کد خبر: 161101119727
اقتصاد

سکوت بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن

امروز ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ هنوز گزارش تحولات بازار مسکن تهران منتشر نشده است، این در حالی است که ابتدای هر ماه موظف است این آمارها را بر روی سایت خود قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی موظف است ابتدای هر ماه طبق روال گذشته گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کند؛ اما امروز ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ از سمت این نهاد هنوز هیچ گزارشی در این مورد منتشر نشده است.

در همین رابطه خبرنگار تجارت‌نیوز در تماس با مدیر روابط عمومی بانک مرکزی جویای دلایل این تاخیر شد که پاسخ روشنی دریافت نکرد و این مقام مسئول از توضیح در این باره طفره رفت.

مطالب پیشنهادی

تحولات بازار مسکن در آذرماه

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و در آذرماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، میانگین هر متر واحد مسکونی در تهران حدود ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان برآورد شده است.

از سویی دیگر با وجود افزایش میزان تقاضا در همه مناطق تهران باز هم برخی کارشناسان معتقدند این آمار صعودی ناشی از تقاضاهای سوداگرانه در بازار بوده و در نهایت تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

تقاضای سوداگرانه در این بازار در اثر نابسامانی در بازارهای موازی و کوچ سرمایه‌ها به بازار امن‌تر مثل بازار مسکن به وجود آمده است.

برآورد قیمت مسکن در دی ماه

برآوردهای «فردای اقتصاد» از معاملات قطعی املاک مسکونی در دی‌ماه نشان می‌دهد که طبق مدل آماری بانک مرکزی، رشد متوسط قیمت املاک مسکونی در تهران طی ماه گذشته بین ۸.۵ تا ۱۰.۵ درصد بوده است.

چنین چیزی به این معنی است که احتمالا در ماه گذشته هم تلاطم ملکی ادامه‌دار بوده و قیمت‌ها صعودی. با این اوصاف انتظار می‌رود میانگین حسابی قیمت ملک مسکونی در تهران که در آذرماه با رسیدن به ۴۸ میلیون تومان به مرز روانی ۵۰ میلیون تومانی نزدیک شده بود، در ماه گذشته ضمن عبور از این مرز روانی به کانال ۵۲ میلیون تومانی وارد شده باشد.

چنین شرایطی تورم نقطه‌ای یک ساله بازار مسکن را به عدد ۶۰ درصد نزدیک می‌کند که قدرت خرید خانوار را به شدت کاهش داده و منجر به تداوم کوچ معکوس و مهاجرت مردم به مناطق ارزان‌تر شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا