کد خبر: 22120074382
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

سودآوری بیمه تعاون نیازمند اهتمام هیات مدیره شرکت است

مسعود وطنخواه

بیمه تعاون صورت‌های مالی قابل قبول ارائه کرد. به طوری که این شرکت بیمه در ۹ماهه منتهی به آذر۱۴۰۰ توانست حتی از فروش بیمه در تمام ۱۲ماهه سال ۱۳۹۹ سبقت بگیرد، اما واگذاری بیمه اتکایی سبب کاهش سود این شرکت شد.

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ (حسابرسی‌نشده) بارگذاری‌شده در کدال، شرکت بیمه تعاون در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ توانسته است  ۵,۹۸۲,۰۳۷میلیون ریال درآمد حق بیمه ناخالص کسب کرده است که این مقدار در مقایسه با مقدار ۳,۶۰۲,۵۳۹میلیون ریال اطلاعات تجدید ارائه‌شده دوره مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰، افزایش ۶۶درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ توانسته بود ۵,۱۴۷,۸۰۲میلیون ریال درآمد حق بیمه ناخالص کسب کند.

رشد درآمد حق بیمه سبب شد که شرکت مجبور شود برای حفظ موارد آیین‌نامه بیمه مرکزی مقدار «حق بیمه اتکایی واگذاری» را افزایش دهد که این مورد در رشد ۸۲درصدی دیده می‌شود؛ به طوری که «حق بیمه اتکایی واگذاری» در ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ (حسابرسی‌نشده) از ۵۴۶,۵۶۸ به  ۹۹۸,۷۳۱میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که این شرکت در تمام سال گذشته یعنی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مقدار  ۸۳۸,۳۲۳میلیون ریال «حق بیمه اتکایی واگذاری» داشت.

افزایش «حق بیمه اتکایی واگذاری» به طور معمول سبب شد که حق بیمه خالص (سهم نگهداری) شرکت نیز در دوره ۹ماهه۱۴۰۰ از رشد ۶۳درصدی برخوردار شود و از ۳,۰۵۵,۹۷۱ در دوره مشابه به ۴,۹۸۳,۳۰۶میلیون ریال برسد. همچنین این مقدار از کل مقدار سال۱۳۹۹ که ۴,۳۰۹,۴۷۹ بود نیز بیشتر شده است.

کاهش ریسک بیمه‌شده

از اصول اولیه و مهم بیمه در کلیه رشته‌‌ها این است که ریسک بیمه‌شده تا جایی که ممکن است در سطح وسیعی پخش شود. پوشش اتکایی بیمه اتکایی به مفهوم توزیع جهانی ریسک است. این بیمه امکان پاسخگویی به خسارت‌هایی که در طول زمان اعتبار قرارداد اتفاق می‌افتد را برای شرکت بیمه واگذارنده فراهم می‌کند.

شرکت بیمه باید بتواند ریسک‌های یکسان را برای سهام خود جمع‌آوری کند، ولی اگر مجموع این ریسک‌‌ها مازاد بر ظرفیت نگهداری تشخیص داده شود، وجود قرارداد اتکایی کمک می‌کند تا این شرکت تعادل مالی خود را حفظ کند و به او اجازه‌‌‌می‌دهد تا سرویس بهتری به مشتریان خود ارائه کند، و خسارت‌های واردشده را به موقع پرداخت کند. بیمه‌گر اتکایی، بیمه‌گر واگذارنده را در مقابل زیان‌های سنگین مالی که ممکن است با وقوع خسارت‌های بزرگ یا تعداد زیادی خسارت در ابعاد کوچک و متوسط که در یک زمان محدود وارد شوند، حمایت ‌‌‌می‌کند.

با وجود افزایش درآمد فروش بیمه تعاون اما واگذاری و رشد بیمه اتکایی سبب شد که قسمتی از منابع حاصل از فروش بیمه از شرکت خارج شود که این مورد در میزان سود شرکت قابل مشاهده است به طوری که سود (زیان) قبل از مالیات

بیمه تعاون در ۹ماهه۱۴۰۰، با یک درصد کاهش در مقایسه با دوره قبل خود از ۴۴۵,۰۸۶ به ۴۳۸,۸۳۹میلیون ریال و به تبع آن سود (زیان) خالص هر سهم– ریال نیز با کاهش ۲درصدی از ۲۹۷ به ۲۹۲ ریال رسیده است.

اهتمام هیات‌مدیره شرکت بیمه تعاون در ایجاد توازن مالی برای نگهداری بیشتر سهم بیمه نزد خود و استفاده از منابع بهتر می‌تواند تاثیر خوبی در رشد و سودآوری این شرکت بیمه دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا