران فاصله گرفته‌ایم، تا زمانی که این باور عمومی ایجاد نشود و عملاً واقعیت آنجا را نبینند این سرزمین در حد یک افسانه باقی خواهد ماند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا