کد خبر: 071201122261
جهانروزنامه

سود حاصل از افزایش قیمت ها به جیب کدام غول های صنعت غذا می رود؟

ترجمه: محمود نواب مطلق

این غول های تجاری ناشناخته از انظارعمومی تنها واسطه‌های بازارهای مالی نیستند. آنها مالکان زمین هستند. برای کشاورزان بذر و کود فراهم می‌کنند. محصولات غلات آنها را می‌خرند، با کشتی آنها را حمل‌کرده و درانبارهای خود برای فروش ذخیره می‌کنند.

این شرکتها که چندین دهه است بر زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و کشاورزی تسلط دارند سودهای کلانی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به دلیل افزایش قیمتها کسب کرده‌اند.

اینها چهار شرکت قدرتمند هستند که تجارت غلات را با قدرتی همانند قدرت دولتها در جهان اداره می‌کنند.

آنها از سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) به دلیل افزایش جهانی قیمت‌ غلات در بازارهای عمده‌فروشی سودهای هنگفتی کسب کرده‌اند و در این خصوص نیز هیچگونه شفافیتی درگرماگرم بروز بحران جهانی مواد غذایی از آنها مشاهده نمی شود.

درماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت۱۴۰۱) قیمت های گندم، ذرت و روغن های نباتی به دلیل کرونا و جنگ اوکراین در بازارهای ملتهب جهان به اوج خود رسید. این قیمتها سپس کاهش یافتند اما کماکان در مقایسه با گذشته بالا هستند.

به باور کارشناسان این شرکتها بر بازار جهانی غلات حکمرانی می‌کنند. گروه «آبِ سِ دِ»  برگرفته از حروف اول اسامی رؤسای آن یعنی«آرشه دانیِل میدلَند، بونگ،کارژیل و لوئیس درِفوس» ۷۰ تا ۹۰ درصد از بازار غلات جهان را در اختیار دارد.

فعالیت های این گروه از حیث اقتصادی به هیچ عنوان شفاف نیست.

اخیرا گروهی از چین با نام « کُفکوی» چینی وارد بازار غلات شده وبا آنها رقابت می‌کند. براساس گزارش بلومبرگ گروه تجاری آمریکایی «کارژیل» درپایان سال مالی۲۰۲۲-۲۰۲۱ (۱۴۰۱-۱۴۰۰) در ۳۱ مه۲۰۲۲ (۱۰خرداد ۱۴۰۱) بیشترین سود خالص خود را طی ۱۵۷ سال فعالیتش با رقمی بالغ بر ۶.۶۸ میلیارد دلار به ثبت رسانید.

این خود معادل ۳۵درصد رشد ظرف یکسال است. براساس نظام رتبه بندی «فُربز» گروه«کارژیل» امسال نیز دربالاترین رتبه این قبیل شرکتهای تجاری آمریکایی قرارگرفت که البته دربورس فعالیت نمی‌کند.

گروه موادغذایی دیگر آمریکایی به نام «اِی دی اِم» درسال استثنایی ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) سود خالصی بالغ بر۴.۳۴میلیارد دلار به ثبت رساند و این معادل افزایش ۶۰ درصدی برای این گروه بود.

به باورسازمان مردم نهاد سوئیسی «درچشم همه»: «درحالیکه امنیت غذایی و انرژی میلیونها نفر در جهان به‌دلیل افزایش قیمتها درمعرض تهدید قرار گرفته است؛ این شرکتها مشغول کسب منافع سرشار خود هستند.»

مقامات این غول های تجاری غلات همچنان بر فرصت های این بازار آشفته برای کسب سودهای بیشتر حساب می‌کنند.

«گرِک هِکمَن» مدیرعامل گروه« بونگ» دراین خصوص می‌گوید: «ما همچنان درصدد بهره‌مندی  بیشتری از فرصتها دراین زمینه به منظور کسب منافع بیشترهستیم.» وی همچنین یادآور می‌شود: «قیمت غلات هرگز تثبیت نمی‌شود.»

گروه«کارژیل» نیز از کسب منافع خود دراین بحران دفاع می‌کند. مقامات آن ادعا دارند با اعطای کمک به سازمانهای بشردوستانه به مبلغ ۱۶۲میلیون دلار سهم خود را درپایداری امنیت غذایی جهانی پرداخته‌اند.

گروه «آ بِ سِ دِ» همچنین ادعا می‌کند دلیل افزایش قیمت غلات افزایش هزینه‌های کود، سوخت و حمل و نقل دریایی است.

«اِی دی اِم» می‌گوید: «از دلاس تا دهلی این غولهای تجاری ناشناخته ازانظار عمومی تنها واسطه‌های بازارهای مالی نیستند. آنها مالکان زمین هستند. برای کشاورزان بذرو کود فراهم می‌کنند. محصولات غلات آنها را می‌خرند، با کشتی آنها را حمل کرده و در انبارهای خود برای فروش ذخیره می‌کنند.»

به باور کارشناسان اقتصادی در سازمان های مردم نهاد این غول های تجاری غلات رسالت واقعی خود در رساندن موادغذایی به مردم جهان با قیمتی ثابت و پایدار را زیرپا گذاشته‌اند. در فرانسه خرده فروشان موادغذایی هشدار داده‌اند ازماه مارس (اسفند) قیمتها ۱۰درصد افزایش خواهند یافت.

برخی کارشناسان این حوزه حتی عنوان «مارس قرمز» را مطرح کرده‌اند. این افزایش قیمت حاصل مذاکرات تأمین‌کنندگان عمده غلات و توزیع کنندگان آن در فروشگاه هاست.

تأمین‌کنندگان غلات می‌گویند به دلیل تورمی که یکسال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند چاره‌ای جز افزایش قیمت برای غلات تحویلی به توزیع کنندگان ندارند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا